Gå till innehåll

sålt manus!


carl76

Recommended Posts

Har nyligen sålt ett manus till W.B och nej, jag blev inte miljonär. Fick i runda slängar 6000$ för det och runt 4 % av eventuell produktions budget om det skulle bli film.

Läste nånstans här på Voodoo film att nån "påstår" sig fått 800 000 kr för ett manus och det är väl bara att gratulera ;-) Ser på bloggarna att det här med att formatera sitt manus rätt, att skriva det rätt är så viktigt anser många, faktum är att det manus jag skrev följer då inte dessa mallar vidare mycket men det gick vägen ändå så ni som skriver manus, skriv som ni vill. Skriver själv i Word och inte i Final Draft eller Scriptmaker eller nåt annat svindyrt program, courier 12 är det enda man behöver veta sen är det bara att skriva. Det kommer inte falla på hur ni formaterat det, utan snarare på att manuset hamnar underst i högen med redan 7000 manus i. Kontakter är nyckeln till framgång i denna bransch, jag har turen att ha en vän som jobbar med nyhets produktion i USA och hon har hjälpt mig få kontakt med bolag och producenter. Personligen skrev jag ett treatment på 40 sidor först, sen la jag in scener och dialog i detta treatment så det tillslut blev ett manus på 145 sidor, det funkade för mig iallafall, vart lättare att skriva dialogerna när man hade historien framför sig. Jag kan inte ge ut några nummer eller adresser till producenter eller bolag men jag har ett nr. till växeln för Warner Bros. Pictures – Features Development om nån vill ha, därifrån får ni ta det själva, har aldrig pratat med den avd. så jag vet inte vad ni kan förvänta er.

Jag lägger upp 2,5 sidor från det manus jag sålde, en tidig draft, slut manuset blev inte riktigt likadant. Det är en enda scen, sett ur POV så får ni se vad som funkade för mig.

Tyck gärna till om det, handligen är ett tåg som kommer in till auschwitz jan.1943

 

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

Får väl börja med att säga grattis!

Vad finns det att tycka till egentligen? Du gjorde tydligen ett bra jobb och har betalt för mödan.

 

Några frågor bara...

Hur långt tid har du jobbat med manuset?

Hur var hela processen med W.B, hur vart du bemött? Tog det långt tid att förhandla? Gav du något pris på verket eller var det de som hade hand om prissättningen och du bara tackade och tog emot?

Hur gammal är du?

Vad har du för framtida planer, jobbar du på fler manus nu?

 

Återigen grattis, hoppas att du kan ta dig tid och berätta lite mer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tackar..

förarbetet tog lång tid, runt 1,5 år men det är ochså bland det viktigaste när man skriver nånting baserat på verkliga händelser och människor. Själva manuset tog nog runt 8 månader att färdigställa, kan då tillägga att jag har familj med en 17 månaders och heltidsjobb på en industri så man fick ta sig tid till det här när det fanns nån.

Jag har en agent i USA som förhandlade det mesta, man får skriva kontrakt ang. det man sålt och det innefattar enhel del annat juridiskt runt omkring så jag rekommenderar en agent.

WB bemötte oss bra, min vännina inom tv branschen var med när vi träffades i deras lokaler i Burbank L.A. Då hade de redan läst hela manuset och erbjöd så kallad "normal fee" enligt dem 10000 usd. min tanke vara ca. 75000 svenska, helvete, det köper jag... men min agent förhandlade det till 6000 usd och 4% av budget om det blev film och det vart en schysst deal tycker jag iallafall, Jag är ju amatör, tillhör ju inget fackförbund inom det här så jag kan inte säga om jag blev blåst eller inte men jag är nöjd, känns som man fått in foten för framtida manus.

