Gå till innehåll

Den norrländska präriens gudinna (146 sidor) Första version.


Recommended Posts

Jo, det är ett väldigt, väldigt annorlunda manus. You’ll See §e

 

Jag har förmodligen lagt upp det någongång i slutet av veckan. Måste strukturera upp det på nytt. Från word till celtx. Gick tydligen inte att överföra det.

 

Hur går det med ditt Rabbit-projekt? Framåt hoppas jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Din beskrivning lät intressant. Jag började läsa, men när det inte hade hänt någonting när jag kom till sidan 15 så hade det inte hänt något annat än att du presenterat huvudkaraktären. Vid det laget har jag förstått att hans problem är att han är ensam, men han gör inga försök att göra något åt det, och han verkar likgiltig inför sin situation. Jag har svårt för att se en framåtrörelse i historien. Den kanske kommer efter sidan 15, men mer än så hade jag inte tid och intresse att läsa. Det jag saknar är alltså handling och mål för huvudkaraktären.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja!

 

Handling och mål introduceras sida 22, men redan så tidigt som sida 3 och 7, antyds det, genom presentationen av jobbarkompisen Henrik och butiksägaren Svenne, deras underliga beteende.

 

Lars Åkessons huvudsakliga problem är inte att han är ensam. Det går mycket djupare än så. Han lider av en berörningsångest, ett intimitetsproblem, som hindrar honom från att etablera några sexuella kontakter, vilket har sitt ursprung i att han blev sexuellt utnyttjad som barn.

 

Kom igen, ge det en chans till! Det tar sig, jag lovar ;)

 

EDIT:

Jag började läsa, men när det inte hade hänt någonting när jag kom till sidan 15 så hade det inte hänt något annat än att du presenterat huvudkaraktären. Vid det laget har jag förstått hans problem

 

Det är avsiktligt. Jag vill på samma sätt som Fassbinder ofta gör, låsa in publiken i huvudkaraktärens psykologiska rum. I mitt fall här har avsikten varit att tvinga åskådaren leva tätt, tätt, intill stackars Lars, uppleva tristessen och meningslösheten, verkligen få dem att känna hur hans liv är patetiskt löjligt och fullständigt tomt på mening, glädje. Det är faktiskt nästan så att jag vill tråka ut publiken, för att på det sättet få dem att förstå varför han reagerar som han gör senare under historiens gång, varför han aldrig tar sitt förnuft till fånga, hur han i sina ögon har allt att vinna och ingenting att förlora. Låter det dumt, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Godafton, Ryan, här nedan följer svaret på dina frågor.

 

Syftet? Ja, det har hela tiden varit att skriva ett av 2000-talets bästa svenska manus. Är jag där än? Nej, absolut inte.

 

Vad vill jag att det blir av filmen? Självfallet vill jag att den blir en framgång på biograferna, sen skulle det givetvis vara trevligt om jag vinner en Guldbagge för bästa manus också :e

 

Jag kommer inte regisera den själv. Jag är för oerfaren och dessutom är jag först och främst manusförfattare. Jag har däremot haft kontakt med en erkänd regissör och med ett produktionsbolag, men går långsamt, mycket, mycket långsamt.

 

Jag vill nå ut till Det Svenska Folket. Jag försöker inte vara konstig eller provokativ. Jag försöker enbart vara mig själv.

 

Godnatt.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tankat hem och börjat läsa det nu, återkommer med ett mer heltäckande omdöme när jag läst hela. Efter att ha läst de tre första sidorna så är jag försiktigt förväntansfull. Hängde endast upp mig på "eftersom han skäms över sin hårlösa hjässa" (hur är den meningen relevant att ha med i manuset) och "ser längtansfullt ut genom fönstret där det

fortfarande regnar utanför" (ut & utanför känns repetativt formulerat). Dialogen har känts en aning konstgjord hittills men Katarinas första replik pekar i rätt riktning.

 

Småsaker ja, men sån är jag:P

Återkommer när jag läst det som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allright, ta god tid på dig. Jag ska förresten till Prag och kommer inte hem förrän på måndag, det kommer alltså dröja alltså innan jag får möjlighet att kommentera i den här tråden.

 

Det med den hårlösa hjässan ville jag få tidigt eftersom det är det något som Lars har komplex för. Jag håller med om att det låter repetitivt med både ut och utanför i samma mening, jag ska ändra på det, tack för upptäckten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det med den hårlösa hjässan ville jag få tidigt eftersom det är det något som Lars har komplex för.

