Gå till innehåll

Regiutbildning!


Ashlor

Recommended Posts

Tjena! Går ut gymnasiet till våren och ska plugga film. Mitt framtida mål är att bli regissör, men verkar inte finnas så mycket utbud på sådana utbildningar. De enda jag sett till är DI och Göterborgs regilinje. Jag är rätt säker på att jag inte kommer komma in där med tanke på hur lite de tar in och hur sällan, men ska ju självklart söka dit med. Jag tittade lite på filmproduktion i Trollhättan... Producent är ju egentligen inte det jag vill bli, men man kanske kan börja som det och sedan utvecklas vidare därifrån? Eller finns det några andra filmutbildningar som passar mitt mål och som inte är så jättesvåra att komma in på?

 

Tack på Förhand!

 

/Tim

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Ashlor!

Känner igen dina bryderier och jag har själv varit i din possition. vet inte hur mycket erfarenhet du har av film och media men ibland kan skenet bedra. har träffat massor med människor som gett sig in i branschen med regiambitioner men har snart insett att det finns massor med andra intressanta yrken. Jag hade en vag förhoppning om att bli filmfotograf. fotade en novellfilm men insåg snart att det inte riktig var min grej. men jag kände att film var j*vligt roligt och ville fortsätta.

 

Jag började i Trollhättan på producentutbildningen 2006 och insåg snabbt att producent var det jag ville bli. inte för att utbildningen i sig är en überutbildning, tvärt om. men jag fick tid, hittade kontakter och en skaplig uppfattning om hur professionell film produceras. jag gav mig ut på några långfilmsproduktioner och kokade kaffe (typ) och samlade på mig mer kontakter och en verklighetsbild som man inte kan få i skolbänken.

 

Idag driver jag ett eget produktionsbolag och jobbar heltid som producent.

 

Det har till och från varit vanligt att folk med regiambitioner börjar på producentutbildningen och det är både bra och dåligt. om man kommer dit med solklara regiambitioner och vet om att det inte är en regiutbildning så kan det funka. jag jobbar med en kille som gick i min klass. han är idag regissör men var hela tiden medveten om att utbildningen inte var riktad mot det. om man däremot gör felet att drar ett likhetstecken mellan regissör och producent så kommer man bli besviken.

 

Producentutbildningen är en ekonomiutbildning och inte en filmskola. i korta drag är den uppdelad i tre lika stora delar, 1 företagsekonomi, 2 filmkunskap/produktionskunskap, 3 Organisation/juridik. bortsett från ex-jobb ingår ingen praktik och allt bygger i princip på att skolan tillhandahåller teoretisk kunskap, och du får skaffa den praktiska kunskapen själv.

 

så mina tips:

1. tänk ut, är det verkligen regissör du vill bli?

2. skaffa praktisk erfarenhet

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra sagt av Bleckert. Jag håller med om punkt 2. Du bör och måste känna på filmproduktionen innan du har möjlighet att komma in på större högskolefilmutbildningar.

 

Det finns många och ytterligare många göra filmutbildningar på folkhögskolor runt i landet. Kolla upp det och känn på lite.

 

För min del har har handsken passat och fotograf är det som jag brinner för. Hur bra man sedan är e en annan tia, och glöm inte bort att film är en livslära, och inte något du kan på 3 års plugg.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena! Går ut gymnasiet till våren och ska plugga film. Mitt framtida mål är att bli regissör, men verkar inte finnas så mycket utbud på sådana utbildningar. De enda jag sett till är DI och Göterborgs regilinje. Jag är rätt säker på att jag inte kommer komma in där med tanke på hur lite de tar in och hur sällan, men ska ju självklart söka dit med. Jag tittade lite på filmproduktion i Trollhättan... Producent är ju egentligen inte det jag vill bli, men man kanske kan börja som det och sedan utvecklas vidare därifrån? Eller finns det några andra filmutbildningar som passar mitt mål och som inte är så jättesvåra att komma in på?

 

Tack på Förhand!

 

/Tim

 

 

Haru kollat in utlandsutbildningar?

N.Y film school (Har skolor även i Los Angeles i universal studios o en massa andra platser), VFS, Sydney, London.

 

 

Söker själv just nu till VFS o N.Y. verkar som jäkla bra skolor, men de kostar :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...