Jag är 33 år och planen tillslut är väl att kunna livnära sig på det här men det är lång tid dit, lär nog skriva några fler manus, vill gärna skriva tv episods script, där ligger det bra pengar vart jag informerad av min agent, går snabbt att skriva oxå eftersom alla karaktärer redan finns. Jag passade på att lägga fram en annan ide som jag jobbar på och min agent tycket jag skulle vidare utveckla den så nu är förarbetet igång...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena. Får gratulera som sagt.

 

Konstigt bara, då minimum priset för spec manus är ca $40 000, men 50 000 svenska är ju goa pengar ändå såklart.

 

Förstår dock inte ALLS hur man ska läsa din "draft". Den är ju HELT omöjlig att få något flow i pga av formateringen?

 

Är detta första manuset du försökte sälja? Hur fixade du din agent?

 

Vad är själva handlingen i filmen?? ploten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul, grattis! Även om 6000 USD låter konstigt lite för ett långfilmsmanus på en stor studio så är det ju bättre att få in en fot och få dåligt betalt än att inte få in någon fot alls.

 

Men det låter som om du redan hade halva foten inne eftersom du har en agent. Vad jag hört är det nästan lika svårt att få en agent som att sälja ett manus. Hur gick det till? Kontakter låter det som, så det är ju inte helt fel att ha! Grattis igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, du igen..

får gratulera dig med till dina 861.000SEK för "Black & White", förmodar att jag blev blåst ;-( och vems minimum pris är $40 000 ? Det är ju tur för mig att inte du behöver läsa detta "fel formaterade" manus eftersom du inte fick nån "flow" i det. Inte första manuset jag försökte sälja, men första jag skrev utanför "ramarna" för traditionellt manus och se på fan.....de hörde av sig! Jag lade upp sidorna för att visa hur jag skrev, handling och plot får du nog vänta med tills det blir film, men enligt dig är nog hela handlingen, ploten och manuset "flow less". Roligt att du frågar ang. agenter, trodde du sålt ett manus?? eller gjorde du det utan agent?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, 6000 kanske inte är nån fantasi summa att får insatt på konto men blir det en film av det och den blir budgeterad till en hyfsad summa så får jag 4% till av det så det kanske inte blir så dåligt ändå :-) alla på denna sida ska nog inse att de inte är några super kända individer, tror nån att tarantino, zemeckis, rodriques och alla andra manusförfattare fick vidare mycket credit o cash i början? Fincher fick inte många ören för Seven och han la ner 4 år i projectet, men idag får han nog anseende summor för sina ideer... som sagt, jag har en vän inom tv-branschen i L.A och hon har kontakter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också fått för mig att de stora studiorna har minimibelopp som är ganska stora, men det kanske bara gäller författare som är anslutna till WGA.

 

Berätta gärna mer om hur det hela gick till. Det är alltid intressant att höra.

Länk till kommentar
Share on other sites

det stämmer säkert att det finns ett minimum krav från WGA för de författare som är anslutna, det är dock inte jag men man kanske skulle bli! säkert såna som jag som förstör för WGA anslutna , de strejkade väl för nåt år sen ang pengar för sina verk? ska kolla upp hur man ansluter sig till dem.. kanske man kan få lite mer credit för nästa manus om det blir nåt..

Jag skickade en synopsis och ett treatment till min vän i USA som hon läste och tyckte det var bra, sen kontaktade hon en agent och på den vägen var det, det var dock flera som inte var intresserade.. Tycker du att sidorna ja la upp också var svårlästa? inte för det spelar nån roll, bara kul att höra om du delar ryans uppfattning, han kan nog dela med sig av mycket, han blev ju nästan miljonär på sitt manus, jag kanske bara är lättlurad ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Får väl börja med att säga grattis. Håller själv på med ett manus, lagt upp ett litet smak prov här på voodoo. Kolla tråden, Unleashed. Har ändrat väldigt mkt nu och det ser verkligen som att det kan bli nåt. Har själv lite kontakter men det är inte direkt manus författare jag vill bli, utan skådis. Tror att det kanske är lite lättare att bli det med egna ider. Och detta är i alla fall en ide tycker jag. Har tagit en paus från skrivandet men ska sätta igång på måndag då jag börjar calleflygares filmskådepselar teknik. Kanske kan höra om det där numret du hade till WB eller vad det var du hade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag behövde ingen agent, det stämmer. Jag fick kontakt med bolaget direkt istället. Finns väl lika många vägar att sälja manus på som att skriva dem på.

