Gå till innehåll

4ceace

Recommended Posts

Tjenare alla filmskapare där ute!

 

Jag håller på med ett skolprojekt och har kunskaper i hur man använder Greenscreen och har använt det förut men jag har lite problem för jag ska filma som om någon sitter i en så kallad nyhetsstudio men jag hittar ingen bra bild där man kan klippa in person från greenscreen, personen ska liksom sitta i en stol bakom bänken och prata.

 

Är det någon som har gjort detta förut eller har någon bra bild som man kan använda?

 

PS: Förlåt för den dåliga beskrivning men kom inte på hur jag skulle beskriva det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte riktigt klar över vad du menar. Jag gissar att du vill ha en person som sitter och läser in något och inget annat. Vad du då kan göra är att placera en person vid t ex ett skrivbord. Bakom personen och skrivbordet skall det finnas en green screen eller en annan färg placerad som helt täcker allt som syns från kameran. Det enda kameran ser är personen och skrivbordet och den gröna färgen i bakgrunden. Se nu till att personen eller något på skrivbordet inte har samma färg som bakgrunden och placera det på videospår 2. På spår 1 ligger den bakgrund eller miljö som du vill att personen skall finnas i. När du sedan på klippet i det övre spåret (2) väljer att blockera grönt (keying) så kommer allt som är grönt på spår 2 att bli genomskinligt och där syns då det som ligger på spåret under.

 

Ett annat alternativ att få samma effekt är att lägga personen som läser vid ett skrivbord på videospår två i t ex AfterEffects och på underliggande spår ha samma miljö som ovan. I AfterEffects kan du sedan maska bort allt som du inte vill ha med. Det är ganska besvärligt att få allt att se bra ut särskilt om personen rör sig - men det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...