Gå till innehåll

Vilken dator är bäst?


AnneliT

Recommended Posts

Ska köpa en bärbar dator för videoredigering. Vet att många nu tänker varför bärbar, stationära är mycket bättre. Men nu passar det mig inte utan jag behöver en bärbar. Frågan är då vilken jag ska välja. Har beslutat mig för DELL eftersom jag har bra kontakter där. Frågan är vilken modell och här behöver jag er hjälp. Vilken av dessa modeller tror ni är bäst?

 

Dell Studio XPS 16 (N03X1603)

Processor:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T9600 (2,80 Ghz, 6 MB, 1 066 MHz)

LCD-skärm:

16" (inch) Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display

Minne:

6 144 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 4 096]

Hårddisk:

500 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 v/min)

Grafikkort:

512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card

Optiska enheter:

Inbyggd, fackmatad Blu-ray Rom-kombinationsenhet (LÄSER Blu-ray, DVD OCH CD, SKRIVER TILL DVD och CD) med programvara

 

Dell XPS™M1730 (N03X7303)

Processor:

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

LCD-skärm:

17-tums UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™ + inbyggd 2,0 MP webbkamera

Minne:

4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

Hårddisk:

320 GB (2 x 160 GB) hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM) Raid 0 Stripe

Grafikkort:

1GB nVidia SLI Dual GeForce 9800GT graphics card

Optisk enhet:

Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

 

Och är det något jag ska ändra, köpa till minne till någon av dem etc, har ju möjlighet att skräddarsy något fast det får inte bli hur dyrt som helst. Alla tips tas tacksamt emot!

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, jag är medveten om att apple har de bästa datorerna men nu har jag en bra kontakt på DELL som ordnar det till priser som inte kan motivera en mac (tyvärr för jag gillar mac väldigt mycket). Är inte så hemma på DELL och behöver därför er hjälp med det valet. Mac ingår inte i mitt val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om Mac har de bästa datorerna låter jag vara osagt. Det beror på som allt annat vad man ska göra. Men om hon nu ska köra med Vegas Studio så är ju en Apple mer än omotiverat då man måste köra Bootcamp för att få in Windows.

Windows som kommer installerat och klart på DELL till ingen kostnad.

 

För att försöka svara så tror jag modellen inte har någon större praktiskt skillnad

Den senare är ju gjord för spel och den första för multimedia. Så kanske den första är mest anpassad för dina behov? Det blir nog din egna smak som få avgöra.

Båda klara ju minimikravet för Vegas med råge:

 

System Requirements

* Microsoft® Windows® XP SP 2 or Windows Vista™

* 800 MHz processor

* 200 MB hard-disk space for program installation

* 256 MB RAM

* OHCI-compatible i.LINK® connector1/IEEE-1394DV card (for DV capture and print-to-tape)

* Windows-compatible sound card

* DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt klart ska du kora den storre 17 tummarn, den kan du iaf kolla HD i 1080 i 1:1 och det ar battre ocksa med hogre upplosning for sjalva redigeringen da man far mer utrymme for timeline, project browser och andra fonster, vilket gor att man jobbar snabbare.

 

Vilket operativsystem ska du kora? 32 eller 64 bit?

 

Jag skulle byta ut ett av grafikkorten mot snabbare processor da den ar lite langsammare i 17 tummarn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite osäker på 32 eller 64 bit. Först tyckte jag 64 lät bäst men vad jag förstod fungerar inte allt då, eller man kan åtminstonde få problem? Jag är inte så kunnig på det här området så hjälp mig gärna.

 

Jag använder datorn både till redigering i Sony Vega som ju redan nämts men jobbar en hel del med photoshop. Tror dock att videoredigeringen kräver mer av datorn än bilderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om Mac har de bästa datorerna låter jag vara osagt. Det beror på som allt annat vad man ska göra. Men om hon nu ska köra med Vegas Studio så är ju en Apple mer än omotiverat då man måste köra Bootcamp för att få in Windows.

Windows som kommer installerat och klart på DELL till ingen kostnad.

 

För att försöka svara så tror jag modellen inte har någon större praktiskt skillnad

Den senare är ju gjord för spel och den första för multimedia. Så kanske den första är mest anpassad för dina behov? Det blir nog din egna smak som få avgöra.