 

Vad jag menar är att meningen "eftersom han skäms över sin hårlösa hjässa" är överflödig i ett manus eftersom det enda som kommer synas när man ser filmen är att han kvickt tar på sig sin keps. Dylika beskrivningar tycker jag ej hör hemma i ett manus.

 

Jag är på sidan 32 nu och tycker fortfarande dialogen känns lite konstgjord. Den får mig att tänka på typisk svensk film med Michael Nyqvist i huvudrollen och det är tyvärr inte en komplimang från min sida. Vidare så har du skrivit "Vi ser" vid nåt tillfälle och det tycker jag inte heller hör hemma i ett manus, "vi ser" är egentligen bara en omskrivning av en kamerainstruktion.

 

För att balansera det lite så kan jag komma med lite positiv kritik också så att du inte känner att du blir helt sågad. Jag gillar beskrivningarna av den norrländska miljön och det känns verkligen som ett dött och öde ställe (vilket är positivt i detta fall). Jag gillar också Sami, han känns som en trovärdig karaktär!

 

Men jag läser vidare som sagt=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Handling och mål introduceras sida 22,

För sent!

 

Lars Åkessons huvudsakliga problem är inte att han är ensam. Det går mycket djupare än så. Han lider av en berörningsångest, ett intimitetsproblem, som hindrar honom från att etablera några sexuella kontakter, vilket har sitt ursprung i att han blev sexuellt utnyttjad som barn.

Tyvärr är han en karaktär som det är svårt att känna någon empati för. Det är helt okej att en karaktär har en massa problem, är utsatt och miserabel så länge man känner att han vill något annat. Eller så ska han ha någon positiv egenskap som lyser upp i mörkret. Helst både och. Annars blir man bara irriterad på karaktärens passivitet eller tycker helt enkelt filmen är tråkig.

 

Ursäkta om detta är för mycket Hollywooddramaturgi för din smak. :-)

 

Det är avsiktligt. Jag vill på samma sätt som Fassbinder ofta gör, låsa in publiken i huvudkaraktärens psykologiska rum. I mitt fall här har avsikten varit att tvinga åskådaren leva tätt, tätt, intill stackars Lars, uppleva tristessen och meningslösheten, verkligen få dem att känna hur hans liv är patetiskt löjligt och fullständigt tomt på mening, glädje. Det är faktiskt nästan så att jag vill tråka ut publiken, för att på det sättet få dem att förstå varför han reagerar som han gör senare under historiens gång, varför han aldrig tar sitt förnuft till fånga, hur han i sina ögon har allt att vinna och ingenting att förlora. Låter det dumt, eller?

Jag kände tristessen och meningslösheten, så på det sättet har du lyckats bra. Och man tänker precis "ta ditt förnuft till fånga!!!" och "ryck upp dig!!!". Jag tror bara inte att man ska tråka ut publiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sådär nu har jag läst det. Kritiken blev sju sidor lång i Word så jag blev tvungen att bifoga den som en separat fil. Som jag påpekar i inledningen av kritiken så skrev jag den till stor del för att utveckla min egen kunskap om manus och förmåga att kritisera. Du avgör givetvis själv vad du vill ta åt dig av och inte.

 

Hoppas det är till nån hjälp i alla fall. Lycka till med filmen!

kritik - norrländska präriens gudinna.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska läsa manuset när jag är lite piggare :P

 

En snabb sak bara:

Kommer titeln från Olle Ljungströms låt?

 

Och angående Josses inlägg om "vi ser" har jag hört att man ska sikta mot (när man skriver manus) att varje mening ska kunna fungera om man lägger till "vi ser" innan. Alltså att man ska skriva så att det går att lägga in "vi ser" innan varje mening.

 

Men Josses kommentar kanske förklaras vid en genomläsning.

 

Nu är jag för trött för det här, men grymt kul med manus och dina framtidsplaner! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar. Det ska bli kul att höra vad du tycker!

 

Jajamen, titeln är från Olle, jävligt bra artist. Men jag har bestämt mig för att byta till någonting annat. Tanken är att det ska utspela sig i Skutskär, och som Josse nämnde är ju det knappast i Norrland.

 

Ja, jag försöker undvika att skriva "vi ser", men i det här fallet tycker jag faktiskt det funkar.

 

“Vi ser en röd sommarstuga, belägen vid en älv och omringad av skog“.

 

Nåja. Nu spelar det i och för sig ingen roll, jag har börjat förbereda för mig omskrivningen, har gjort en massa strykningar och då strök jag just denna scen.

 

Men det ska iaf bli kul att höra vad du har att säga om den här första versionen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...