Gå till innehåll

Vilken dator är bäst?


AnneliT

Recommended Posts

Jag har några Mac:ar på jobbet. (inkl tallibanerna) så jag får min dos av Apple också.

Då jag jobbar med medieteknik och visuell kommunikation så behöver jag känna till båda systemen.

 

Ni själv verkar inte har lyckats så bra med PC ser jag. Synd. Men du har väl bestämt dig sen länge och tunnelseendet är konstant och är inte öppen för alternativ.

 

Jag gillar Mac på flera sätt, men jag vore dum och naiv med att påstå att Mac erövrar allt. Mac och PC har mycket att lära av varandra.

Allt handlar om tycke och smak, ingen har mer rätt än någon annan.

 

Har kört PC i många år och när jag bytte till MAC upptäckte man hur mycket enklare, smartare och effektivare allt var i OSX. Att MAC erövrar allt är att ta i men man måste ju få provocera lite med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja så länge du pratar om dina behov. Men det vore dumt att påstå att du vet alla andras behov och tar dig friheten att dömma ut allt annat som inte har ett Äpple på sig.

 

Provocera i all ära, men inte för en nybörjare som ödmjukt frågar vilket system som är "bäst". Men det är min åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Länken till de datorer som jag tycker är bäst är väll seriös i allra högsta grad. sen kan man ju naturligtvis inte säga att PC alltid är sämre än MAC men ganska generellt tycker jag att de är det. men det är en åsikt som så mycket annat på detta forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man skulle ochså kunna uttrycka sig så så sätt att;

 

Om man är nybörjare och vill få ut så mycket som möjligt av sin investering utan en massa trixande och fixande eller oväntade codec och drivrutinsproblem. Man kan anta att datorn kommer används till mer är videoredigering så ett perfekt konfig. windows system kanske inte är aktuellt.

 

Utifrån de förutsättningarna så är mac ett vettigt alternativ. Det är det JAG försöker förklara. För användare med liten budget och mycket goda datorkunskaper, PC. För proffsanvändare som köper en dedikeras redigeringsdator för tex Avid, PC.

För 75 % av användarna där emellan är faktiskt Mac ett bra alternativ, speciellt om man räknar med programvarukostnaderna och datorns livslängd.

 

Som jag förstod är det vad Bleckert vill säga, i alla fall det jag menar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Priset, en mac mini (som idag har samma spec som macbook alu fast med firewire) kostar 6800 kr inkl moms. Den duger att redigera det mesta av vanlig hobby/amatör/webb-tv. Jag kör utan problem HD.

Kombinera med Final Cut Express (fruktansvärt prisvärt) och använd din gamla pc skärm så har man ett billigt bra alternativ. Fantastiskt.

 

/KN

 

Jag har citerat mitt första inlägg i tråden, men vi Mac-människor är ofta snabba att försvara vår älskade hårdvara, och mjukvara. Lite huggeri behövs ju. Hade jag fått premiera att funka ordentligt så kanske jag hade hållit mig till det...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är dock att ni behöver inte försvara er, inte längre iaf. De flesta vet idag att Mac är en enastående maskin, även OSX. Den erövrar dock inte allt, som jag nämnde tidigare, men den är inom många områden, framförallt inom ämnet detta forum behandlar, en otroligt kompetent plåtburk. ..och snygg.

 

Så spar på den energin till senare när Windows/PC har hämtat upp sig lite i vinkelvolten.

 

Men så länge det görs spel och bra servers till windows/Linux så är jag personligen själv en bra bit ifrån att byta religion helt. Men idag är det ju annars bra att vara "bisexuell" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad städad diskussionen blev... ;)

 

Själv sitter jag mest och undrar när Wacom ska lyckas göra lika bra Intuos-drivers till PC som till Mac. Och när man ska kunna skala om ett fönster genom att dra i vilken kant som helst i en Mac...

 

Såna små skitproblem stör jag mig på... :)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag äger själv en Dell Studio XPS 16 och måste säja att jag är mer en nöjd!!!

Jag använder Sony vegas 8 på den och det fungerar en så länge smärtfritt.

Byt hårddisken dock! 5400v/min är för långsamt för att redigera på. Välj 7200 disken ist och köp till en extern eller nått.

 

angående blue ray vet jag inte riktigt varför du ska ha det om du endå inte köper full HD skärmen.

 

Ett litet minus med Dellen är att den har ju som sagt hög-glansig pianolack svart... vilket får de följder att det kan bli GRYMMT fettigt överallt!!! ett extra tangentbord ibland eller två stora OPTIKDUKAR är att rekomendera!!!

