Gå till innehåll

Filma i kärnkraftverk


Simonkolina

Recommended Posts

Tror ni man får filma i sådana anläggningar? Och varför skulle man i så fall inte få?

Ring Forsmarks informationsavdelning och fråga.

 

Kan kamerautrustning förstöras om man besöker kärnkraftverket? Varför?

Ja, den kan förstöras om tappar den i golvet, men annars är det lugnt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det låter som en myt. Däremot finns det ju en stor turbin med generator och en massa motordrivna pumpar och annat. Så risken för eventuella störnigar kommer nog snarare från eventuella magnetfält i den miljön.

 

Man måste begära fototillstånd i förväg. Har själv jobbat på kärnkraftverk i min ungdom och även senare fotograferat (stillbild och faktiskt just på Forsmark) som pressfotograf.

 

OM det bara är en guidad rundtur rör ni er i relativt rena miljöer vad gäller lös kontamination. Om det är en lite mer specialtur under pågående arbeten med öppna system så kanske du ska tänka på att inte ta med onödig utrustning och plasta/ tejpa ytor och delar så att grejerna inte blir kontaminerade.

 

Skulle de ändå bli det så måste de torkas av och tvättas tills man fått bort radioaktiv smuts. Skulle skiten ha tagit sig in i kameran och det inte går att få bort den så är du en kamera fattigare... Enda vägen ut ur kärnkraftverket är då till lagret för lågaktivt avfall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte fejka det genom att filma på något ställe som skulle kunna "misstas" för ett kärnkraftverk, men som är lite lättare att få komma in och filma i?

 

T.ex. ett värmeverk... Jag var statist i en "fullbudgetfilm" som gjorde så - snart på en bio nära dig ;)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, så det är lite farligt alltså. Jo det kommer säkert bli en specialtur. Det är tänkt att jag ska följa med 2 andra som egentligen blev inbjudna dit. Nu ska de fråga om jag också får komma dit och filma(jag är bara -93:a). Det är ju ett fasligt sjå att fixa allt i förväg.

 

Hur tvättar man en filmkamera egentligen? Och om den skulle bli helt kontaminerad, hur kan man veta att den blivit det? Kameran har ju inte något speciellet sätt att visa det, eller? Jag har förresten sett på en film gjord i Tjernobyl för 30 år sen. Man kunde uppenbarligen filma runt omkring det olycksdrabbade området men filmen "skrapade" bara. Så jag antar att risken är väldigt liten att filma i Forsmark. Visst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, så det är lite farligt alltså. Jo det kommer säkert bli en specialtur. Det är tänkt att jag ska följa med 2 andra som egentligen blev inbjudna dit. Nu ska de fråga om jag också får komma dit och filma(jag är bara -93:a). Det är ju ett fasligt sjå att fixa allt i förväg.

 

Hur tvättar man en videokamera egentligen? Och om den skulle bli helt kontaminerad, hur kan man veta att den blivit det? Kameran har ju inte något speciellet sätt att visa det, eller? Jag har förresten sett på en film gjord i Tjernobyl för 30 år sen. Man kunde uppenbarligen filma runt omkring det olycksdrabbade området men filmen "skrapade" bara. Så jag antar att risken är väldigt liten att filma i Forsmark. Visst?

 

Den blir ingen kontamiterad inne på forsmark, så vidare du inte tar dig in i reaktorn. Om den blir det lär du få veta det när du ska gå ut ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det brukar vara ok att komma in på t.ex. oskarshamnsverket men det är inte ok att filma hur man vill där inne. Verken är militära skyddsobjekt och några semesterrullar kommer nog inte på tal. Jag har varit inne och gjort reoprtage och det är ganska krångligt med att lämna personnummer i frörväg osv.

Det finns ingen risk att ni får vara i närheten av något som är radioaktivt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det brukar vara ok att komma in på t.ex. oskarshamnsverket men det är inte ok att filma hur man vill där inne. Verken är militära skyddsobjekt och några semesterrullar kommer nog inte på tal. Jag har varit inne och gjort reoprtage och det är ganska krångligt med att lämna personnummer i frörväg osv.

Det finns ingen risk att ni får vara i närheten av något som är radioaktivt.

 

/KN

 

 

Oskarshamnsverken är garanterat inte militärt skyddsobjekt, militären har inget med det att göra. Däremot är det sannolikt civilt skyddsobjekt, vilket många civila kraftanläggningar. Det är inte Försvarsmakten, utan det är Länstyrelserna som bestämmer om skyddsobjektstatus på civila anläggningar.

 

Med samråd, dialog, och ansökan brukar det gå att fototillstånd på många civila skyddsobjekt. Notera också att många civila skyddsobjekt inte ens har fotoförbud, endast besöksförbud. Då behövs ett besökstillstånd, sen får man naturligvis fotografera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oskarshamnsverken är garanterat inte militärt skyddsobjekt, militären har inget med det att göra. Däremot är det sannolikt civilt skyddsobjekt, vilket många civila kraftanläggningar. Det är inte Försvarsmakten, utan det är Länstyrelserna som bestämmer om skyddsobjektstatus på civila anläggningar.

