Gå till innehåll

Filma konsert - hjälp!


13glimman13

Recommended Posts

Hej alla ljudinspelningsexperter!

 

Är i skriande behov av er expertis och snabblektion i "konsertfilmande for dummies". Om allt går som det ska, ska konsertfilmen senare bli ett webbtv-inslag. Min kunskapsnivå kan i bästa fall beskrivas som neongrön gröngöling på hal is.

 

För en månad sedan filmade jag en konsert med hyrd kamera med ställbar volymkontroll och extern mikrofoningång. Trots sänkt volym distade ljudet i slutprodukten. Har förstått att bästa lösningen är att koppla in sig i mixerbordet.

 

Jag kommer hyra en kamera och får bara tre låtar på mig att filma närbilder och helbilder. Eftersom jag bara har en kamera kommer jag med andra ord att flänga omkring framme vid scen och längst bak i lokalen. Därför undrar jag först och främst om det överhuvudtaget är möjligt att med bara en kamera koppla upp sig till mixerbordet.

 

* Vilka uttag måste finnas på kameran jag ska hyra?

* Vilka sladdar behöver jag?

* Vilka frågor behöver jag ställa till ljudteknikern för att försäkra mig om att allt blir rätt?

* Annat som kan vara bra att tänk på?

 

Andra/enklare förslag och lösningar hur jag som nybörjare bäst kan lösa denna situation, mottages tacksamt!

 

Tack på förhand!

 

///Glimman

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir väldigt svårt ta in ljudet på kameran från mixerbordet om du ska flänga runt med kameran ja, skulle säga omöjligt och bara bökigt. Försök få tag på en liten separat ljudinspelare, finns många små smidiga bandare som spelar in på minneskort.

 

Kolla med ljudteknikern om han/hon har någon extra utgång där du kan få ut samma mix som dom kör ut i PAt. Även om inte detta är det bästa är det bättre än det ljudet du får med miken på kameran i allafall :)

Om han har någon ledig aux och tid så kan du eller ljudteknikern göra en egen mix på bordet bara för dig och skicka ut från aux-utgången till din inspelningsapparat.

Men somsagt det krävs en separat ljudinspelare!

 

Sladdar som du behöver för detta beror lite på vad för utgångar det är på mixerbordet och in på inspelaren. Misstänker att det är tele ut från mixen och kanske minitele in på inspelaren, men vissa har även xlr eller 1/4" tele. Kan även vara xlr ut från mixerbordet, du får nästan försöka få tag på ljudteknikern innan och fråga vad det finns för möjligheter att ta ut ljudet innan du skaffar prylar, annars får du ta med dig ganska mycket för att täcka upp. Hade väl inte varit något problem om man pusslat med ljud innan då har man ofta kablar och adaptrar liggande, men om du nu behöver skaffa grejer specifikt så hade jag raggat upp teknikern :)

 

Frågor till ljudteknikern kan man ju ta upp ja, fast vet du inte vad svaren betyder du får tillbaka så kanske det blir svårt ändå. Men men...

Finns det någon möjlighet att få ut ljudet från mixbordet till min inspelare, mix b eller en aux som inte används man kan plocka ut?

Och isåfall, vad är det för typ av kontakt på de utgången?

Kommer alla instrument ligga med ut i PA?

--

 

Om du spelar in separat ljud på nån annan inspelare (vilket du nästan måste om du tänkt springa runt med kameran), så använd ändå miken på kameran och spela in vad som låter, inte för att använda men att ha något att synka på. Annars kommer det blir svårt att synka upp en stum bild med ett PA ljud om det inte är en tagning per låt och man har något bra ställe i början man kan synka på, tex om du filmat trumnissen som räknar in takten med trumpinnarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Luzer helt och hållet. Kan även berätta om när jag spelade in en konsert, eller egentligen så klippte jag en musikvideo men den var inspelad helt på en konsert.

 

Tänk på att det här alternativet är dock väldigt dyrt om du inte har tillgång till dessa grejer redan.

 

Vi använde en bärbar dator med inspelningsprogrammet Cubase. Vi kopplade in ett externt ljudkort genom firewire till datorn och sen kopplade vi in så mycket som möjligt från det stora mixerbordet till ljudkortet. Jag var inte "ljudkillen" men av vad jag förstått så fick vi signalen som den kom från instrumenten/mickarna och inte mixen som gick ut i PEat. Blev mycket bra ljud efter att vi mixade det själva sedan.

 

Men som sagt, Cubase är väldigt dyrt, samma sak gäller ett externt ljudkort. (Detta var när jag gick på gymnasiet, på Estetiska Programmet Musik, där hade vi tillgång till allt detta.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar och bugar för alla era tips! Först och främst ska jag ragga upp ljudteknikern för att höra vad han/hon har att säga :) Utan era tips hade jag förmodligen liknat en fågelholk om jt skulle snacka om xlr och gud vet vad.

 

Känns tryggt att veta att kunskapen finns här om det blir skarpt läge och jag behöver rådfråga igen.

 

På återseende ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...