Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

EDIT:::

Den här tråden tar upp många frågor om att studera i USA. Ifall du funderar på att studera i USA så läs igenom den här tråden, och ifall du fortfarande har frågor så tveka inte - STÄLL FRÅGOR! det finns många som är villiga att svara :)

 

 

---------original inlägget--------

 

Tja!

Jag har hittat några skolor som jag är intresserade utav och har funderat på en skola i Australien. Men jag tror jag hellre vill åt USA och har alltid velat gå på UCLA, USC eller NYU, och kommer därför att gå där ifall jag får möjligheten.

Därför undrar jag:

 

Är det svårt att komma in på de här skolorna?

Kollar de på portfolio eller är det mer en penga/betygsfråga?

Behöver man ha någon mer utbildning än mediegymnasier?

Hur mycket kostar de skolorna?

CSN, hjälper de till någonting?

Stipendium - hur svårt är det att få ett? (har sett några i en stipendiumbok)

 

Kommer säkert ha mer frågor till de som kan någonting om de här skolorna

 

 

Vore grymt tacksam för svar!

 

// Fredrik Nilsson

 

 

Edit: Är mest fokuserad på USC men vill ha information om alla tre skolorna

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat men hittar inget konkret svar.

Jag hittade inget där det står hur många som söker dit och hur många som kommer in. Det jag har hittat är hur många platser det finns på de olika kurserna och hur mycket de kostar. Men jag skulle vilja ha en summering av alla de kurser man måste/bör läsa och hur mycket det kommer att kosta.

 

Sen så är jag osäker på hur ett College i USA fungerar

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat men hittar inget konkret svar.

Jag hittade inget där det står hur många som söker dit och hur många som kommer in. Det jag har hittat är hur många platser det finns på de olika kurserna och hur mycket de kostar. Men jag skulle vilja ha en summering av alla de kurser man måste/bör läsa och hur mycket det kommer att kosta.

 

Sen så är jag osäker på hur ett College i USA fungerar

,

 

Jadu sån information som du söker är svårt att hitta, om man tar till exempel de mest kända universitet så som Cambridge och Oxford så kommer du ha stora svårigheter att hitta information om hur många ansöker och hur många kommer in. Men man kan ju gissa sig fram till att det är skit många som söker och bara få som kommer in. Det gäller bara att ta chansen och satsa gårt på intervju och arbetsprov och hoppas att man kommer in. det är nog det enda man kan göra.

 

tips till dig, om du vill ha mer detaljerad information om kurserna så beställ en broschyr från skolan. Där kommer du hitta mer information.

 

En amerikansk college fungerar som en britisk universitet, de är baserade på capitalism. Det har blivit en trend att tjäna pengar på universitet tyvärr. Men vad du borde kolla up är om ens dessa skolor är CSN berättigade. Det är många skolor, speciellt inom film branshen som CSN inte ger lån till. Annars kan man alltid låna av banken, men då blir räntan mycket högre.

 

hoppas att jag hjälpte lite

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Ska försöka att hitta vart man kan beställa broschyr imorgon så fort jag vaknar.

 

Jag är för tillfället riktigt sjuk så det kan vara därför jag inte fattar det här, men jag förstår inte riktigt hur allt fungerar. Hur fungerar det där med Credits?

Ifall jag läste rätt på någon sida så var minsta 16 för att ta examen på USC, och en kurs är oftast värd 4 units. Alltså skulle man behöva läsa 4 kurser ála $50 000.

200 000 * 8 = 1 600 000kr?

 

Eller har jag fattat allt extremt fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

Ska försöka att hitta vart man kan beställa broschyr imorgon så fort jag vaknar.

 

Jag är för tillfället riktigt sjuk så det kan vara därför jag inte fattar det här, men jag förstår inte riktigt hur allt fungerar. Hur fungerar det där med Credits?