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra processorhastighet och mycket hårddiskutrymme är viktigt så jag skulle valt den första av de båda alternativen.

 

I övrigt så tycker jag den här MAC vs PC diskussionen är lite löjlig, alltså vill man köra Windowsprogram eller Linux då köper man PC och vill man ha Mac OS med de programmen blir man ju tvungen att köpa Mac. Under skalet är det i princip samma prylar inuti. Samma typ av processorer, minnen, hårdiskar o.s.v.

 

Apropå det här med operativsystem så har jag själv börjat köra lite OpenSolaris. Underbart trevligt operativsystem på filservern men tyvärr inget att ha för videoredigering. Med det ville jag ha sagt att det finns ingen anledning att vara trogen något särskilt operativsystem eller någon särskild programvara utan välj det som passar bäst för det specifika behovet. Även om jag bara har PC känner jag inte längre något absolut behov för just Windows. Jag tycker om Linux minst lika mycket till allt utom just videoredigering där det finns bättre program till Windows och säkerligen också Mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska köpa en bärbar dator för videoredigering. Vet att många nu tänker varför bärbar, stationära är mycket bättre. Men nu passar det mig inte utan jag behöver en bärbar.

 

Hur bärbar vill du ha den? 1730:an är tung.

Jag har en själv som går som klockan, men mitt intresse är 3d grafik som är lite tyngre än video hantering.

Större skärm är ju alltid att föredra men man kan ju alltid ha en skärm bredvid om behovet är för stort.

 

1730 finns också med 64-bit os och kan max inneha 8GB minne.

 

Det är hugget som stucket, du kommer nog vara nöjd med vilket som.

 

(1730 säljs som speldator men funkar utmärkt till tyngre applikationer så det är inget argument för att inte ta denna dator.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad städad diskussionen blev... ;)

 

Själv sitter jag mest och undrar när Wacom ska lyckas göra lika bra Intuos-drivers till PC som till Mac. Och när man ska kunna skala om ett fönster genom att dra i vilken kant som helst i en Mac...

 

Såna små skitproblem stör jag mig på... :)

 

/Max

 

Tur jag inte upptäckt några problem med mina Wacom-ritplattor på PC då, den äldsta har jag haft sen 1997. (Men nu börjar det mest bli problem att hitta serieport på nya PC, så det risk jag måste byta upp mig till en USB-platta).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Mac OS ar bra for dem som inte vill administrera saker. De ar perfekt om man bara vill oppna ladan, satta i strommen och borja arbeta.

 

Windows maste stallas in lite mer innan man kan komma igang, men nar man val har det ratt sa funkar det mycket battre an Mac OS.

 

Jag har anvant Mac och PC anda sen jag var 7 ar, dvs. sen 1992, sa jag har bra vana med bada och jag hatar fan Mac:ar och Apple's "design before function". Windows kanske har "hassle before function" men dar kan man iaf bli av med "hassle".

 

Mac OS har inget klippa och kopiera, utan bara kopiera. Mac har varit javligt sega med bara en musknapp vilket har reflekterats i deras program.

 

Final Cut Pro ar battre an Premiere, men sjalva OS:et ar hopplost javla "lullluande bara anvanda musen". Jag har klippt i Final Cut Pro sen 4.0, suttit pa Power PC, Intel CPUS, dual cores, dual xeon cores, och nar jag velat rendera nagot sa har det gatt snabbare pa PC:en med samma eller samre processor, ramminne, etc.

 

Jag har ocksa varit med om minst lika manga krashar pa windows som pa Mac OS i alla mojliga olika program, framforallt Final Cut Pro, Maya, DVD Studio Pro.

 

Sen ar PC:s snabbare for samma peng, battre uppgraderingsalternativ.

 

Apple kor sitt "Think Different" race, men alla som "think different" far samma burk av "think different".

 

 

Helt arligt, for mig sa tycker jag att de som koper Mac gar pa nagon placebo-effekt dar de tror att de 30% mer de betalar for samma hardvara som en PC gor nagon skillnad. Wow, de dar extra 5000kr jag betala for att "think different" gor verkligen under!

 

Om en Mac skulle kosta lika mycket som en PC, eller byggas av en PC, och man utan problem skulle kunna kora Mac OS och Windows sa skulle jag helt klart ocksa anvanda Mac till vissa applikationer.

 

Kan inte mer än att hålla med dig här. Har kört väldigt mycket med både MAC och PC och inte funkar då MAC det minsta bättre vilket MAC-ägare vill påstå väldigt ofta.

 

Apple är grymt bra på marknadsföring. Det är vad dom är och det är däför MAC har fått sån framfart på sista tiden. Design och marknadsföring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...