Båda klara ju minimikravet för Vegas med råge:

 

System Requirements

* Microsoft® Windows® XP SP 2 or Windows Vista™

* 800 MHz processor

* 200 MB hard-disk space for program installation

* 256 MB RAM

* OHCI-compatible i.LINK® connector1/IEEE-1394DV card (for DV capture and print-to-tape)

* Windows-compatible sound card

* DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)

Vad är det som gör att den ena är apassad för spel och den andre för multimedia? Är det grafikkortet eller även andra skillnader? Finns det någon nackdel att använda en speldator till videoredigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite osäker på 32 eller 64 bit. Först tyckte jag 64 lät bäst men vad jag förstod fungerar inte allt då, eller man kan åtminstonde få problem? Jag är inte så kunnig på det här området så hjälp mig gärna.

 

Jag använder datorn både till redigering i Sony Vega som ju redan nämts men jobbar en hel del med photoshop. Tror dock att videoredigeringen kräver mer av datorn än bilderna.

 

32 bit = max 3 GB ramminne kan anvandas

64 bit = mycket mer an 3 GB kan anvandas och det beror pa versioner av operativsystem.

 

Sa ena datorn har 6 GB ramminne och den andra har 4 GB, vilket innebar att pa 32 bit OS sa kommer du inte kunna anvanda allt som finns tillgangligt.

 

Finns Sony Vegas i 64 bit? Du kan ju alltid installera t.ex. Windows Vista Ultimate pa 64-bit och ocksa ha Windows XP pro 32-bit.

 

Jag har inte haft nagra problem med 64-bit, de program som inte ar 64-bit funkar hur bra som helst. Men det ska finnas vissa saker som inte funkar sa bra.

 

Vad är det som gör att den ena är apassad för spel och den andre för multimedia? Är det grafikkortet eller även andra skillnader? Finns det någon nackdel att använda en speldator till videoredigering?

 

Den har dubbla grafikkort som ar ganska bra (dyra).

 

Darfor borde du ta bort ett av grafikkorten och kopa dyrare/snabbare processor.

Länk till kommentar
Share on other sites

bästa mjukvaran ;) snyggaste skalet skulle jag säga mer!

 

Bästa skalet

Bästa mjukvaran

Bästa operativsystemet

Bästa säkerheten

 

Und zu weiter...

 

PC har ju bästa... öh... öh... ja... du vet bästa.... öh.... ..... .... öh

Länk till kommentar
Share on other sites

Priset, en mac mini (som idag har samma spec som macbook alu fast med firewire) kostar 6800 kr inkl moms. Den duger att redigera det mesta av vanlig hobby/amatör/webb-tv. Jag kör utan problem HD.

Kombinera med Final Cut Express (fruktansvärt prisvärt) och använd din gamla pc skärm så har man ett billigt bra alternativ. Fantastiskt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Priset, en mac mini (som idag har samma spec som macbook alu fast med firewire) kostar 6800 kr inkl moms. Den duger att redigera det mesta av vanlig hobby/amatör/webb-tv. Jag kör utan problem HD.

Kombinera med Final Cut Express (fruktansvärt prisvärt) och använd din gamla pc skärm så har man ett billigt bra alternativ. Fantastiskt.

 

/KN

 

MacBook Pro 15,4 tum

On-site HD editing... Need I say more :-)

Värd varje krona... Final Cut Pro kostar på en del men flyttar dig så nära ett AVID system som det bara går...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpet Macar en gång i världen, det står en Mac Plus från 1988 och en SE/30 från 1989 eller om det var 1990 i garaget... :-) Om de är bäst, ja det låter jag vara osagt.

 

Min gamla T-ford är inte heller bäst i världen längre men man får ju sätta saker i sitt rätta sammanhang.

Länk till kommentar
Share on other sites

MacBook Pro 15,4 tum

On-site HD editing... Need I say more :-)

Värd varje krona... Final Cut Pro kostar på en del men flyttar dig så nära ett AVID system som det bara går...

AVID? Avid känns som att köra traktor, Final Cut Pro som en sportbil. Klart du kan komma till samma mål, men på olika sätt;)

Länk till kommentar
Share on other sites

AVID? Avid känns som att köra traktor, Final Cut Pro som en sportbil. Klart du kan komma till samma mål, men på olika sätt;)

 

Det är intressant, de flesta som jag har kontakt med som inte jobbar på tv eller med media-utbildning osv, tycker avid e det bästa, det man skall eftersträva på riktigt...

