Gå till innehåll

24 fps DVD - behöver jag konvertera till 25 fps PAL?


web00132

Recommended Posts

Jag ska göra menyer till en brittisk film som just nu är i 24 fps, behöver jag konvertera till 25 fps om den ska säljas i Sverige? Storbritannien och Sverige har väl samma standarder vad gäller sånt här men är inte 24 fps-filmer egentligen NTSC?

Någon vänlig själ som kan reda ut detta åt mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja för att den ska funka bra i Storbrittanien och Sverige bör den ha PAL-format. Enklast är att bara öka hastigheten till 25 bilder per sekund och anpassa upplösningen till 720x576.

 

NTSC är knappt 30 bilder per sekund men det finns en metod kallad telecine där man fördelar ut de 24 bilderna per sekund (egentligen 23,976 fps) till 30i video. Så om denna metod använts kan man köra IVTC (inverse telecine) så att det blir 23.976 fps och sedan öka på det till 25 fps (glöm inte att anpassa ljudet också så det spelas snabbare). Dessutom använder NTSC en lägre vertikal upplösning om materialet är SD (480 istället för 576).

 

Nu är det ju så att de allra flestra moderna TV-apparater och DVD-spelare i Sverige och även Strobrittanien också klarar av NTSC-format så i praktiken kan det funka med NTSC, men jag tycker det är lite oproffsigt att leverera NTSC på en marknad där PAL är det gällande TV-systemet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar och bockar för svaren! Jag såg dock fel, det var en amerikansk film så klart.

Men det där med inverse telecine, hur gör jag det, har du nån programrekommendation eller guide att tipsa om?

Och vad händer då med den extra bildrutan sen som man ska lägga till, vad finns det för "information" i den? Kommer det inte se fult ut?

Nån som har en bra NTSC -> PAL-guide eller nåt program att tipsa om?

 

Måste ta reda på vad det är för pixeldimensioner också, jag tyckte att det stod 720x576 men ska dubbelkolla. Tack återigen hörni!

Länk till kommentar
Share on other sites

Istället för att lägga till en extra ruta kan man öka uppspelningshastigheten helt enkelt, alltså spela filmen lite snabbare än originalet. Det är så man gör när man överför biofilm till PAL DVD. Detta får till följd att ljudet blir aningen pitchat men det är inget man brukar tänka på.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#Reverse_telecine_.28a.k.a._inverse_telecine_.28IVTC.29.2C_reverse_pulldown.29

 

http://nickyguides.digital-digest.com/interlace.htm

 

Själv skulla jag försöka använda avisynth för omvandlingen men det bör väl finnas metoder i de flesta videoredigeringsprogram skulle jag tro. Om filmen ligger på NTSC DVD så kan den redan vara sparad som 23.976 progressiv video med en "flagga" satt så att DVD-spelaren ska köra Telecine när den skickar ut signalen till TV-apparaten. Det finns programvaror som kan extrahera 23.976 fps direkt från en sådan DVD men ärligt talat har jag aldrig haft en NTSC DVD-skiva så jag har inte behövt göra det i praktiken (med andra ord jag vet inte exakt hur man gör, bara läst om det teoretiskt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...