Gå till innehåll

vad är tecknad film gjort i?


cutecats

Recommended Posts

hej jag har sett så sjukt mycket barnprogram på sista tiden att jag är tvungen att fråga vad dom gör tecknade serier/film i? asså dom använder ju inte 3d program men dom gör ju inte heller som på den gamla goda tiden och ritar upp 35 bilder per sekund och sen kör stop motion på de :/ min fråga är alltså vilket program används för att göra tex svampbob fyrkant eller någon av dom alla andra nickelodion programmen?

 

Har försökt att se om det e någon annan som har frågat, men jag hittar inget här och inte häller på Google :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte vilket program de använder, men jag har för mig att de på Nickelodeon ritar keyframes eller vad man ska kalla dem, som en storyboard nästan. De ritar alltså en bild för de större förändringarna, sen skickar de dessa till Korea där de ritar alla inbetweens. Jag antar att de ritas för hand på ljusbord. Har sett att det finns orginalframes från vissa Nicktoons att köpa, exempelvis.

 

Allt hanteras antagligen som lager. Bakgrunden behöver ju inte ritas om på varje bildruta exempelvis. Jag vet dock inte om de lägger ihop lagren innan "inskanning" eller om de fixar det i nåt program.

Länk till kommentar
Share on other sites

oj intressant :S jag hade gissat på att dom typ skapade en 3d figur och sedan bara ritade miljöer, och på något magiskt vis så gör sen nått konstigt redigeringsprogram 3d figuren till 2d och att man då bara kan styra gubben på nått vis :/ bäretta gärna mer om ni vet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

oj intressant :S jag hade gissat på att dom typ skapade en 3d figur och sedan bara ritade miljöer, och på något magiskt vis så gör sen nått konstigt redigeringsprogram 3d figuren till 2d och att man då bara kan styra gubben på nått vis :/ bäretta gärna mer om ni vet :)

South Park görs ju numera på detta sätt.

http://www.apple.com/pro/profiles/southpark/index.html

 

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

oj ja det låter rimligt med bara 6 dagar på sig mellan varje avsnitt ^^ men oj då kanske typ simpsons och alla dom där foz programmen också göras på ngt liknande sätt :) aja jag har blivit väldigt sugen på 2d filmer nu när jag har letat runt efter svaret på min fråga :S om jag byter frågan lite ^^ är det någon som vet något roligt 2d program som man kan testa? asså jag vet redan om flash men det kanske finns ngt annat roligt program som är värt att testa?

Länk till kommentar
Share on other sites

oj ja det låter rimligt med bara 6 dagar på sig mellan varje avsnitt ^^ men oj då kanske typ simpsons och alla dom där foz programmen också göras på ngt liknande sätt :) aja jag har blivit väldigt sugen på 2d filmer nu när jag har letat runt efter svaret på min fråga :S om jag byter frågan lite ^^ är det någon som vet något roligt 2d program som man kan testa? asså jag vet redan om flash men det kanske finns ngt annat roligt program som är värt att testa?

 

 

http://www.synfig.org

http://www.pencil-animation.org

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...