 

Med samråd, dialog, och ansökan brukar det gå att fototillstånd på många civila skyddsobjekt. Notera också att många civila skyddsobjekt inte ens har fotoförbud, endast besöksförbud. Då behövs ett besökstillstånd, sen får man naturligvis fotografera.

 

Självklart, fel av mig, det är inte militärt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Varför är kärnkraftverk civila skyddsobjekt? Vad är meningen med att ha fotoförbud där?

 

Ett ev sabotage kan leda till enorm fördödelse. I bästa fall strömavbrott för halva sverige. I värsta fall blir hela länet obeboligt i flera tusen år. Dumt att ta risken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vad har fotoförbudet för mening med det hela?

Säkerhetsteater. För det är ju naturligtvis så att en terrorist som har resurser nog att slå ut ett kärnkraftverk inte har pengar att lägga 4 papp på högupplösta satellitfoton, eller intelligens nog att begära ut offentliga dokument.

 

Ett ev sabotage kan leda till enorm fördödelse. I bästa fall strömavbrott för halva sverige. I värsta fall blir hela länet obeboligt i flera tusen år. Dumt att ta risken.

Rättelse: säkerhetsteater och atomskräck.

Även om någon skulle lyckas få hela skiten att gå Tjernobyl (vilket är praktiskt omöjligt med alla vettiga designer, dvs i princip allt som inte är sovjetiska pre-Tjernobyl-"reaktorinneslutningar är omanliga"-RBMK-verk) så kommer inget någonsin bli "obeboeligt i flera tusen år".

Länk till kommentar
Share on other sites

Säkerhetsteater. För det är ju naturligtvis så att en terrorist som har resurser nog att slå ut ett kärnkraftverk inte har pengar att lägga 4 papp på högupplösta satellitfoton, eller intelligens nog att begära ut offentliga dokument.

 

 

Rättelse: säkerhetsteater och atomskräck.

Även om någon skulle lyckas få hela skiten att gå Tjernobyl (vilket är praktiskt omöjligt med alla vettiga designer, dvs i princip allt som inte är sovjetiska pre-Tjernobyl-"reaktorinneslutningar är omanliga"-RBMK-verk) så kommer inget någonsin bli "obeboeligt i flera tusen år".

 

Vad baserar du det på? Vad förutom kraftförsörjning tror först skulle bli mål vid en ev. stadskupp eller terroristattack eller andra oroligheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Säkerhetsteater. För det är ju naturligtvis så att en terrorist som har resurser nog att slå ut ett kärnkraftverk inte har pengar att lägga 4 papp på högupplösta satellitfoton, eller intelligens nog att begära ut offentliga dokument.

 

När det bestämdes att oskarshamnsverken skulle vara civila skyddsobjekt så var inte satellitbilder var mans egendom. Fotograferade man i närheten av sådana objekt på den tiden så var en påhälsning av säpo inte ovanlig. Jag har kollegor med den erfarenheten.

Sen skulle jag vilja se de satellitbilderna som visar insidan av kärnkraftsverken som du kan köpa för 4000 pix...

Sist jag var där krävdes persnr en vecka i förväg för att komma in och fotografera.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad baserar du det på? Vad förutom kraftförsörjning tror först skulle bli mål vid en ev. stadskupp eller terroristattack eller andra oroligheter?

Elnätet är mycket riktigt ett väldigt strategiskt mål. Men den som ska ge sig på det kan lika gärna ge sig på ett konventionellt kraftverk, eller - om han vill göra det lätt för sig - en vanlig djäkla elledning, som är helt oskyddad. Berguven Eloff lyckades 1997 slå ut strömmen för 50000 människor bara genom att råka flyga in i fel ledning. :)

=> Kedja, svagaste länk, etc.

 

När det bestämdes att oskarshamnsverken skulle vara civila skyddsobjekt så var inte satellitbilder var mans egendom.

Precis min poäng. Det finns fortfarande viss (men minskande hela tiden) mening i att ha fotoförbud på militära skyddsobjekt, men civila? Glöm det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis min poäng. Det finns fortfarande viss (men minskande hela tiden) mening i att ha fotoförbud på militära skyddsobjekt, men civila? Glöm det.

 

Fotoförbudet gäller ju bara om man inte har tillstånd. För de som kan tänkas vara intresserade av bilder, tex vi i media är det inte ett problem.

 

Tills för ett par år sedan var det helt vanliga vägar som låg runt oskarshamnsverket. Inga problem för vem som helst att ta bilder utifrån. Att det däremot skulle vara fritt fram att foto inuti är absurt.

 

Bara för att någon KAN sabba ett kraftverk trots fotoförbud så innebär det inte att förbudet är helt verkningslöst.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Varför är kärnkraftverk civila skyddsobjekt? Vad är meningen med att ha fotoförbud där?

 

Jag håller med de andra. GLÖM DET. Fast du har säkert gjort det vid det här laget. Ett kärnkraftverk är ingen lekstuga :P Det är enklast och OFRLIGAST att låta bli.

 

Alltså, jag rekomenderar att du helt enkelt keyar en bakgrund av ett kärnkraftverk. Om du inte vill slösa pengar på ett sånt program kan du söka på bluesor software. Fast jag tror förresten att de har slutat... :q Försök i alla fall. Annars är pinnacle studio Ultimate relativt billig, speciellt om du behöver ett proffsigt redigeringsprogram att slipa med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...