Gå till innehåll

Panasonic GH1


Tomtebo

Recommended Posts

Panasonic har annonserat sitt nya flaggskepp. Jag måste säga att jag är mycket intresserad utav kameran.

 

http://prolost.blogspot.com/2009/03/panasonic-gh1.html

 

http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gh1/movie.html#no01

 

http://www.letsgodigital.org/en/21655/panasonic-lumix-dmc-gh1/

 

http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gh1/specifications.html

 

Sensorn är fet, man kan byta optik

[Full HD] 1,920 x 1,080, 50i (sensor output is 25 fps) (FHD: 17 Mbps)

[HD] 1,280 x 720, 50p (SH: 17 Mbps, H: 13 Mbps, L: 9 Mbps)

stero mic plus mic på kameran

SD Memory Card, SDHC Memory Card

Formatet är AVCHD

ska inta ha samma problem med sensorn som D90 m.m

Manuell kontroll, shutter/f-stop, hela paketet. Kolla mer på länkarna..

Kommer att kosta $2000 eller mindre.

 

http://rebelsguide.com/dl/sensorSizes_09_MFT.png

Länk till kommentar
Share on other sites

enligt prolost skulle de va 2000dollar och neråt med objektiv vad jag fattade som. Men sedan så kanske man bör köpa till sig ett annat objektiv då den orginal objektivet låg på 4 i f-stop typ. Men det återstår och ser. Denna kamera ser ju betydligt trevligare ut än hypade D90. Gillar också att Lcd skärmen går att flippa ut så man kan se vad man fillmar från olika vinklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna blir det känns det som, har suttit och väntat på d400 med video men om denna släpps före slår jag nog till där istället. Tidigare versionen är för övrigt en riktigt bra stillbildskamera också.

 

En fråga bara, objektiven som för övrigt verkar dyra och få. Finns det några adaptrar så att man till exempel kan mounta nikon-linser på? Har läst runt lite och fattar det som att det finns till leica-objektiv. Har dålig koll på allt sånt där om det är någon som vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen anníng, jag hoppas också att man ska kunna använda en adapter för andra linser. Visst då försvinner väl eventuella autofocus men endå. har liksom EOS linser samt FD linser( den sist nämnda kanske inte ens funkar) men företaget gör ju grymt bra videokameror så jag tror stenhårt på denna. Den är ju lätt att ta med sig och har allt man behöver ha kunna göra bra filmer/kort. Dessutom är det ju väldigt trevligt att den filmar tills kortet till kameran tar slut, så den är inte direkt begränsad förutom hur stor kapacitet kortet har . Och sensorn behöver man ju inte ens tala om. Herregud säger jag bara, med rätta linser lär man få riktigt bra DOF.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

På BH Photo Video finns adaptrar för exempelvis Canon och Nikon i alla fall. Vet inga i sverige. Det tråkiga är ju att det blir 2x förstoringsfaktor, så ett 50mm-objektiv blir som 100mm, 28mm blir som 56mm, o s v. Annars ser kameran jäkligt intressant ut på pappret.

Länk till kommentar
Share on other sites

I alla fall om man använder objektiv avsedda för kameror som fotar på film eller fullstor sensor. Förstoringsfaktorn på Nikons digitala systemkameror brukar väl jämförelsevis vara 1,5x. Det finns ju en fin jämförelsebild längst upp i tråden. Å andra sidan, räknar man på siffrorna så blir förstoringsfaktorn bättre avrundad till 1,9x.

 

Matte:

Super35 / GH1 = (24,89 x 18,66) / (18 x 13,5) = 1,909002469

 

Använder man objektiv avsedda för just den här kameran så slipper man antagligen förstoringsfaktor, men jag tycker mig ha läst att de objektiv som finns till den inte har större bländare än F4. Sensorn är ju mindre än den på Nikon D90, och anledningen till att folk filmar med den är väl för att man har möjlighet till kort skärpedjup bland annat. Sensorn på den här Panasonicen är ju mindre, så därför vore det fint att smälla på ett gammalt Nikonobjektiv med bländare under F2 så man får lite kortare skärpedjup.

