Gå till innehåll

Panasonic GH1


Tomtebo

Recommended Posts

Vet inte hur det ser ut för dig, men lite blockig är komprimeringen redan från kameran, så det går tyvärr inte att undgå.

Kommer inte blockigheten från att du använder en kass/felinställd codec när du packar upp filmen? Deblocking ingår väl som en naturlig del av h264-dekodning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Oj hade helt glömt av min egna tråd. Har sålt min Hv20 osv funderar starkt på köpa denna men får se när pengarna trillar fram. Kanske har scarlett kommit då vem vet? Men jag gillar verkligen hur slim den är och att man inte drar med hela lastet när man ska filma utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

LCDn funkar för det mesta, det går att zooma in innan du trycker rec för att sätta skärpan dock är detta ingenting för dokumentär "följa efter"-filmning utan funkar bäst i kontrollerade miljöer typ musikvideo, reklam och spelfilm. Sen är det ju en del problem i follow focus-situationer också. Sköt för övrigt mitt första professionella jobb med GH1an i helgen, det gick relativt bra men kitlinsen är ingen höjdare för filmiska bilder inser jag såhär i efterhand. Någon som har en vidvinkels Nikon-lins till salu? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Så här ser det ut med rods, mattebox och sökare på min GH1:an.

 

Cool rig, vad är det för grejer? Kul att du hänger här på voodoofilm också förresten :)

 

Fotade min första reklamfilm med GH1:an för några veckor sen, älskar vad denna kameran kan göra för lågbudgetproduktioner.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Den där filmen är riktigt snygg. Hade du steady när du spelade in?

 

Min rigg består av matteboxkit från dvcity.com, hoodman loupe och Nikon-adapter från ebay. Ljud spelar jag in på en Sony PCM-50 med shotgun mik eller de inbyggda mikrofonerna för atmosfärljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Har stora funderingar på att köpa denna kameran då jag ej har råd med 5dMarkII och har några snabba frågor.

 

1. Hur är skärpedjupet? Den har ju en mindre sensor än Nikon/Canons kameror men ligger skärpedjupet ändå nära dessa eller snackar vi videodjup istället? På youtube finns ju flera filmer som verkar ha en väldigt kort skärpedjup, är dessa skjutna superTele eller?

 

2. Vill man använda sig av optik av klassisk storlek måttmässigt så behöver man ju en adapter. Det är inga problem att köra med detta eller? Utan det fungerar utan några som helst problem ?

 

3. Codecen, AVHD eller vad den heter. Vet att den är tung att klippa med så man bör konvertera den. Fungerar detta prima med medföljande mjukvara eller måste man leka runt med Batch-Dosprompt mjukvaror och grejjer? Har haft problem tidigare med knepiga MTS-filer och allt vad det heter och är van vid enkla och supersmidiga DV :) Så hur problemfritt är det att få över filerna till ett enklare redigeringsformat - eller är det ett jkla tekniskt pillande och mekande? Går det i mjukvaran att konvertera det till DV/PAL eller enbart till HD format?

 

4. Dator att klippa på. Sitter idag på en burk inköpt 2004 - så den har funkat prima för mig hittils men nu behövs det ju köpas in en ny. För att kunna redigera material problemfritt från GH1 vad skulle prisklassen liga på ungefär för en dator. 10, 15 eller 20.000kr? Burken då alltså.

 

5. Panasonics stöd hur ser det ut? Kommer det mjukvaruuppdateringar etc? Canon verkar ju ändå stödja och förbättra sin 5dmarkII relativt ofta.

 

6. Skärperingen, är den helt manuell? Har hört att den inte är det och därmed är det liteknepigt att följa med skärpa etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan försöka svara på nåra frågor.

 

1. Har för mig att 2/3" är nånstans i närheten av super16 (?). GH1:ans sensor är 4/3", mao dubbelt så stor. Kort skärpedjup ska inte vara några problem om man har objektiv med stor bländare. Med kitoptiken kan man behöva zooma in lite.

 

3. Batchskript för att konvertera många filer i exempelvis virtualdub till proxys/intermediates är ett bra gratisalternativ, men det finns alternativ som kostar pengar som antagligen är smidigare men som jag själv inte kan uttala mig om. Jag började med att ladda hem andras klipp som de laddade upp direkt från kameran så att jag kunde prova ut ett eget arbetsflöde innan jag tänkte köpa kameran. Det rekommenderas varmt. Metoden med batch -> avisynth -> virtualdub är inte krånglig att använda när man väl har installerat programmen och skrivit skriptet en gång. Bara dubbelklicka så sköter skriptet allt.

