Gå till innehåll

Hur skriver man ner storyn?


Rudie

Recommended Posts

Jag har massa filmideer i huvet. Knappt nån av de är en hel story utan bara en bit i början, en bit i slutet, lite schyssta grejjer som kan hända i mitten.

 

Hur brukar ni göra för att fixa resten av storyn? Mindmap? Tidslinje? Eller hur gör ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske inte är något tips att följa men: tusentals små lappar med lösryckta idéer som då och då finner sin gemensamma väg in i datorn på ett flersidigt dokument där man kan hitta gamla idéer när man tröttnat på de nya. (andas in djupt) Jag är inte den mest organsierade människan, men jag hittar alltid de gamla idéerna och lyckas göra om dem till nya och slutligen kanske skriva ett manus. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Papper och penna-arbete, ett förslag:

Jag skriver ner alla scener på papper, klipper sedan ut dem, så det är en scen på en pappersbit osv. Sedan lägger jag alla scener i ordning och då ser man vad som fattas och vad som behövs ta bort.

Efter det är det bara att skriva synopsis, mera utförligt, då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...