Gå till innehåll

Vad kan man göra...


ardeth

Recommended Posts

... om man är 21 år, inte har någon direkt gymnasieutbildning, inte så bra betyg (till mitt försvar är detta för att jag inte skötte läxorna i skolan och inte att jag är helt dum i huvudet) inte har någon erfarenhet av film, inte har särskilt mycket pengar men skulle vilja bli skådespelare? Ja, vad kan man göra då? Jag har ju försökt att hitta amatörfilmare här på forumet med det verkar inte finnas några nära mig och det är svårt att åka några längre sträckor.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vad kan man göra..." i syfte att uppnå vad?

Du berättar inte vad det är du vill. Vill du jobba som skådespelare proffesionellt? Brinner du för detta och är beredd att arbeta hårt för att uppnå det?

1. Hör av dig till lokala teatrar och små kurser i ämnet. Ta små roller och sen större. Skaffa någon eller några kompisar med samma intresse. Öva grejer med/inför dem.

2. Kolla upp folkhögskoleutbildningar eller andra dramautbildningar.

3. Bered dig på att flytta till någon storstad, helst Stockholm.

4. Allteftersom du får något att visa upp som bakgrund (och innan) försöker du vara med i så mycket små amatörproduktioner som möjligt.

5. När du väl är i en storsdad försöker du etablera dig som "artist". Ställ upp i alltifrån reklamfilmer, till TV-serier och amatörfilmer, alltifrån statistroller till bi- och huvudroller.

 

Det kan nog vara en lång väg att gå, men det hela beror ju på att du brinner för det och är beredd att satsa, och tycker hela vägen är kul, och inte bara målet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev ju att bli skådespelare. Alltså en riktig skådespelare.

 

Folkhögskolor lär väl ha en massa krav? Typ som bra betyg osv.

 

Som sagt så har jag försökt att hitta amatörfilmare men det finns typ inga i närheten av mig, jag kan inte åka någon längre sträcka och att flytta lär nog bli väldigt svårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ge upp. Eller ta dig i kragen.

 

Folkhögskolor lär väl ha en massa krav? Typ som bra betyg osv.

Nej, intagning sker via antagningsprov, och betyg spelar ingen som helst roll. Hade du brytt dig om att kolla upp det hade du vetat.

 

jag kan inte åka någon längre sträcka och att flytta lär nog bli väldigt svårt.

Återigen, ge upp eller ta dig i kragen. Antingen är du beredd att lämna Söderköping för att satsa på din dröm, eller så är drömmen inte så viktig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade jag vetat att det fanns folkhögskolor och att betyg inte spelar någon roll så hade jag inte frågat här.

 

Sen är det inte bara att flytta. Man måste liksom kunna försörja sig för att kunna betala allt som kostar och att hitta jobb är inte det lättaste idag vilket flera hundra tusen arbetslösa vittnar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självfallet är det inget enkelt steg. Jag har jobbat med flera som försörjer sig på skådespeleri, och de har ju fått satsa allt. Utbildningar med osäkra inkomstmöjligheter, flytta till Stockholm etc.

 

Vad jag vill säga är att antingen satsar man hårt, eller så låter man bli. Det är självklart att det är svårt att flytta, men om man tycker att det är omöjligt så är det bara att lägga ned.

 

Många folkhögskoleutbildningar (eller är det alla?) är CSN-berättigande, så du kan leva på det under utbildningen. Att hitta bostad och jobb i en större stad behöver inte heller vara så svårt som det ofta sägs. Är man villig att bo i kollektiv i en förort så har man bostad, och är man villig att jobba som tidningsbud så har man jobb. Allt är möjligt om man bara vill.

 

Anledningen till min ge-upp-kommentar var just att du målade upp ett scenario där skådespelardrömmen var just omöjlig. Det gäller att vara framåt om man skall lyckas.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte göra annat än hålla med Jakob!

 

Så som branchen ser ut idag och har gjort i de flesta tider så glider man inte bara in på en storsatsning till film och får huvudrollen och sen är saken biff. Kraven på folk som vill jobba artistiskt (alltså skådespelare, regissör, fotograf, manusförfattare osv.) är högt högt upp! Detta betyder däremot INTE att det är omöjligt, men man måste göra uppoffringar för att nå dit!

 

Brinner du för skådespeleriet så lägg lite mer tid på att ringa, maila, brev-växla, whatever-kontakta folk innom branchen (Agenturer, produktionsbolag, producenter, filmskolor osv.) som kan ge dig tips & trix på hur du kan gå till väga. T.ex. Var det finns Auditions för produktioner i nuläget, skådespelarutbildningar med CSN, olika teaterverksamheter osv.

 

Men 1 grej som du måste ta i tu med direkt är, som Jakob uttryckte det: Ge upp. Eller ta dig i kragen!

Det finns mängder av toppen-regissörer och -skådisar som kommer från extremt tuffa livsförhållanden, långt ifrån storstäderna... Så tappar inte hoppet!

 

Sök information, kör på, satsa allt, gör uppoffringar och jag håller tummarna! :)

 

Piiis

LumP

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...