Förstår inte din upprördhet angående att jag sågade ditt sätt att skriva. Varför använder du inte celtxt eller något. Det är gratis? Allvarligt talat. Du kan inte påstå att du har sålt manuset om det såg ut som i ditt dokument?

 

 

SS-DOCTOR (Officer Uniforms under a white coat)

He doesn’t say anything; he just points his hand to the left or to the right :( Selection Process)

Old lady “to the left”

Small child “to the left”

Young girl”to the left with some hesitation”

A middle age man “to the right” The POV observes the man as he walks by on the right side for a few seconds; a silent narrator…

POV faces the SS Doctor who after consideration points to the left…

 

 

 

nej, jag får inget FLOW i det. Herregud, trodde mer om hollywood

Länk till kommentar
Share on other sites

faktum är att de första 12 sidorna är en enda scen, sett ur POV. det som beskrivs är vad vad den ser, den ser framför sig en gammal dam, som får gå till vänster, ett barn till vänster osv. den man som vinkas till höger led observeras av kameran som en tyst berättare, kanske för att individen dyker upp med jämna mellanrum i filmen.. hur mycket vet du om selection process av judarna, tror du de förde långa dialoger med dem som skulle gasas 2 h senare?

har både celtex o final draft men väljer att skriva i word, funkar för mig... ledsen att du har problem med sättet det är skrivet på och att hollywood har låg standard..

Länk till kommentar
Share on other sites

min agent hade aldrig hört talas om din manus ide, och en svensk som säljer ett manus utmärker sig lite, men hon skattade gott...

 

 

 

Hahah, så din agent har koll på alla 7000 manusen du pratade om innan? Jag skrattar gott åt en 33 åring som sålt ett manus för 50 000. Men vissa anser kanske det som ung i branschen, vad vet jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahah, så din agent har koll på alla 7000 manusen du pratade om innan? Jag skrattar gott åt en 33 åring som sålt ett manus för 50 000. Men vissa anser kanske det som ung i branschen, vad vet jag.

 

nej men en svensk bland de 7000 som får ett sålt utmärker sig, så nämn vilket bolg, nämn nån kontaktperson, nämn nånting så går det att ta reda på,...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej om du har läst min tråd om black and white, som du uppenbarligen gjort, så har du nog förstått att det inte är något utav de top 10 bolagen som köpte mitt manus.

 

Hmm okej, jag trodde inte att bolagen uppskattade dels kamera vinklar i specs (trodde det var mer i shooting scripten som detta kom upp) och inte heller egna formateringar..

 

Om det nu är så att du har sålt det till W.B så är jag väldigt glad för detta och ser detta som en morot för mig själv, att se att man verkligen kan få in sina manus i de stora bolagen. Härligt!

 

Och, jag tror inte du svarade på min fråga om agent. Hur fixade du den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej om du har läst min tråd om black and white, som du uppenbarligen gjort, så har du nog förstått att det inte är något utav de top 10 bolagen som köpte mitt manus.

 

ett mindre bolag som ändå gav dig närmare 1 000 000 för ditt manus, hmm....jag måste blivit blåst då ;-( , men bolaget som köpte ditt manus måste iallafall ha ett namn, vilket??

vadå kamera vinklar??, skriver du en scen sett ur nåns perspektiv är det väl svårt att inte använda pov eller?? det är väl inget kameradirektiv, snarare en berättar form i det sammanhanget... Agenten fixade min vännina åt mig, en av hennes vänner... så jag kan inte ta åt mig nån ära för att ha lyckats med det, snarare en jävla tur bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...