Gå till innehåll

Har många idéer, mem måste få ordning på dom


37dicks

Recommended Posts

Jag har börjat skriva ett filmmanus, har kommit ca 3-4 sidor.

Jag vet vad filmen ska handla om, jag har de flesta karaktärerna och jag har mycket idéer till dialogen i filmen.

Men problemet är att det blir rörigt när jag tänker på vad som ska vara var.

Ska man ha hela filmen klar för sig i huvudet?

För det är nästan det jag tänker på att man måste ha. Så när jag sätter mig för att skriva blir jag bara less på det eftersom jag inte har det.

Hur ska jag få ordning på alla idéer och inte tröttna på det bara för jag inte har allt klart i huvudet?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har lärt mig att varje gång man får en idee som är rolig,cool eller skit bra på alla sätt. skriv ner den som du tänker dig den.

 

Du kan få tonvis med ideer och sedan ha dem sparade på papepr.

Man kan inte sätta ihopp alla ideer till en film. utan spara på dem och släng in den ideen där. den scenen passar i denna film och så vidare.

 

Har man 3 ideer . exempel 3 olika scener. Skriv ett manus kring dem.

Att skriva ner allt och spara så skapar du en bank av sparade kanon scener, som du kan rota i när du letar efter något till det manus du skriver på nästa gång:)

 

hoppas vi har förståt varandra rätt:P. och att du hänger med på vad jag menar:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa en kartong och ett gäng papperslappar. Skriv ned alla lösryckta idéer du kommer på (som inte passar någonstans) på en lapp och släng i lådan. Sedan kan du pussla med ordningen på golvet eller på en tavla.

 

Idéer ska man ha på papper så att hjärnan är renstädad och fräsch för att komma på nya idéer. Som man sedan nedtecknar på papper. Och så är cirkeln sluten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, lappar är bäst. Jag har i mitt liv glömt mer än vissa kommer på totalt i sitt liv när det gäller dramaidéer ;)

 

Film är rätt tacksamt i och med att det är så strukturerad berättelse, och har du svar på alla frågorna så finns det program som ställer dem.

 

Dock så brukar dessa program vara en dålig idé, för de skriver inget åt dig. Utan att skriva är pissjobbigt just för att det gäller att göra något av sina idéer. Jag kan hänvisa till mig själv och det är mycket upp som en sol och sen ned som en pannkaka! ;)

 

Men gör så här, skriv hela filmen på ett A4:a, då tvingas du vara tydlig. utöka sen några sidor, och så några sidor osv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...