 

4. Jag gjorde avisynthskript till varje fil som använde directshow för att spela upp originalklippen och sen importerade jag själva skripten direkt i PPro CS3 med hjälp av en plugin. Det fungerade halvbra att klippa på min C2D 1.8GHz, 2GB RAM. Kör nu 7D med ungefär samma arbetsflöde, men konverterar istället till lågupplösta proxys i virtualdub som går att klippa på vilken skitdator som helst. Ersätter sedan med HD-klippen innan jag renderar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. tack för svaren. Förstår inte 100% men antar att batchning och liknande ger sig när man testar det.

 

Men hur är mjukvarans om emdföljer kameran då? Går det konvertera direkt i det?

 

Att klippa i lågt upplösta videofiler låter ju logiskt. Jag tror inte jag kommer behöva få ut det i högre upplösning än DV/PAl så hade vart soft att få det till det direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

En till fråga Norbert.

Såg nu att dpreview hade MTS filer att tanka ner. Så man borde kanske testa arbetsflödet? Vet du någon guide till det du snackar om där med batch etc? För jag kan ingenting. Körde lite batchgrejjer när jag höll på med levedesign men visste väl inte då heller vad jag höll på med.

 

Sitter som sagt på en gammal dator. tror det är en 2.4ghz med Windows Xp, Premiere 7.0. 2gig ram och 160gig hårddisk. Ati Radeon 9600 tror jag sitter i också :)

 

Men kan man få ner originalfilerna till DV/PAL/AVI så hade det räckt för mig. Hade ju vart skönt med en mjukvara där man bara trycke "convert to DV" så funakr det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gick igenom de här trådarna:

 

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=197892

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=171230

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=171947

 

De snackar mycket om pulldown removal men det är inget vi behöver bry oss om i PAL-världen. Resten kan man ta fasta på i alla fall.

 

Såhär skulle du kunna börja:

 

1)

Installera:

 

- Avisynth

- Haali Media Splitter ("Enable MPEG-TS support" ska vara ikryssad under installation)

- ffdshow (AVCHD directshow codec)

- VirtualDub

 

2) Lägg alla MTS-filer i en mapp (utan åäö eller mellanslag i mappnamnet). Öppna anteckningar och skriv in följande:

 

set pfs_path=.\
for /f "tokens=*" %%a in ('dir/b/s ^"%pfs_path%\*.mts^"') do echo directshowsource("%%a") > %%a.avs
exit

 

Spara som "mts2avs.cmd" eller annat fyndigt namn, men ändelsen ska vara ".cmd". Lägg in mts2avs.cmd i samma mapp som MTS-filerna och dubbelklicka på den. Avisynthskript för varje fil genereras.

 

3) Avs-filerna som har skapats går att redigera direkt i Premiere med pluginen "PremiereAVSplugin". Den visar då originalfilerna genom skripten med hjälp av directshow. Det kan gå långsamt att klippa men det skadar inte att prova.

 

4) Importera annars skripten i VirtualDub och batchrendera dem till Microsoft PAL DV. Du får uppenbarligen stå ut med kvalitetsförlust när du konverterar redan komprimerat material till DV och sedan komprimerar igen vid slutrendering, men det är lämpligt att klippa och tar lite plats. För att slippa kvalitsförlust är det bara att ersätta DV-filerna med motsvarande avs-skript i Premiere innan du gör slutrenderingen.

 

Vill du som jag ha ett skript som sköter allt från skript till batchrendering så får du läsa i trådarna jag listade längst upp och kanske läsa på ytterligare om VirtualDub och hur man skriver batchskript. Tanken är då att du skriver ett batchskript som för varje avs-skript genererar ett virtualdub-skript som i sin tur importerar avs-skriptet i VirtualDub och renderar en videofil med de renderingsinställningar du vill ha (upplösning, codec, ljud, osv). Jag har även lagt till lite kod i batchskriptet som tar bort alla onödiga skriptfiler när den är klar och lägger alla färdigrenderade videofiler i en bestämd mapp. Jag skulle kunna ge dig mitt skript som exempel kanske, men det är nog bara rörigt för dig om du inte har pysslat med det. Du skulle behöva göra ändringar för att få dina önskade renderingsinställningar. Är du motiverad så hittar du vad du behöver efter nån dag på google. Annars är det ju inte jättekrångligt att själv bara öppna VirtualDub, importera skripten och rendera. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...