Gå till innehåll

Tips och gratis film


Videoapelsin

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har färdigställt mitt "första" filmprojekt. Det är en kortfilm med engelska undertexter. Titeln är "The Curtain for Elena Chausova". Just nu sprider jag den för fullt. Jag tänker inte ladda upp den digitalt, åtminstone inte än på ett bra tag, men förmodligen aldrig. Däremot skickar jag gärna runt den till alla människor som kan tänkas vilja ha den, och även många andra som inte uttryckt önskemål om att få den hemskickad. Givetvis också till filmfestivaler och filmvisningar.

 

Skriv antingen i tråden eller ett personligt meddelande med er adress så skickar jag hem en kopia. Jag har lagt enorma pengar på frimärken senaste tiden, men det tycker jag att det är värt. Det är mycket roligare att folk tittar på min film framför deras TV-apparater eller hemmabiosystem, istället för i dålig kvalité på en dator.

 

Har ni dessutom tips på andra människor jag kan skicka den till, exempelvis branschmänniskor eller liknande som ni kan tänka er är intresserade på ett eller annat sätt så får ni hemskt gärna skriva det också. Jag är tacksam för alla tips!

 

Bästa,

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag respekterar verkligen ditt beslut om distribution! Det är charmigt, men antagligen ofördelaktigt.

Som kompromiss borde du klippa ihop en trailer som man kan titta på, innan man besvärar dig med att posta. Det tror jag speciellt alla i branschen skulle uppskatta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag respekterar verkligen ditt beslut om distribution! Det är charmigt, men antagligen ofördelaktigt.

Som kompromiss borde du klippa ihop en trailer som man kan titta på, innan man besvärar dig med att posta. Det tror jag speciellt alla i branschen skulle uppskatta.

 

En trailer håller jag faktiskt på att klippa ihop, och det känns helt ok. Svårt att klippa kortfilmstrailer dock, men den kommer upp om några dagar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad som är poängen med att skicka den på skiva till en massa kids på voodoofilm och liknande sajter. är poängen med att inte publicera den digitalt att du vill ha in den på festivaler och liknande eller varför vill du inte att folk ska se den?

 

Eftersom att det är din första film, engelsk titel osv. så blir jag direkt ganska kritisk. Har sett många "förstafilmer" här och måste säga att det är få man orkar se mer än inledningen på (ofta pågrund av den tekniska undermåligheten eller fullständigt värdelöst skådespeleri). Nu vet ju inte jag någonting om dig eller din film och ska inte dra alla över en kant men som raffe säger så vill man nog se lite mer än en text innan man skickar efter, även om det är gratis.

 

Hur vidare ja har tips på branschfolk du kan skicka den till så får du vara lite mer preciserad. Om du bara skickar en dvd med en kortfilm och ett brev om hur du gjort den så kommer du inte få mycket till respons. Däremot ska du använda filmen nästa gång du har ett manus, idé eller projekt som referens. då går du ut och söker pengar till ditt nya projekt, kanske en producent (vad är din roll i det hela, har du gjort hela filmen själv eller har du regisserat eller har du producerat) eller andra medhjälpare.

 

Lycka till i alla fall.

 

Ps. lägg ut en trailer så kanske jag ber dig skicka en kopia.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror hans tanke mkt är av konstnärlig art.

Att han helt enkelt inte vill att folk ska titta på denmed dålig kvalle vid sin dator osv. Utan att man ska se den på sin stora fina TV, men bra ljud. Allt för att upplevelsen ska bli maximal.

 

Sen tror jag det inte e helt fel väg att gå. Du skapar ju en viss uppmärksamhet. Allt udda sticker ut. Det finns ju tusen som gör "sin första kortfilm", så man måste ju skilja sig på ngt sätt. Om detta är det rätta eller inte vet jag inte.

Men får du upp en jädrigt bra trailer, som gör att folk vill se den och skickar upp den. SEn måste själva filmen hålla samma höga kvalitet också, så man inte blir besviken, utan snarare tvärt om.

Sen en viktig bit, ditt namn måste framkomma tydligt, så man vet att du har gjort den.

Jag menar, jag ser den största anledningen att göra som du gör, är at bygga upp ett varumärke (så kallad branding). Då är det viktigt att varumärket syns, annars vet man inte vad det är.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror hans tanke mkt är av konstnärlig art.

Att han helt enkelt inte vill att folk ska titta på denmed dålig kvalle vid sin dator osv. Utan att man ska se den på sin stora fina TV, men bra ljud. Allt för att upplevelsen ska bli maximal.

 

Precis.

Jag har lagt ner mycket, mycket tid för att få filmen att bli precis så som jag vill ha den, och då vill jag helst att folk tittar på den där bildkvalitén för det första inte är komprimerad, bilden är större, ljudet bättre, men framför allt att de avsätter femton minuter till att titta på film. Jag tycker inte att det är orimligt eller udda, det har känts självklart hela tiden. Det är så jag vill titta på film, även om det är amatörfilm, jag vill ha möjlighet att uppleva vad som finns där.

 

Jag håller på att klippa ihop en trailer, samt ordna med en hemsida, förhoppningsvis ska bägge vara uppe innan helgen, men man vet aldrig.

Givetvis laddar jag upp bägge i den här tråden när de är klara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar, jag ser den största anledningen att göra som du gör, är at bygga upp ett varumärke (så kallad branding). Då är det viktigt att varumärket syns, annars vet man inte vad det är.

 

Lycka till.

 

Hur skapar man ett varumärke ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skapar man ett varumärke ?

 

WOW, det är en hel vetenskap i sig, men fundera lite på hur stora kända märken kommit till, typ coca cola, volvo, Ica etc. alla deras aktiviteter för att skapa kännedom och intresse är branding.

 

även personer, filmtitlar eller artister kan vara ett varumärke, typ madona eller Kent.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Brand_management

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Videoapelsin!

 

Även om det verkar som du har arbetat rätt mycket med den här filmen så säger 2-3 stillbilder med flashiga effekter inte så mycket.

 

Hur lång är filmen? Förstår att det kan vara svårt att göra en trailer till en kortfilm men du kan väl åtminstone visa mer än ihop klippta bilder?

Om du vill att folk ska vilja se din film måste du ge de lite mer kött på benen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

faktum är att många stora filmfestivaler i världen kräver exlusivitet när de visar din film, så om den visats på någon annan festival, tv-kanal eller på internet (!!!) kommer de inte att visa den, samma gäller när man vill sälja filmen till någon tv-kanal, det brukar stå i avtalet att filmen inte får finnas på internet. Så videoapelsin tänker nog rätt ifall han vill behålla chansen att visa/sälja filmen i något större sammanhang...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...