Medans de som jobbar i avid sitter och trånar efter ett system som är mer som Final Cut...

Och nästan ingen talar om slutresultatet som det viktigaste...

Men det är faktiskt ganska kul att nörda lite också, jag talar gärna för fördelarna med Final Cut och Mac. Känslan är en viktig del av processen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Anser inte att en Pc har ett bra pris eftersom att de inte fungerar. som att köpa en skrotbil för 500 spänn, jättebilligt men den går ju inte att använda, då kanske det inte är så billigt!?!

 

konstigt, alla mina tre PC (XP/Vista/Ubuntu) fungerar, jag måste ha gjort något fel..

Märkligt nog funkar även min PC på jobbet.

 

Kan redigera video på dem också, helt otroligt..

Länk till kommentar
Share on other sites

konstigt, alla mina tre PC (XP/Vista/Ubuntu) fungerar, jag måste ha gjort något fel..

Märkligt nog funkar även min PC på jobbet.

 

Kan redigera video på dem också, helt otroligt..

 

köp en mac får du se vad jag menar! du inser snart att pc:n hör hemma någonstans runt när man lärde sig tämja elden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anser inte att en Pc har ett bra pris eftersom att de inte fungerar. som att köpa en skrotbil för 500 spänn, jättebilligt men den går ju inte att använda, då kanske det inte är så billigt!?!

Bästa skalet

Bästa mjukvaran

Bästa operativsystemet

Bästa säkerheten

 

Und zu weiter...

 

PC har ju bästa... öh... öh... ja... du vet bästa.... öh.... ..... .... öh

Mac OS ar bra for dem som inte vill administrera saker. De ar perfekt om man bara vill oppna ladan, satta i strommen och borja arbeta.

 

Windows maste stallas in lite mer innan man kan komma igang, men nar man val har det ratt sa funkar det mycket battre an Mac OS.

 

Jag har anvant Mac och PC anda sen jag var 7 ar, dvs. sen 1992, sa jag har bra vana med bada och jag hatar fan Mac:ar och Apple's "design before function". Windows kanske har "hassle before function" men dar kan man iaf bli av med "hassle".

 

Mac OS har inget klippa och kopiera, utan bara kopiera. Mac har varit javligt sega med bara en musknapp vilket har reflekterats i deras program.

 

Final Cut Pro ar battre an Premiere, men sjalva OS:et ar hopplost javla "lullluande bara anvanda musen". Jag har klippt i Final Cut Pro sen 4.0, suttit pa Power PC, Intel CPUS, dual cores, dual xeon cores, och nar jag velat rendera nagot sa har det gatt snabbare pa PC:en med samma eller samre processor, ramminne, etc.

 

Jag har ocksa varit med om minst lika manga krashar pa windows som pa Mac OS i alla mojliga olika program, framforallt Final Cut Pro, Maya, DVD Studio Pro.

 

Sen ar PC:s snabbare for samma peng, battre uppgraderingsalternativ.

 

Apple kor sitt "Think Different" race, men alla som "think different" far samma burk av "think different".

 

 

Helt arligt, for mig sa tycker jag att de som koper Mac gar pa nagon placebo-effekt dar de tror att de 30% mer de betalar for samma hardvara som en PC gor nagon skillnad. Wow, de dar extra 5000kr jag betala for att "think different" gor verkligen under!

 

Om en Mac skulle kosta lika mycket som en PC, eller byggas av en PC, och man utan problem skulle kunna kora Mac OS och Windows sa skulle jag helt klart ocksa anvanda Mac till vissa applikationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

köp en mac får du se vad jag menar! du inser snart att pc:n hör hemma någonstans runt när man lärde sig tämja elden.

 

Jag har några Mac:ar på jobbet. (inkl tallibanerna) så jag får min dos av Apple också.

Då jag jobbar med medieteknik och visuell kommunikation så behöver jag känna till båda systemen.

 

Ni själv verkar inte har lyckats så bra med PC ser jag. Synd. Men du har väl bestämt dig sen länge och tunnelseendet är konstant och är inte öppen för alternativ.

 

Jag gillar Mac på flera sätt, men jag vore dum och naiv med att påstå att Mac erövrar allt. Mac och PC har mycket att lära av varandra.

Allt handlar om tycke och smak, ingen har mer rätt än någon annan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...