Ifall jag läste rätt på någon sida så var minsta 16 för att ta examen på USC, och en kurs är oftast värd 4 units. Alltså skulle man behöva läsa 4 kurser ála $50 000.

200 000 * 8 = 1 600 000kr?

 

Eller har jag fattat allt extremt fel?

 

Har ingen aning hur det fungerar med credits, men som du sa så låter det som en poäng system. 1 600 000 kr låter rätt faktiskt, det är dyrt att plugga i USA, men glöm inte att man måste ha boende + mat, så summan blir nog väldigt stor. Som sagt, dyrt att plugga i USA, kolla up filmskolan i Lodz (stavning?) i polen. den ska tydligen vara en av de bästa. Som sagt hur du än väljer kommer utbildningen inom EU vara mycket billigare än USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pluggade på UCD (University of Colorado at Denver) och de hade sjukt bra filmutbildningar. Vad jag förstod så var det en rejält bra inkörsport för Hollywood om det är det du är ute efter. En av mina bättre vänner därifrån gjorde bla mycket av grafiken till nya X-Men, 2012 mfl För att ta sig in kollade de på betygen jag hade på universitetet i Luleå. Fett med att ha nära till fjällen, ca 1 timme till breck/keystone mfl. Vail och Aspen ca 2 timmar så du kan dra på riktigt feta fester ;) Jag och en amerikan hyrde under sista 4 månaderna ett hus i Breck också och filmade snowboard typ dygnet runt. Om inte annat så var det ruggit lärorikt.

 

Kan rekommendera den skolan varmt! Mitt i stan, grymt campus och lätt att hitta lägenheter. Bodde på capital hill för ca 1000 dollar / månad och det bör du nog räkna med att få betala för en 1:a om du inte vill hänga med mexarna i ghettot ;)

 

Jag fick stipendium via Luleå universitet och sen extra bidrag från CSN (LTU betalade mina kostnader på skolan i usa för annars hade det aldrig funkat. Har för mig en kurs kostade mellan 5-10.000 dollar och jag läste 6 kurser. Utöver detta tillkommer terminsavgift på ca 5.000 dollar) + Böcker, material och eventuella

 

Det låter avskräckande med så mycket pengar men man får verkligen vad man betalar för. Vi hade ett flertal föreläsare från Hollywood, skådespelare mm som föreläste för oss samt att samtliga lärare var filmgubbar och inga trötta lärare som snacka utifrån böcker. För att inte tala om utrustningen på skolan, studios, möjligheter att låna kamera, ljus och deras samarbete med ex teaterskolan så du har skådespelare.

 

Kom på att du måste ansöka innan du åker till ditt universitet i Sverige så du får tillgodoräkna dig dina credits du läser i USA för att det skall funka. Sen måste dessa signas i USA innan du åker också. + Att du måste ansöka om VISA för USA och det är en process som tar minst 3 månader så börja med allt i tid!

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

För att ta sig in kollade de på betygen jag hade på universitetet i Luleå.

Behöver man gå på ett universitet i Sverige för att få chansen att komma in på ett bra college i USA?

Eller kan man försöka ta sig in på ex. Santa Barbara City College och sen göra en transfer det tredje året till USC? Eller ska man försöka ta sig in på USC direkt efter man slutat gymnasiet?

Haha, har verkligen ingen koll över hur mycket erfarenhet man måste ha innan. (de på skolan kom inte med något svar alls :( )

 

 

Fett med att ha nära till fjällen, ca 1 timme till breck/keystone mfl. Vail och Aspen ca 2 timmar så du kan dra på riktigt feta fester Jag och en amerikan hyrde under sista 4 månaderna ett hus i Breck också och filmade snowboard typ dygnet runt. Om inte annat så var det ruggit lärorikt.

Fyyyyyyyyyfaaaaaan vad avundsjuk jag är!

Jag och mina kompisar åker skidor och jag har filmat ganska mycket av det.

