Gå till innehåll

"Fan-made" musikvideo=olagligt?


Raw

Recommended Posts

Jag fundarar på att göra en musikvideo på en låt som jag verkligen älskar [T.I. feat. Justin Timberlake] - Dead And Gone. Jag brukar inte gilla kontroversiell skitmusik men just den hör vart jag helt tagen av...(Fråga mig inte varför).

 

Allt va perfekt planerat tills jag kom på att det kanske är olagligt?:( Fatta hur sur jag vart:(!

Asså kan ni svara på det...är det olagligt att göra en fan-gjord musikvideo?

 

Om det är det så är det ju tråkigt men annars skulle det vara skitkul (ONS!...tänkte bara visa filmen på internet, inte sälja eller sådant)

 

//Raw:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är inte olagligt att göra en. Men det är olagligt att sprida/publicera den utan tillstånd när den är klar, såvida du inte väljer att publicera den tyst. Detta oavsett om du tjänar pengar på den eller inte.

 

Precis.

Det här är kärnan i upphovsrättslagstiftningen, som påverkar alla som har tillgång till inspelningsbara och kopieringsbara medier.

Med en vanlig kopiator, fax eller scanner kan du läsa in en snygg bild du sett och sedan rita av den med pennor eller dataprogram. Något som alltså är olagligt om det sker utan upphovsrättsinnehavarens medgivande.

Samma sak gäller för musik.

 

Saken är också den att man tydligt måste kunna härleda källverket dvs att upphovsrättslagen är mycket svagare mot den som första gången utför ett verk som inte är dokumenterat. Säg att jag drar en kul vits för dig på måndag och att du, av någon anledning, deltar i en talangjakt med samma vits på tisdagen. Då har du också förfarit brottsligt, det är bara det att ärendet är oändligt mycket svårare att leda till bevis.

 

Själv har jag fått ett flertal av mina egna YouTube-filmer borttagna då musiken är upphovsrättsskyddad. I princip bör jag vara tacksam över att inte åtal väckts med andra ord.

 

"Fan-made" kryllar det av på YouTube och Vimeo och hittills har jag inte hört talas om någon som råkat mer illa ut än jag.

Kanske, kanske, så kan du kontakta skivbolaget innan, eller efter, du är färdig med en förfrågan om det är ok? Framgång är nog inte särkilt sannolik dock....

 

Själv tycker jag du ska klippa ihop din film till musiken och se var det bär hän. Trots att det är olagligt alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...