Gå till innehåll

En Andra Chans (23 sidor)


Najka

Recommended Posts

En film jag planerar att göra till semestern. Har jobbat en del med manuset och bestämmer mig nu för att publicera det till er.

 

Filmen handlar om saker i livet som spelar roll, tror jag iallafall. Jag kan inte säg något om manuset faktiskt, om jag tycker det är bra eller om det är dåligt. Snälla ni, läs mitt manus och berätta för mig vad som är oklart och vad som inte kommer fram. Jag har väldiga svårigheter att berätta kortfattat vad manuset handlar om så hjälp mig är ni snälla.

 

Vissa scener är mer beskrivande än andra och det kan innehålla en del stavfel här och där. Slutet är jag oklar med hur jag vill ha det. Därför har jag bara skrivit ett kortfattat, alternativt slut.

 

Men läs det och var så kritiska ni bara kan!

 

PS: Om det är någon som vill co-skriva det med mig så hojta gärna till!

En Andra Chans v3.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

grantoppar sprider sig runt himeln, svingandes av en stark

vind som ger ut ett VINANDE ljud. var lite kul, fast vet inte vad jag ska säga, kan dock inget själv om manus...försöker lära mig :P

 

Jag beskriver bara vad som visas i scenen. Kanske en dålig beskrivning men jag själv vet vad jag menar och jag vet vad jag vill visa i scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för att låta enkel i min kritik så kan jag summera detta manus med ett ord: Rörigt..

 

Filmen kanske kan bli bra för ploten var helt ok men du måste enligt mig ta dig en funderare på alla dessa "flashback" scener du har med som gjorde manuset näst intill oläsligt och omöjligt att hålla isär de olika händelserna. Slutet verkade en anningen för enkelt då jag tycker resten av historien har en ganska smart tvist!

 

 

Lycka till

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för att låta enkel i min kritik så kan jag summera detta manus med ett ord: Rörigt..

 

Filmen kanske kan bli bra för ploten var helt ok men du måste enligt mig ta dig en funderare på alla dessa "flashback" scener du har med som gjorde manuset näst intill oläsligt och omöjligt att hålla isär de olika händelserna. Slutet verkade en anningen för enkelt då jag tycker resten av historien har en ganska smart tvist!

 

Tack för att du tagit dig tid Carl76:)

 

Jag kan förstå att det verkar rörigt och det är kanske inte skrivet på bästa sätt, men jag som ska göra filmen är ganska säker på hur det kommer se ut. Nu lade jag upp manuset för att få feedback, visst, men måste bara tillägga då att jag själv vet hur det kommer se ut, likaså mitt crew och skådisar(påstår de iaf :)). Så vad förväntar jag mig egentligen? Jag måste lära mig skriva så att ALLA förstår, inte bara de jag ska jobba med.

Jag är också osäker på slutet, men det är det enda jag kommer på för tillfället. Har du några idéer själv tveka inte att berätta:) Som sagt är jag väldigt öppen för idéer.

Kul att du gillade tvisten i filmen!

Jag har faktiskt filmat lite test-scener till filmen, så om det är någon som kanske undrar hur mina skådisar ser ut i sina roller, säg bara till:)

 

Mvh

Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Okej, nu är detta den sista versionen innan vi börjar produktionen. Filmen har en ny titel och jag har äntligen kommit på vad den handlar om:

 

Filmen handlar om Jimmy som försöker hitta sitt kall i livet. Han har flyttat från sitt gamla liv och försökt lägga det bakom sig. Men efter att hans person och livsstil har spelat stor roll i samband med ett självmord, kommer Jimmys alternativa framtid att förändras drastiskt. Han sätts inför på prov då han måste kämpa för att överleva.

Han åker tillbaka till sin gamla by där han konfronterar sina mörkaste minnen. Jimmys pappa som varit död sen en tid tillbaka, ska få sin aska spriden på ett önskat ställe. Men påväg till den önskade platsen, går Jimmy förbi huset de bodde i. Här får vi reda på att hans pappa var ett alkoholiserat svin som både skrek på och slog Jimmy. Så istället för att sprida askan, spolar han ner den för toalettstolen. Det symboliserar Jimmys känslor gentemot sin pappa. De är så svaga och oviktiga så han kan lika gärna spola ner de i toaletten.

När Jimmy ska åka hem går han förbi en kyrkogård. Detta får honom att minnas den pojken som tog livet av sig, pgr av Jimmy(enligt brevet som pojken skrev). Jimmy går in i kyrkogården och hälsar på hans grav där han ber om förlåtelse. Det ironiska med det hela är att när Jimmy ber om förlåtelse får han lida konsekvenserna av sina hemska handlingar som ung. Människan behöver straff.

Men filmen utspelar sig inte i den här byn, utan mitt ute i djupa skogen. Så långt ifrån samhällets lagar som möjligt. Jimmy vaknar upp där ute, ovetandes om hur och när han hamnat där.

M Ö R K R E T.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste just igenom det. Jag tyckte den var ganska bra faktiskt! Var en kul läsning. Känns som du jobbat igenom manuset en hel del, och verkar ha en klar bild på hur filmen ska se ut.

Lycka till på inspelningen, och hoppas filmen gör sig rättvis till manuset =)

 

Tack

Ja, jag ska göra mitt bästa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...