Gå till innehåll

1080/50i - Spela upp på datorn?


Dek

Recommended Posts

Tja,

Köpte en VP-HMX20C för 14 dagar sen :) Är 100% nöjd, dock har jag en liten fråga.

 

Den kan spela in i två HD-format, nämligen: 1080/50i, 1080/25p.

När jag spelar upp 1080/25p-filmerna på datorn blir det snyggt, och inga problem med rörelser.

Men när jag spelar upp 1080/50i-filmerna så blir det RIKTIGT snyggt, förutom när jag "skakar" eller skakar kameran, då blir kanterna i filmen lite "sträckiga", alltså att dom smetas ut, ser ut som dom får taggar lixom.

Kan man konvertera bort detta på något sett? Måste man ha HD-skärm på datorn för att det ska bli bra?

Fattar inte...kan någon förklara? :D

 

Sen en annan sak till er som har en Samsung HMX20C; När jag trycker igång "Touch Focus", så kommer det upp en liten ruta som jag ska trycka på för att få fokus på det objektet, och det fungerar perfekt.

Men sedan när jag tar bilden så försvinner denna rutan, och den lilla ikonen med ett finger finns kvar på vänster sida, men den fokar inte efter mitt finger längre, utan jag måste trycka in på "Touch Focus" igen, om och om igen.

Upplever ni också detta? Går det också att fixas på något sätt? för det är jäkligt störigt faktiskt...

 

MVH

Dek

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får nog läsa på lite om Interlace och Progressive

 

Då de är orden för i och p

 

Interlaced är inte till för att spelas upp på den dator, varav du får din streckiga bilder i rörelser. Interlaced exporterar du till om du ska köra på TV modell lite äldre.

Du kan fortfarande spela in i Interlaced men du måste sen köra "deInterlace" i redigeringen/exporten för att få bort strecken.

Men som sagt läs på lite så förstår du vad de är till för. Finns tonvis med information på nätet om det. Finns tom ett gäng trådar här på forumet som förklarar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

Tyckte ditt svar var väldigt omfattande och jag har fått svar på min fråga :) Tack! Men ska nog läsa på lite endån...

Kan SonyVegas fixa detta? Eller är det någon inställning i kameran?

 

Mvh

Dek

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...