Ifall du är intresserad kan du kolla några klipp på http://www.oneelkandtwotrees.blogg.se

 

 

Har för mig en kurs kostade mellan 5-10.000 dollar och jag läste 6 kurser. Utöver detta tillkommer terminsavgift på ca 5.000 dollar)

Hur länge studerade du? tog du examen?

Gjorde du en transfer ifrån Luleå Universitet?

 

--------------------

 

Tack för tipset på skolan också!

Men hur är möjligheterna för jobb efter skolan? Blir man tillfrågad jobb (ifall man är duktig såklart) eller sitter man med noll-budget filmer fast med mer kunskap?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick det här svaret ifrån CSN:

 

"Du kan få studiemedel för att läsa vid University of California under förutsättning

att du läser till en Bachelors degree eller fristående kurser som kan ingå i en Bachelors

degree."

 

För att få läsa tex. Division of Film & Television Production, Bachelor of Arts - behöver man ha gått på universitet innan?

Alla som säger att de har läst till en Bachelors degree har läst på ett Universitet Innan, så blir lite osäker

Länk till kommentar
Share on other sites

UCLA behöver du 42 000$ för att bli antagen som internationell student, för de kostar 22 000$ per år i skolavgifter och resten är för att bevisa att du inte kommer snylta på USA. USC ligger på 47 000$ för antagen och 27 000$ i avgifter. NYU vet jag inte.

 

Man kan komma in på olika sätt, ett är att man gör alla 4 år där, ett annat är att man "transfer" dit via ett City College eller via universitet i Sverige. T.ex. jag skulle bara behöva plugga 2 år på skolorna då jag redan pluggat mer än två år på ett City College.

 

Man behöver ett GPA på ca 3.5 av 4 för att komma in på UCLA, man måste skriva en uppsats om varför man ska gå där och skicka in ett manus eller en filmanalys. Det är svårare att komma in på UCLA film än vad det är att komma in på Harvard Law om man bara räknar på antalet folk som söker till varje plats.

 

Jag skulle söka till UCLA eller USC om jag hade pengar, men som sagt, man behöver runt 300 000kr på sitt konto för att bli antagen. Som skolor så är de ju bra, men det finns gott om andra bra filmskolor, det man betalar för på UCLA och USC är kontaktnätet man får.

 

edit: hitta denna http://www.admissions.ucla.edu/prospect/budget.htm#budget

non-resident = internationella studenter och icke California-studenter.

 

CSN ger dig som max ca 21 500kr per termin i "tuition", vilket blir ca 43 000kr per år, vilket motsvarar ca en tredjedel av det som behövs för "tuition".

Länk till kommentar
Share on other sites

High1ander, du är underbar! Stort tack! Tror du också svarade på alla mina följdfrågor som jag inte ens hade skrivit än :P

 

Tack allihop för era svar!

 

Inga problem!

 

http://admissions.nyu.edu/explore.nyu/fast.facts.html där står det vad det kostar på NYU, jag har inte kollat igenom så noggrant deras Finacial Aid, men jag såg iaf ingen "Internationella stunder får inte stöd" på direkten som UCLA och USC har.

 

Jag har en svensk tjejkompis som kom in på NYU till hösten, men har inte en aning om hur hon betalar för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga problem!

 

http://admissions.nyu.edu/explore.nyu/fast.facts.html där står det vad det kostar på NYU, jag har inte kollat igenom så noggrant deras Finacial Aid, men jag såg iaf ingen "Internationella stunder får inte stöd" på direkten som UCLA och USC har.

 

Jag har en svensk tjejkompis som kom in på NYU till hösten, men har inte en aning om hur hon betalar för det.

 

Tack igen! Hur gammal är hon och har hon gått något universitet i Sverige/USA innan?

 

btw, vad gick du för City College?

 

 

------------------------------------------------------------------------

 

EDIT:

"Hi Fredrik,

 

 

 

Thanks for your interest in USC’s School of Cinematic Arts!

