Gå till innehåll

ADR & Foley - Hur viktigt?


Maddox

Recommended Posts

Vet inte om den här tråden redan existerar men tänkte att jag postar om iaf.

 

Tänkte bara undra hur viktigt ni tycker det är med ADR - spela in skådisars repliker i efterhand igen för att få bättre kvalite på ljudet, samt Foley - spela in ljudeffekter som t ex ljud när någon går eller tar på sig en jacka, ramlar ner i ett badkar eller cyklar in i ett träd, igen för att få bättre kvalitet på ljudet?

 

Vet att det är viktigt med foley men jag brukar aldrig lägga tillräckligt med tid på det (brukar bli en dags inspelning för de viktigaste ljuden och sedan inget mer)

 

ADR har jag aldrig gjort även om vi funderade på det från början på mitt senaste projekt, men vi kunde inte hålla skådisarna för länge.

 

Så vad tycker ni? Är det viktigt med ADR och Foley på ett indie-projekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag brukar märka och reagera på när jag tittar på filmer (oftast för att göra musik till), är att just dialogen "förstör" ljudbilden, förstör illusionen av kontinuitet mellan klippen.

 

Ofta märks det genom att bakgrundsljudet som kommit med i dialogspåret "hackas upp" i och med klippningen, eller att nivåerna på dialogen ändras markant, och man får inte den kontinuitet i ljudbilden som man hade önskat.

 

Jag är ingen ljudläggare men har gjort några sådana jobb och även om det går att maskera mycket genom att t.ex. bygga upp en egen atmosfär (vilket man "alltid" gör), så finns det lägen då det blir för svårt och då hade det varit väldigt bra att haft ett ADR-spår att ta till :)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

ADR är ju oftast alltid sista utvägen även vid "vanlig" filmproduktion eftersom det kostar så mycket mer. Skådespelarna ska tas in till någon studio och det tar tid att spela in och redigera. Bästa ljudet är oftast det man får på plats, om man ser till skådespeleri och känsla. Vi i sverige har ingen lång kultur av ADR heller bland skådespelare så det är oftast där som det svåra ligger, att få skådespelaren att kunna prestera lika bra som på set. Vilket är förståligt att man inte kan alltid. Det är ju lite skillnad när man har motspelare, scenografi, rekvesita och regissör mot att ett halvår senare när man har andra filmer i huvudet och andra projekt på gång bli inknuffad i ett speakerbås där man ska förmedla samma känsla igen :/

 

Sen är det givetvis en teknisk svårighet också att få ADR att smälta in i resten av dialogen, men med tid och kunskap går det också, medans det är omöjligt att med tekniska verktyg ändra känslan och spelet om dessa ändras mellan 2 repliker då en är från set och en är ADR.

 

Trampet hör ju ihop en bit såsett med ADRen eftersom gör du mycket ADR krävs mycket tramp, eftersom du fimpar orginalljudet behöver allt som du gör ADR för även trampas om, om det är något där vill säga.

 

Misstänker och hoppas att Fredrik pratar om lågbudgetprojekt när han säger att dialogen "förstör" ljudbilden. Att få kontinutet och jämnhet i dialogen är dialogläggarens jobb och den personen sitter ofta någon månad med endast detta till en långfilm, ibland längre ibland kortare beroende på budget.

 

När det gäller noll-budget så får man baka ihop ljudläggningen lite mer, men se fortfarande dialogen som det viktigaste, hör man inte vad folk säger i en film spelar resten inte så stor roll lixom. Om inte det var en tanke med filmen från början då.

Försök få med så mycket som möjligt från plats och använd det, eftersynka det som inte funkar men ha gärna haft med den tanken på plats, mycket går att lösa när man spelar in och man sparar då in MYCKET tid i efterbearbetningen. Trampa om det som behövs och gör likadant med andra effekter. Atmos kan man spara in mycket tid på genom att fimpa finliret, lägg långa mattor mindre lager och återanvänd mycket ljud, ju fler miljöer desto längre tid på atmos.

 

Trampet gör att vi kommer närmare skådespelarna och känner mer att man är där, medans musik skapar en distans till filmen. Fundera på hur och vad man vill känna och ljudlägg inte sådant ni ändå inte kommer använda :)

Snabba klipp skapar också distans medans långa klipp gör att vi stannar kvar, likaså POV bilder. Är det detta man vill ha så förstärk med rörelser om detta inte redan finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Misstänker och hoppas att Fredrik pratar om lågbudgetprojekt när han säger att dialogen "förstör" ljudbilden. Att få kontinutet och jämnhet i dialogen är dialogläggarens jobb och den personen sitter ofta någon månad med endast detta till en långfilm, ibland längre ibland kortare beroende på budget.

 

Ja, det är lågbudgetprojekt jag menar. Ofta kan jag känna att fotot är snyggt, skådespeleriet okay, o.s.v men så spricker det i ljudet. Speciellt i att man märker att dialogen är klippt från olika ställen och att atmosfärsljuden mycket kommer från just bakgrunden till dialogen och inte är tagen separat.

 

Tror att det kan räcka med att ta hjälp av någon tredje part som tar hand om ljudet, just för att man när man klippt sin film blivit så less på det att man struntar i ljudet, eller blivit så blasé att man blundar för missarna. Om den personen sedan är proffs så blir det ju ännu bättre, men även en glad amatör som är intresserad räcker en bit på väg...

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ljudet som sprack på min senaste film, och som sagt så kunde vi inte ta tillbaka skådisarna för de var utspridda i Sverige. Därför tänker jag lite extra på det till mitt nästa projekt. Tyvärr är det så att ljud är det jag kan minst om och jag känner även minst folk som kan ljud, och en etablerad ljud-nisse tar säkert en rejäl dos kosing också.

I dessa tider är det svårt att få ihop till en budget för en film så därför vill man ju komma undan så långt det går från utbetalningar, och de som jag planerat skulle väl helst gå till specialeffekter och smink.

Men vi har iaf kommit fram till att ljud är viktigt, vilket vi väl alla vet, men då vet iaf jag att det bör ha högre prio till mitt nästa projekt.

 

Tackar för svaren och tipsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...