Gå till innehåll

Bra dator för videoredigering?


AnneliT

Recommended Posts

Hej,

Håller på att titta på en stationär dator till videoredigering och är osäker på om jag gör rätt val. Jag redigerar i Premiere Pro CS4 i AVCHD format. Har kollat på en

Acer Aspire M5641/Q9300 med 23-tums monitor

 

Processor: Intel Core 2 Quad Q9300

Processorhastighet: 2,5GHz

Chipset: Nvidia MCP73PV

Busshastighet: 1333MHz

Minne: DDR2 - SDRAM - 800MHz

Minne som ingår: 4 GB

Hårddiskstorlek: 640 GB

Hårddisktyp: SATA2

Grafik: ATI Radeon™ HD 4650

Dedikerat grafikminne: 1024MB

 

Tror ni att detta fungerar? Är bra nog? Borde jag välja något annat? Vill inte köpa dator och sedan inse att den inte orkar med AVCHD format och genast känna att jag måste byta upp mig igen.

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Håller på att titta på en stationär dator till videoredigering och är osäker på om jag gör rätt val. Jag redigerar i Premiere Pro CS4 i AVCHD format. Har kollat på en

Acer Aspire M5641/Q9300 med 23-tums monitor

 

Processor: Intel Core 2 Quad Q9300

Processorhastighet: 2,5GHz

Chipset: Nvidia MCP73PV

Busshastighet: 1333MHz

Minne: DDR2 - SDRAM - 800MHz

Minne som ingår: 4 GB

Hårddiskstorlek: 640 GB

Hårddisktyp: SATA2

Grafik: ATI Radeon™ HD 4650

Dedikerat grafikminne: 1024MB

 

Tror ni att detta fungerar? Är bra nog? Borde jag välja något annat? Vill inte köpa dator och sedan inse att den inte orkar med AVCHD format och genast känna att jag måste byta upp mig igen.

Tacksam för alla tips!

Jag är inte expert så lyssna hellre på någon annan men jag tror att det borde räcka och ifall det inte gör det i värsta fall så finns det konverteringsprogram som kan göra om AVCHD filerna till det mycket mer lättarbetade AVI formatet (fast det tar mkt plats på hårddisken).

 

Så det kommer nog funka tror jag iaf... rätta mig någon om jag har fel.

 

ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog hellre välja intel chipset på moderkortet än nvidia chipset om datorn har intelprocessor. Till intel funkar intels chipset bäst och till AMD funkar AMD chipset bäst. AMD Phenom II X4 processor och moderkort med AMD chipset är också helt OK alternativ. För videoredigering så är intel Core i7 den bästa processorn men den är ganska mycket dyrare (även dyrare minnen och dyrare moderkort).

 

Köp gärna till en till hårddisk, allting går mycket snabbare om man kan separera källfilerna till en hårddisk och rendera ut till en annan hårddisk så att datorn slipper läsa och skriva till samma disk samtidigt.

 

Angående bildskärm så köpte min sambos föräldrar en mycket bra och prisvärd skärm som jag kan rekommendera (bättre pris hos Dustin Home än hos Dell själva):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390863

 

Här är en dator med intel Core i7 920 processor som verkar bra:

http://www.dustinhome.se/pd_5010223873.aspx

(tror inte bildskärm ingår men Vista ingår)

 

Eller köp en PC i delar och skruva ihop själv:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

(ngen bildskärm och där ingår inte windows heller men man kan köpa till en OEM-licens)

 

Svårt att ge rekommendationer om man inte vet vad det får kosta och vad som måste ingå i priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Håller på att titta på en stationär dator till videoredigering och är osäker på om jag gör rätt val. Jag redigerar i Premiere Pro CS4 i AVCHD format. Har kollat på en

Acer Aspire M5641/Q9300 med 23-tums monitor

 

Processor: Intel Core 2 Quad Q9300

Processorhastighet: 2,5GHz

Chipset: Nvidia MCP73PV

Busshastighet: 1333MHz

Minne: DDR2 - SDRAM - 800MHz

Minne som ingår: 4 GB

Hårddiskstorlek: 640 GB

Hårddisktyp: SATA2

Grafik: ATI Radeon™ HD 4650

Dedikerat grafikminne: 1024MB

 

Tror ni att detta fungerar? Är bra nog? Borde jag välja något annat? Vill inte köpa dator och sedan inse att den inte orkar med AVCHD format och genast känna att jag måste byta upp mig igen.

Tacksam för alla tips!

Vad är din budget och vad kostar den där?

 

Det är ju en helt OK dator, den kommer funka, men jag skulle rekommendera mer minne och att minnet körs i 1333 istället för 800mhz. Om du kommer köra i7-serien av intelprocessorer så springer priset snabbt iväg och du måste även spendera mer pengar på DDR3 minnen...

 

Skaffa också minst en extra hårddisk och ha all media på den, så låter du den andra, den på 640 GB vara för program och operativet.

 

Testa monitorn och läs recensioner för att se om den är bra för just film och eventuellt färgkorrigering om du bryr dig om det. En dålig skärm så kan bilden ghosta.

 

ronnylovs exempel är också bra, men samma sak gäller iaf minnena på AMD exemplet, att köra 1333 är lite bättre (men också dyrare).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att köra 64 bitars operativsystem så du kan proppa i mycket RAM. Jag tycker AVCHD är sjukt jobbigt i större projekt, i premiere. AVCHD är inte särskilt roligt att redigera native...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Tänk på att köra 64 bitars operativsystem så du kan proppa i mycket RAM. Jag tycker AVCHD är sjukt jobbigt i större projekt, i premiere. AVCHD är inte särskilt roligt att redigera native...

Tycker bilden segar och hackar som fasen på i Sony Vegas när jag ska redigera trots att jag konverterat filen till så kallade "vänliga" formatet WMV... det här sabbar allt. Kan inte redigera om bilden hackar så här mycket...

 

Blir väl till att köpa en Dell i7 core dator...

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...