 

 

 

We do offer a Bachelor’s degree in Film & Television Production (which covers all aspects of filmmaking)—you are welcome to apply for this program as a high school senior. For more information about applying to USC as an international student, click here: http://www.usc.edu/admission/undergraduate/apply/inter_students.html. All Freshman applicants are required to submit scores for the SAT or ACT exam. Since you are an international student, you will also be required to take the TOEFL exam.

 

 

 

The School of Cinematic Arts has separate application materials that must be submitted for our programs. For more information about the application process for the Production program, click here: http://cinema.usc.edu/programs/production/application-prod.htm.

 

 

 

Hope this helps!

 

Best,"

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul!

Har pratat med många som gått i Santa Barbara och de har älskat det.

Gick du Film and Television Production?

Har du sökt, eller tänker du söka till något annat universitet? eller räcker de två åren på SBCC för att kunna stå på egna ben?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul!

Har pratat med många som gått i Santa Barbara och de har älskat det.

Gick du Film and Television Production?

Har du sökt, eller tänker du söka till något annat universitet? eller räcker de två åren på SBCC för att kunna stå på egna ben?

 

De två åren räcker, men problemet är att få arbetstillstånd i USA.

 

Santa Barbara är underbart, älskade min tid där!

 

Jag ska söka Universitet nu, har väntat på att lillebrorsan skulle ta studenten (idag) så nu kan vi söka tillsammans i Australien.

Länk till kommentar
Share on other sites

aa okej.

Fan va soft att du drar till Australien också! Fett som fan

 

 

Edit:

Jag tror jag har fått svar på allt, så jag tackar och bockar. Men ifall Du har mer information om någonting runt skolorna eller USA i sig, så får ni gärna skriva av er :) Och samma gäller ifall du har några fler frågor du undrar över, så slipper det bli massa nya trådar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag kom på en ny fråga;

 

Ifall man studerar i USA, och har ett studievisum eller vad det heter, får man då inte jobba alls?

Alltså ifall man hittar betaljobb för statister/skådespelare/foto/ljud/regi osv.

 

Eller ifall man själv vill göra en film med en budget

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kom på en ny fråga;

 

Ifall man studerar i USA, och har ett studievisum eller vad det heter, får man då inte jobba alls?

Alltså ifall man hittar betaljobb för statister/skådespelare/foto/ljud/regi osv.

 

Eller ifall man själv vill göra en film med en budget

 

Du får jobba på skolan, campus, men det brukar vara efter först en termin (och då behöver du få godkänt i alla ämnen så de inte tror jobb påverkar dina studier negativt). På campus så kan det vara som tutor, mattant, etc...

 

Sen kan du eventuellt få jobba utanför skolan inom ditt major (film) men då måste du få tillstånd från skolan, men du får ju alltid jobba gratis om du vill (vilket helt klart kan vara värt det). Sen när man fixat sin AA degree som tar ca 2-2½ år så får du ansöka om OPT (Optional Practical Training) som ger dig rätt att jobba i ett år inom ditt major (film) och ta betalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja igen!

Tack så mycket för snabbt svar. Jobbade du någonting utanför skolan?

Får man jobba som man vill under sommarlovet? Eller måste man skaffa ett specifikt visum för det?

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fick ett mail från USC angående transfer - ifall det är någon mer som undrar :P

 

 

 

"Thanks for your interest in USC's School of Cinematic Arts!

 

In the School of Cinematic Arts, faculty members complete a comprehensive review of your entire application, including grades, writing samples & other supplemental materials to make their decisions. The committee is primarily looking for creativity and your ability to write and tell a story—students come from different backgrounds, but they share a passion and talent for writing and storytelling. We always encourage applicants to focus on the supplemental materials that are requested, because it does have a strong impact on your admission decision.

