Gå till innehåll

Hur ska jag göra för att sätta dit ett objekt som jag ej klarar att lyfta IRL?


Filips

Recommended Posts

Jag vill filma en person som bär på en stor soffa.

 

Realistiskt sätt så klarar personen ej att lyfta och bära soffan med en hand så hur trixar jag för att få till ett sådant resultat på enklaste och smidigaste sätt?

 

Vilka program utför ett sådant här arbete?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, man kan ju göra de på både mer eller mindre praktiska och "verklighetstrogna" sett.

 

Alt. 1: Hyr en lyftkran som lyfter soffan o sen kan du "keya" bort vajrarna.

 

Alt. 2: Bygg upp hela soffan i ett 3D program och låt personen i scenen agera utan objektet och lägg till efteråt. Inte helt lätt men de ska väl gå o göra. För att underlätta för skådisen kan man alltid "delen" av soffan som ska lyfta ageras av en bit grönmålad frigolit som man kan keya bort och sätta dit soffan för istället. Detta för att de ska vara lättare för personen att göra rörelsen mer realistisk. :)

 

Alt. 3: Kör allt i After Effects. Keya ut soffan och "lyft" i programmet. Skådisen har då helt enkelt låtsats att han har lyft en soffa och allt läggs ihop efteråt. I stort sett som Alt. 2 men med ett mycket mer orealistiskt resultat. Kan tänka att de blir lättast om man filmar rakt framifrån. Antagligen de lättaste men minst verklighetstrogna sättet. ^^

 

Extra alt: Tänk ut smarta vinklar som kan ge illussionen att någon lyfter soffan. Har inga direkt konkreta exempel förutom att man ser handen under soffan och allt lyfts uppåt. Flera personer kan då hjälpa till att lyfta soffan. :S

 

Kom på ett till alt: Två personer står på bägge sidorna om soffan och lyfter samtidigt som skådisen står vid mitten av soffan och lyfter. Keya bort personerna som assisterar lyftet efteråt. Kan nog vara ett alternativ, orkar inte tänka så mycket just nu :D

 

Ja, några alternativ här. Några vilka jag kom på i skrivandets stund så allt kanske inte är helt korrekt tänk. But u never know..

 

Bara testa sig fram..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg detta för några månader med en kyl :) Blev as coolt. De lyfte en flyttkartong med traickingpoints på.. Så de gäller att ha ett så likt objekt som möjligt. För att hålla upp händerna lär inte räcka för att sälja illusionen i rörelser osv. Hoppas de var till någon hjälp

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Alt. 3: Kör allt i After Effects. Keya ut soffan och "lyft" i programmet. Skådisen har då helt enkelt låtsats att han har lyft en soffa och allt läggs ihop efteråt. I stort sett som Alt. 2 men med ett mycket mer orealistiskt resultat. Kan tänka att de blir lättast om man filmar rakt framifrån. Antagligen de lättaste men minst verklighetstrogna sättet. ^^

 

Hur gör jag det i AE?

Jag kan inte programmet och jag vill jättegärna lära mig men jag vet inte ens vart jag ska börja.

Skulle du kunna beskriva eller vet du någon bra guide/youtube klipp som visar hur jag gör detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga.

 

Vad HETER detta i programmet som jag behöver göra/använda mig av i AE?

 

Förstår inte riktigt frågan :P

Men jag gissar: VAD kommer jag behöva göra i AE?

SVAR:

- Keylight (Plug-in - för att keya bort blå/gröna färgen på "frigolit lådan")

- Motion Tracker (Om du har lagt tracking points på din "frigolit låda")

 

Hoppas att jag gissade rätt nu då :) annars får jag skämmas ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte riktigt frågan :P

Men jag gissar: VAD kommer jag behöva göra i AE?

SVAR:

- Keylight (Plug-in - för att keya bort blå/gröna färgen på "frigolit lådan")

- Motion Tracker (Om du har lagt tracking points på din "frigolit låda")

 

Hoppas att jag gissade rätt nu då :) annars får jag skämmas ^^

 

Yes det gjorde du. Min svenska som brast :)

Känner du till något youtube klipp som innehåller dessa funktionerna så jag lär mig praktiskt?

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes det gjorde du. Min svenska som brast :)

Känner du till något youtube klipp som innehåller dessa funktionerna så jag lär mig praktiskt?

Tack.

 

Som någon sa innan, du lär dig inte AE på 5 minutter. Du måste lära dig grunderna i programmet för att kunna göra något bra. Om du bara lär dig t.ex keying & tracking kommer inte resultatet bli så bra :) Jag rekomenderar att du lär dig grunderna först (om du är ny förstås). Men du får länk om du vill checka lite. ;)

 

Keying -

, http://www.youtube.com/watch?v=x3DiBKS0FXc&feature=channel , http://www.videocopilot.net/products/seriousfx/

Tracking - http://www.videocopilot.net/tutorials/set_extensions/ , http://www.videocopilot.net/tutorials/blood_splatter/ ,http://www.videocopilot.net/tutorials/assisted_suicide/ ,http://www.videocopilot.net/tutorials/the_healer/

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan bygga en lättvariant av soffan som man enkelt kan lyfta och bära omkring på. Typ ett skelett i något lättviktigt trä eller metall med tyg över?

 

Detta känns som den typen av effekt som blir allra bäst om man gör den under tiden man filmar istället för i efterproduktionen. Det är så många element som måste stämma och är man inte duktig i After Effects eller i 3D, då blir resultatet inte särskilt bra tyvärr.

 

Det finns en hel del tutorials på videocopilot.net (Som någon härovan nämnde), där man tar upp just Keying, 2D tracking och 3D tracking. Vad gäller Keying och 2D tracking så finns de redan i After Effects, iaf. CS3 eller senare. För 3D tracking behöver man ett ett externt program, typ 3ds Max eller Boujou.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...