Gå till innehåll

Granatsmäll


Tobbger

Recommended Posts

Vi har följt Steven Spielbergs exempel och gjort en granatexplosion genom att skjuta upp jord och tuvor genom att trampa ner en planka som ligger i en grop. Det är ofarligt om du inte vinklar plankan fel så du får all skit på dej istället för att det flyger rakt upp i luften. Det är billigt och snyggt! Inga eldmoln eller hemmagjorda bomber inblandade. :)

 

http://img103.exs.cx/img103/3889/13.png

1 Först och främst så gräver man en inte allt för stor grop av storlek lagom. Ett bra mått är att gräva gropen lika bred som plankan och lika djup som halva plankan. Längden får man justera efter hur långt plankan slår upp när man trampar ner den. Den får inte ta i gropen utan den ska ha fritt svängrum.

 

http://img103.exs.cx/img103/9701/14.png

2 Hämta nu två plankor. En som skjuter upp allt (den ska passa bra i gropen) och en som stöd mot den som skjuter upp allt.

 

http://img103.exs.cx/img103/544/15.png

3 Den jorden som blev över när du grävde gropen ska nu skyvlas ner i högen över plankan. Dock inte allt, häll ner så att det bildas en liten hög bara. Sedan häller du lite sand över det och till sist små grässtrån. Fyll inte hela gropen, det finns risk att plankan går av eller att allt bara flyger cirka 1 meter upp i luften.

 

http://img103.exs.cx/img103/5494/16.png

4 Nu är den redo för att användas. Trampa helt enkelt på den delen av plankan som sticker upp ur gropen. Den röda pilen på bilden visar vart.

 

Tillägg För att lägga lite krydda på det hela så kan du även använda aska som skjuts upp. Då flyger jorden uppåt och visar att det smäller medan askan stannar efter marken och bildar ett stort moln. Det får smällen att se verkligare och större ut.

 

Resultat Vi har prövat det här ett antal gånger med och utan aska. Den första filmen är utan aska och den andra är bara aska. Därför ser tvåan lite fjuttig ut. Men jag spelade in den andra för att bara visa molnet som bildas. Blandar man ettan och tvåan så blir det rena rama Saving Private Ryan. :)

 

Resultatet (.mov)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte var min kommentar tog vägen så jag skriver den en gång till; Vad genialiskt kreativt. Antagligen ser det mycket bättre ut på film än krut och dunder, och framför allt säkrare.

 

En fråga bara; Om man inte vill att planktramparen inte skall synas på bild, hur gör ni det? Eller är det liksom det som är meningen, att det skall smälla under fötterna? Jag ser fram emot att se filmsnutten.

 

Mer förslag, när allt är klart i detta inlägg, kan ni inte klippa ut och layouta inlägget och stoppa det i filmskolan? (apprå på en annan tråd hör på forumet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag importerar filmen, right now! ;)

 

Ni som köpt Saving Private Ryan Limited Edition eller hängt på många amerikanska filmskaparforum vet redan det här tricket. Självaste Steven Spielberg använde det i sina egna ungdomskrigsfilmer.

 

Om ni riktigt tänker efter så visar man nästan aldrig stillastående vinklar på en granat som smäller. Det är skak, skit och springande soldater. Man skulle ta plankan som ett lik, en träbit från något som sprängts eller ett tappat vapen. O man tvingas att ha ett stillastående klipp så skulle jag välja att spela in det i höggräs eller där det är så mycket annat att titta på.

 

Det kan också vara en nackdel att granaten sprängs just när någon springer över den. Men det finns ju inget som säjer att skådespelaren måste "spränga". Vill du att det bara ska smälla så göm en stark filmarbetare vid plankan och låt han slå ner mot den.

 

Som sagt, filmerna kommer snart. Dock inte i den bästa kvalitén, men ni ser.

 

Uppdaterat

Nu är filmklippet uppe! Kolla första inlägget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nixxon> Principen är ju ungefär som en gungbräda ju. Lägg en bräda på slätt på marken, lägg under en bräda/sten/vadsomhelst på mitten. Lägg skräp på ena sidan, hoppa på den andra. Sen gäller det bara att maskera uppsättningen.

 

Men detta skulle ju kunna utvecklas i all evighet. Tänk en stor bräda, och kör över med en bil. Det kan ju "smälla" tusan så bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har själv velat prova detta efter att jag såg extramaterial till Saving Private Ryan. Men jag har varit för upptagen.

host.. lat.. host..

 

Ville se ert resultat men fick detta meddelande:

%2$s skrev:
Dear Member,

 

Your account has exceeded the traffic quota limit for the day.

Please try your action again later.

 

If you require further information or explanation for this error,

you may contact your customer support representative.

 

Your Support Team

synd. får försöka igen imorgon, eller någon annan dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nixxon: Kolla första inlägget. Där är det länkar till bilder som visar steg för steg hur du gör. Där ser du även hur jag lagt plankorna. ;)

 

lilla_farbrorn: Ja du, man får ta det när man har en gratis host. Hoppas att det är uppe nu igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Nixxon]Jag testade det här men får det inte att flyga lika högt. :(

Hur lång planka hade ni?

Hur djup grop?

Hur mycket aska och jord mm la ni på ?

Behöver man vara riktigt stor och tung för att den ska flyga så högt ?

 

 

// Nixxon[/citat]

1 Har faktiskt ingen aning. Man får prova sig fram. Under en meter kan jag försäkra dej om.

 

2 Vad skulle man kunna tippa? Återigen är det efter din egen smak och ditt egna tycke hur djupt det blir. Jag mäter aldrig under arbetet. Men den är några decimeter i alla fall.

 

3 Beror på hur stort moln du vill ha. Du ska dock inte fylla hela gropen då plankan faktiskt kan knäckas.

 

4 Inte alls. Jag är inte stor och tung och det funkar för mej. Problemet kan väl vara att jag måste klampa ner extra hårt och det kan synas ganska väl att jag stampar ner något. Är någon tung märks det knappt att personen trampar ner något på grund av kraften i stegen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Om man vill ha eld med kanske man skulle kunna gräva ner en trädgårdsslang in mot hålet som sticker upp en bit bort.

 

Sen kan man fylla den med tändargas och ha en "knorr från en ballong över slangen (en avklippt ballongknut med knorr) och en marshall i hålet

 

sen sitter en person å blåser i slangen när den andra trampar på plankan.

 

slangen får inte vara för lång och kanske lite svårt om blåskillen inte ska vara med i bild, kanske kan vara ett lik eller nåt...

 

Tändargasen får komma från en refillflaska eller en "airduster" o dylikt en tändare lär inte räcka...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]Om man vill ha eld med kanske man skulle kunna gräva ner en trädgårdsslang in mot hålet som sticker upp en bit bort.

 

Sen kan man fylla den med tändargas och ha en "knorr från en ballong över slangen (en avklippt ballongknut med knorr) och en marshall i hålet

 

sen sitter en person å blåser i slangen när den andra trampar på plankan.

 

slangen får inte vara för lång och kanske lite svårt om blåskillen inte ska vara med i bild, kanske kan vara ett lik eller nåt...

 

Tändargasen får komma från en refillflaska eller en "airduster" o dylikt en tändare lär inte räcka...[/citat]

 

cool idé.. bör provas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

[citat=>>Mini-Sinki

spelarna. Ska testa det i någon film.[/citat]

 

Ser omöjligt coolare ut än att ha en riktig pyroteknisksats i en mörsare. Men allt är ju en budget fråga, och har man inte råd (vilket man oftast inte har) med en SPFX-tekniker på plats får man göra det bästa av situationen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...