 

The only requirement that the School of Cinematic Arts has for transfer students pertains to students who are applying to the Production program. The Production program does require that students transfer in with 48 transferable semester units. You can have units in progress when applying, but you must have completed the 48 units by the time you would be attending USC. There are no specific classes needed to apply for any of the programs at the School of Cinematic Arts; however, we do recommend that you complete as many of USC’s General Education requirements as possible before attending USC. It is very important that you complete as many of these requirements as you can prior to transferring. For more information on USC’s General Education Core and other requirements, click here: http://www.usc.edu/admission/undergraduate/private/0910/USC_TransferBk09.pdf. Have you heard of an articulation agreement? An articulation agreement is a list of courses that you can take at your community college that will DEFINITELY transfer to USC for credit. To access USC’s Articulation Agreement with Santa Barbara City College, click here:https://camel2.usc.edu/articagrmt/artic_print.aspx?ceeb=004690&School=Santa%20Barbara%20City%20College. I would highly suggest that you sit down with a counselor at your college and ask them to go through the articulation agreement with you.

 

Hope this helps!

 

Best,

 

USC School of Cinematic Arts

Office of Admission"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Lägger in lite info som jag har fått reda på för ett tag sen angående jobba utanför college

 

"... There are three principal ways in which a person may come to the United States to study:

 

• as a regular "F-1" student accepted to study at a U.S. school or university;

 

• as an "M-1" nonacademic/vocational student; or

 

• as a "J-1" student coming to study at a U.S. school under the auspices of an international exchange program approved by the U.S. State Department’s Bureau of Educational and Cultural Affairs... "

 

"... Employment

 

An F-1 student may not accept off-campus employment at any time during the first year of study; however, the Bureau of Citizenship and Immigration (USCIS) may grant permission to accept off-campus employment after one year. F-1 students may accept on-campus employment from the school without USCIS permission. Such arrangements for on-campus employment are usually specified on the I-20 form... "

 

http://stockholm.usembassy.gov/consulate/visa_foreignstuden.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt kul att du är intresserad av att komma till USC och plugga! Hur gammal är du nu? Om du har ett år kvar på gymnasiet rekommenderar jag dig att börja ansökningprocessen nu! Dem flesta amerikaner skriver sina college essays under sommarlovet mellan junior och senior year (2an och 3an) fastän ansökningsdatumen ofta inte är förrän januari. SAT kan också vara bra att ta twice...

 

Själv går jag på USC nu, jävligt roligt och rätt overkligt att man sitter med ett palmträd utanför fönstret och skriver. Just nu så är jag inskriven på Marshall School of Business vilket är USC's businessskola med en minor i Cinematic Arts. Funderar dock på att byta över helt till en major i Film Production.

 

Det är dyrt att läsa här, men jag tycker att det helt klart är värt det. Du får en utbildning som du inte kan få någon annan stans i världen. USC är också en skola som har väldigt högt anseende i Kalifornien. Skolsystemet i USA fungerar lite olika mot hur många svenskar har fått för sig. Harvard, Yale, Princeton är i princip kända över hela landet. Förutom dom är det väldigt lokalt... Trots att du gått på Brown kommer många i Kalifornien höja på ögonbrynen och säga "So what?" och anställa någon från UCSD. I filmbranschen spelar det inte så mycket roll vilket jag kommer till i nästa stycke!

 

(Förlåt för en absurt lång post)

Ingen kommer någonsin att titta på var du gått i skolan när dom bedömer dig som film skapare. Det handlar om kontakter kontakter kontakter, hur många kan du få att läsa ditt manus / se din shortfim, där är USC bra. USC är också bra för att lära dig allt om branschen och allt om hur man gör feature film. Den nya byggnaden som George Lucas donerade över 150 miljoner dollar för att bygga är delvis klar och faciliteterna är otroliga.

 

Blev ett väldigt USC orienterat inlägg. Andra bra filmskolor du kan kolla på är: Chapman, Loyola Marymount University (mycket hands on filmskapande på Loyola) och city colleges typ CUNY som har bra anseende inom film.