 

Man ska väl inte säga så mycket mer förrän man faktiskt har sett bilderna från kameran. Det blir en intressant sommar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic har fyra egna objektiv nu:

14-140 mm

7-14 mm

14-45 mm

45-200 mm

 

Två till sägs komma under året:

20mm f/1.7 "pancake" lens

45 mm f/2.8 OIS Macro lens

 

Nikon-adapter:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/563533-REG/Novoflex_FTNIK_Lens_Mount_Adapter_.html

 

Canon FD-adapter:

http://i.gizmodo.com/5134563/canon-fd-adapter-brings-even-more-classic-lens-compatibility-to-micro-four-thirds-system

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag antar att ni intresserade redan har sett videon som har gjort mig såld på den här kameran:

Kolla det gärna i HD om möjligt. Kul när det börjar dyka upp lite andra klipp än de som är hastigt filmade på mässor och i affärer.

 

Kameran verkar vara ute i butikerna i Japan alltså. I juni kommer den till USA. Hoppas vi inte behöver vänta mycket längre än så i europa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att sätta en CMOS-kamera på en motorcykel är att be om problem. Annars verkar den generella uppfattningen bland de amerikaner som testat kameran vara att jellon är avsevärt mildare än på D90. Jag väljer att lita på en kille som har tillgång till både D90 och RED ONE (och GH1 naturligtvis):

 

3. Rolling Shutter = RED ONE spec. Quote me on it. I waved this sucker around at 140mm looking for rolling shutter and it's just so scant that I'm speechless. Panasonic's Video department needs to take a lesson from the stills department. PERIOD.

Jello on a Car -- Very acceptable. If you get really bad jutters you CAN see the jello, but it's definitely nowhere near as bad as the D90 or MKii.
Tråd här: http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=169564
Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar som om rapporterna över att cmosjellyn är i klass med D90, dvs mycket värre än hv20 och 5d mark II.

 

Iofs på motorcykel men det var något vansinnigt vad det vobblar.

 

 

EDIT:

 

Ljussatt klipp direkt ur kameran. (från Vimeo.com)

 

Som någon kommenterat där så känns det som att det kan vara ett visir framför som gör att det vobblar ännu mer.

 

För övrigt släpps kameran i juni här i Sverige också enligt Panasonic. Ser riktigt fint ut, nu måste jag bara hitta en 28mm 1.4 lins som inte kostar skjortan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är intresserad av denna kamera men något tveksam till dess förmåga att filma panoreringar med rörelse i. Det verkar vara något av en akilleshäl för kameran. Gränsen mellan dslr och videokamera kommer nog suddas ut inom en snar framtid, denna kamera verkar vara närmast i dagsläget...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är intresserad av denna kamera men något tveksam till dess förmåga att filma panoreringar med rörelse i. Det verkar vara något av en akilleshäl för kameran. Gränsen mellan dslr och videokamera kommer nog suddas ut inom en snar framtid, denna kamera verkar vara närmast i dagsläget...

 

Enligt preliminära rapporter verkar det vara mindre problem med rullande slutare än hos andra liknande kameror...men vi får väl se.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Jo men dom kostar så brutalt mycket. Letar lite gamla Nikon-objektiv men även där är ju vidvinklarna riktigt dyra. Har ett 28mm 2.8 som förmodligen blir huvudobjektiv. Vet dock inte om det räcker i vidvinkelväg. Vad tror ni? Har dålig koll på hur mycket man får med på ett 28 med 2x cropfaktor?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog vänta och se vad Nikon och Canon hittar på, främst med tanke på utbudet av linser. Verkar ju underligt om inte både Nikon och Canon just nu sitter och slipar på nästa generations film/stillbildshybrid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...