Gå till innehåll

sålt manus!


carl76

Recommended Posts

Låter bra! Lycka till..

Tjurskallig much? Ett rätt formaterat manus mer än dubblar dina chanser att få det sålt, eller tillochmed bara läst. Att du lyckats gå hela vägen genom kontakter är ju bra, vissa behöver ju det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du lyckats gå hela vägen genom kontakter är ju bra, vissa behöver ju det.

 

Jadu!

 

denna kommentar kan man bara le åt!

 

och varför är jag tjurskallig? och hur kan du veta att dina chanser dubblas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjurskallig much? Ett rätt formaterat manus mer än dubblar dina chanser att få det sålt, eller tillochmed bara läst.

 

Har du lust att utveckla dig lite?

 

Dela med dig av den extrema kunskap och erfarenhet du besitter för att kunna påstå att detta stämmer!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du lust att utveckla dig lite?

 

Dela med dig av den extrema kunskap och erfarenhet du besitter för att kunna påstå att detta stämmer!!

 

Ja, för det första så vet ju jag att det är bättre att göra saker rätt- Sunt förnuft tror jag det kallas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, för det första så vet ju jag att det är bättre att göra saker rätt- Sunt förnuft tror jag det kallas?

 

Vilken visdom! , detta kan man verkligen säga är ord av erfarenhet och kunskap!!

 

jag är dock nyfiken på vad det andra är?, det första vad ju tydligen dessa ord!

 

men folk får skriva som de vill, göra som de vill.. bara de har en bra story som håller hela vägen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste nog hålla med Mega99 om att det blir lättare läst med rätt formaterat manus. Min "agent" tjatar hela tiden om att mitt manus saknar scen nr. Hade skrivit det först i word och det var o acceptabelt.

Fast scennummer brukas inte skrivas i manuset först vid filmning. Du behöver inte kunna hålla reda på scenerna fram tills dess.

 

Vilken visdom! , detta kan man verkligen säga är ord av erfarenhet och kunskap!!

 

jag är dock nyfiken på vad det andra är?, det första vad ju tydligen dessa ord!

 

men folk får skriva som de vill, göra som de vill.. bara de har en bra story som håller hela vägen..

Men du kan ju inte på allvar påstå att formatet på manuset inte spelar någon roll- Och sedan visa en sådan spydig attityd mot folk som påpekar (Trevligt dessutom) att du kanske borde tänka på formatet till nästa gång. För så enkelt är det; Ett korrekt formaterat manus är bättre än ett icke-korrekt formaterat manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hörru, det spelar ju ingen roll om man har kontakter!...

 

Nej, exact!!

 

Och ni kan aldrig gissa hur jag fick dem!!

 

En ringde hem till mig medans de andra skickade ett brev och frågade om jag ville skriva manus!!

 

Kan ni tänka er!!

 

Ibland har man tur!

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis denna likgiltighet jag syftar på.

 

 

Ok!!

 

kan tillägga att jag har ALDRIG sagt att det INTE spelar roll, men mindre roll och det är MIN åsikt..

 

för att få slut på denna ganska meningslösa åsikts debatt med ytterligare en person i mellan tonåren som redan kan allt, vet allt ,så...

 

Självklart ska manuset vara rätt formaterat, chanserna kommer definitivt att öka med det dubbla, det är en uppenbar dödssynd att gå ifrån tradionellt manus skrivande i sin jakt på att förmedla sin historia..

 

Alla dessa trådar och inlägg om "Så här ska det se ut" eller "Fem vanligaste felen en manus författare gör" är självklart sant, förresten, det är MER än sant, det är en manual till säker framgång så om alla följer den så kommer vi nästa år ha tusentals nya Svenska stjärnskott i Hollywood och övriga Världen, gud förbjude den som försöker nåt annat, den kommer aldrig att lyckas!

 

Jag får be så hemskt mycket om ursäkt att jag inte bryr mig så mycket om vad såna som dig anser, jag har andra individer som kritiserar och tycker till om vad jag skriver och skillanden mellan er är....ja, för stor för att förklara!

 

Jag har min åsikt, du har din. That's it!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Och grattis till framgången! Skitkul. Hoppas det håller i sig.

 

Det är bara en grej som jag undrar över: Har du tänkt regissera det själv? Och om inte, är du inte rädd att regissören skriver om ditt manus, eller att tex, produktionsbolaget anställer en annan författare som gör det åt dem, får det att se ut som de allra flesta manus brukar göra?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Och grattis till framgången! Skitkul. Hoppas det håller i sig.

 

Det är bara en grej som jag undrar över: Har du tänkt regissera det själv? Och om inte, är du inte rädd att regissören skriver om ditt manus, eller att tex, produktionsbolaget anställer en annan författare som gör det åt dem, får det att se ut som de allra flesta manus brukar göra?

 

/D

 

Tackar Daniel, det hoppas jag med!

 

Nej, jag ska inte regissera, kan absolut ingenting om det heller...

 

Nästan alla manus skrivs om av regissören eller av ghost writers och detta bör man veta om innan man säljer sitt manus..

 

Du som författare och regissören har förmodligen inte samma uppfattning om hur historien ska berättas i bilder, i detta fall så handlar historien om nånting de flesta skulle dra sig för att berätta om p.g.a ämnet i sig. dvs. Förintelsen.. Det finns en förklaring till varför jag spenderade över 18 mån. till enbart förarbetet för att få sakerna så rätt som möjligt..

T.ex. det är väldigt mycket text i manuset, istället för sida upp och sida ner med glåpord i dialog från nazister och vakter så använde jag text för att bygga upp den stämmingen..

 

Ett väldigt bra exempel på att regissören och författaren inte delar uppfattning är "Saving Private Ryan"

 

Robert Rodat som skrev Saving Private Ryan beskrev Kapten Miller (Tom Hanks) så här i manuset:

 

Do their best to stare straight ahead. But the fear infects

them. It starts to spread.

 

A FIGURE

Pushes through the men. Puts himself

in front of DeLancey.

 

The figure is CAPTAIN JOHN MILLER. Early thirties. By far

the oldest man on the craft. Relaxed, battle-hardened,

powerful, ignoring the hell around them. He smiles, puts a

cigar in his mouth, strikes a match on the front of DeLancey's

helmet and lights the cigar.

 

DeLancey tries to look away but Miller grips him by the jaw

and forces him to lock eyes. Miller smiles. DeLancey is

terrified.

 

Delancey Captain, are we all gonna die?

 

Miller Hell no, two-thirds, tops.

 

Delancey Oh, Jesus...

 

Miller: I want every one of you to look at the man on your

left. Now look at the man on your right. Feel sorry for

those to sons-of-bitches, they're going to get it, you're

not going to get a scratch. A few, including DeLancey, manage

thin smiles. Miller releases his grip on DeLancey who moves

his jaw as if to see if it's broken. Miller pats him on the

cheek and moves on to the bow.

 

Tycker ni att det påminner om filmen??

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...