 

Hoppas det hjälpte något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt kul att du är intresserad av att komma till USC och plugga! Hur gammal är du nu? Om du har ett år kvar på gymnasiet rekommenderar jag dig att börja ansökningprocessen nu! Dem flesta amerikaner skriver sina college essays under sommarlovet mellan junior och senior year (2an och 3an) fastän ansökningsdatumen ofta inte är förrän januari. SAT kan också vara bra att ta twice...

 

Själv går jag på USC nu, jävligt roligt och rätt overkligt att man sitter med ett palmträd utanför fönstret och skriver. Just nu så är jag inskriven på Marshall School of Business vilket är USC's businessskola med en minor i Cinematic Arts. Funderar dock på att byta över helt till en major i Film Production.

 

Det är dyrt att läsa här, men jag tycker att det helt klart är värt det. Du får en utbildning som du inte kan få någon annan stans i världen. USC är också en skola som har väldigt högt anseende i Kalifornien. Skolsystemet i USA fungerar lite olika mot hur många svenskar har fått för sig. Harvard, Yale, Princeton är i princip kända över hela landet. Förutom dom är det väldigt lokalt... Trots att du gått på Brown kommer många i Kalifornien höja på ögonbrynen och säga "So what?" och anställa någon från UCSD. I filmbranschen spelar det inte så mycket roll vilket jag kommer till i nästa stycke!

 

(Förlåt för en absurt lång post)

Ingen kommer någonsin att titta på var du gått i skolan när dom bedömer dig som film skapare. Det handlar om kontakter kontakter kontakter, hur många kan du få att läsa ditt manus / se din shortfim, där är USC bra. USC är också bra för att lära dig allt om branschen och allt om hur man gör feature film. Den nya byggnaden som George Lucas donerade över 150 miljoner dollar för att bygga är delvis klar och faciliteterna är otroliga.

 

Blev ett väldigt USC orienterat inlägg. Andra bra filmskolor du kan kolla på är: Chapman, Loyola Marymount University (mycket hands on filmskapande på Loyola) och city colleges typ CUNY som har bra anseende inom film.

 

Hoppas det hjälpte något?

 

Kul att du har lyckats!

Du som pluggar där bör ju ha mycket kunskaper om stället. Men hur var din väg in dit ? Vad fick du göra innan ? Du skriver att det är bra att börja skriva sina college essays tidigt. Men det är allt som krävs för att komma in ? (Förstår såklart att det är svårt att komma in) Dessutom nämner du att det är väldigt dyrt. Vill du vara snäll och ge ett exempel på en summa/summor? Och hur finansierade du det hela? Tackar så mycket för de andra tipsen! Även om det inte är min tråd:P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 19 år, blir 20 i september nästa år, och går sista året på gymnasiet.

Tack för tipset. Ska sätta mig ner och skriva så fort som möjligt. Några tips på hur den ska "se ut"?

 

Har samma frågor som H.Sanchez.

Annars, Tack för ett intressant och långt inlägg! Ska kolla på de skolorna som du har skrivit. Riktigt kul att höra att du har kommit in på skolan! :D

 

btw, har du hört något om SBCC? (major film productions) Har nämligen också funderat på den skolan då det kommer bli svårt att finansiera USC

 

 

 

 

EDIT: Jag måste gå tillbaka till en tidigare fråga och fråga igen: Arbetstillstånd? Är det riktigt svårt att få?

Anledningen till att jag vill läsa i USA är att jag vill uppleva ett annat land, men också att jag vill bo där. Så jag har tänkt mig försöka få jobb efter college. (och helst under collegetiden)

Jag har läst på ambassadens hemsida och har hittat det jag skrev tidigare. Men inget över ifall man kan fixa student-och-arbets-visum.

Tacksam för svar (igen) :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...