Gå till innehåll

Undersökning: Hur tycker du forumet fungerar (reloaded)?


Pace

Recommended Posts

Det var drygt två år sedan jag startade [thread=322]ungefär samma tråd[/thread] med en liten undersökning.

 

Mycket har hänt sedan sist, men främst är väl ändringen till ett helt nytt forumsystem som jag hoppas att du trivs med.

 

För sakens skull ställer jag samma frågor för att se eventuella förändringar:

 

  • Hur tycker du forumet fungerar, är något svårt att använda eller förstå?
  • Hur tycker du att vi bakom forumet agerar, kan vi göra någonting bättre?
  • Hur tycker du tonen är på forumet, är vi för hårda med reglerna eller för slappa? Är det så att säga en "kamratskap" eller tycker du det förekommer "mobbing"?
  • Något annat som vi bör uppmärksamma alt. egna kommentarer?

 

Jag vill såklart ha så många nöjda besökare som möjligt. Andra förslag på vad vi kan göra (gäller hela webbplatsen) mottages därför tacksamt. :)

 

Med vänlig filmhälsning

Peter Dahlgren aka Pace

Länk till kommentar
Share on other sites

* Jag tycker att forumen fungerar bra, hade lite problem att posta i rätt forum i början men jag lärde mig till slut =)

* Tycker att det också fungerar bra, har inga anmärkningar där.

* Gillar tonen i forumet, har inte upplevt att någon gett destruktiv kritik till någon som lagt upp sin film under den tiden jag vart medlem. Verkar finnas flera som är amitiösa med sitt filmskapande här och det är kul. I mediaprogrammet jag går på med inriktning på rörlig bild är det inte många som är intresserade av att hålla på med film, det är trist =/ Det som är lite trist är att jag inte märker av många själar som håller på med dokumentärfilm, känns som de flesta här håller på med effekter och manus, men kortfilmerna är skoj att kolla på och man kan lära sig ett och annat om den tekniska delen av rörlig bild. Det är min uppfattning iaf =)

* Nåt som är trist är att det är lite ont om folk som skriver i forumen men det är ju upp till alla medlemmar att fixa, kan dock raggas lite nya medlemmar?

 

Tack för en bra sida för övrigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi bör enligt min åsikt trycka upp stora posters på vilka står skriver på ett mäktigt och profetiskt sätt: "Förverkliga edra Bergmanska filmdrömmar. Anslut till oss och låt kameran bli mäktigare än svärdet." (Eller liknande, spelar inte så stor roll egentligen, det kan räcka med "Öj du, kom in på den här hemsidan fan. Fetaste filmtugget ju län! Checka in dom schyssta snubbarna som hänger där och så finns det två svennetjejer man kan ragga på ju. Öh, kebab.") TV-reklam kanske? Men sånt är ju fasligt dyrt, vad kostar det att få en kändis i någon kommande storfilm att säga "Thanks, I learned that trick att www.voodoofilm.org" efter en intensiv sexscen? Pace och Ronnie och ni, börja fila lite. Här ska bli livat och jag stället upp så gott jag kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag uppskattar mest i detta forum är att det är väldigt förlåtande vad det gäller upprepningar och dumma frågor. Det är sällan moderatorerna skäller och gnäller som i många andra forum, som om det vore moderatorerna som styrde varenda komatecken. Det smittar av sig på läsarna och ingen annan heller verka gnälla om vad som skrivs. Layouten på forumet är farligt att ändra. Det lär inte locka fler, men det kan skrämma bort gamla medlemmar. Samma dilema vanliga tidskrifter lider av.

 

Nu vet inte jag om målgruppen är just unga filmare, men jag personligen kan tycka att medelåldern är lite låg för mig som säkert skulle tituleras gubbe av de flesta här. Men det gör inte så mycket, utan det får jag finna mig i om jag vill vara här. På internet spelar ju åldern inte någon roll. Kanske är det så att äldre är träigare vad det gäller att ta till sig ny teknik, men jag tror det finns en del teaterföreningar etc som skaffat en kamera och håller på att filma utan att bry sig eller veta vad som finns på internet.

 

Att marknadsföra sig hårt tror jag inte på, men en eller annan affish på filmfestivaler skulle inte skada. Men jag tror också att man måste lista ut vad som är forumets starkaste sidor. Det särklass starkaste kortet är att det är ett filmforum på svenska, i sverige, med svenska förhållanden. Det är en av sakerna man bör ta fasta på tror jag om man skall marknadsföra forumet. Att bara marknadsföra utan budskap är dömt att misslyckas.

 

Ett annat klurigt drag skulle vara att också ha permanenta artiklar i samma stil som filmskolan/manusskolan och om nån gör ett starwars-svärd så skulle en howto-artikel på titelsidorna dra mycket publik. Detta kan skrivas av forumdeltagarna själva, inte bara av arranggörerna. Recensioner och tips och trix är också ämnen som skulle kunna göras artiklar, likaså hur man gör stora saker för billig penning. Nån hade ju framgångsrikt filat ihop använbara steadycams, medan andra lurat ut kluriga inställningar i redigeringsprogrammen.

 

Finns det sådana artiklar på svenska är det också en sak att ta med i marknadsföringen. I filmcafe nämns ofta referenser hit, om manusformatering och manusskolan. Detta är ett annat jättestarkt kort i marknadsföringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tackar för kritiken! Som alltid gör konstruktiv kritik, som ni ger, att vi kan förbättra Voodoo Film ännu mer och förhoppningsvis ge er något som ni vill ha. Logiskt. :e ;)

 

[citat=tomasz1985]Nåt som är trist är att det är lite ont om folk som skriver i forumen men det är ju upp till alla medlemmar att fixa, kan dock raggas lite nya medlemmar?[/citat]

 

Medlemsantalet ser i alla fall inte jag som något som hindrar antalet inlägg. Hellre 10 kvalitetsdiskussioner än det dubbla med oväsentliga diskussioner.

 

[citat=Wallin]Vi bör enligt min åsikt trycka upp stora posters på vilka står skriver på ett mäktigt och profetiskt sätt: "Förverkliga edra Bergmanska filmdrömmar. Anslut till oss och låt kameran bli mäktigare än svärdet." (Eller liknande, spelar inte så stor roll egentligen, det kan räcka med "Öj du, kom in på den här hemsidan fan. Fetaste filmtugget ju län! Checka in dom schyssta snubbarna som hänger där och så finns det två svennetjejer man kan ragga på ju. Öh, kebab.") TV-reklam kanske? Men sånt är ju fasligt dyrt, vad kostar det att få en kändis i någon kommande storfilm att säga "Thanks, I learned that trick att www.voodoofilm.org" efter en intensiv sexscen? Pace och Ronnie och ni, börja fila lite. Här ska bli livat och jag stället upp så gott jag kan.[/citat]

 

LOL!

 

Låt mig tänka... Ehh, nej! ;) Skämt åsido, jag förstår vad du menar och planer finns.

 

[citat=walfridson]finns inga smidiga ikoner när man ska lägga in bild, göra citat i ett inlägg.[/citat]

 

Du menar alltså när du skriver ditt inlägg? Det finns, men det är inte aktiverat. Det går dock alltid att åtgärda.

 

[citat=gorse]Vad jag uppskattar mest i detta forum är att det är väldigt förlåtande vad det gäller upprepningar och dumma frågor. Det är sällan moderatorerna skäller och gnäller som i många andra forum, som om det vore moderatorerna som styrde varenda komatecken. Det smittar av sig på läsarna och ingen annan heller verka gnälla om vad som skrivs.[/citat]

 

Det är så vi har jobbat för att forumet ska framhävas och det låter som om vi har lyckats. :)

 

[citat=gorse]Att marknadsföra sig hårt tror jag inte på, men en eller annan affish på filmfestivaler skulle inte skada. Men jag tror också att man måste lista ut vad som är forumets starkaste sidor. Det särklass starkaste kortet är att det är ett filmforum på svenska, i sverige, med svenska förhållanden. Det är en av sakerna man bör ta fasta på tror jag om man skall marknadsföra forumet. Att bara marknadsföra utan budskap är dömt att misslyckas.[/citat]

 

Att marknadsföra "hårt" är något jag kommer att ta itu med senare.

 

Budskap är givetvis prioritet ett och något som är genomtänkt sedan länge, likaså målgruppen. Jag tar dock fasta på din kommentarer.

 

[citat=gorse]Ett annat klurigt drag skulle vara att också ha permanenta artiklar i samma stil som filmskolan/manusskolan och om nån gör ett starwars-svärd så skulle en howto-artikel på titelsidorna dra mycket publik. Detta kan skrivas av forumdeltagarna själva, inte bara av arranggörerna. Recensioner och tips och trix är också ämnen som skulle kunna göras artiklar, likaså hur man gör stora saker för billig penning. Nån hade ju framgångsrikt filat ihop använbara steadycams, medan andra lurat ut kluriga inställningar i redigeringsprogrammen.[/citat]

 

Precis! Alla skribenter är välkomna att skriva för oss.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...