Gå till innehåll

Hur får man sin film ut i Världen


Timpan

Recommended Posts

ja som rubriken lyder så undrar jag hur man får sin film typ att vara på bio och sånt är det så att tillexempel SF bio bara tar med kända företag eller tittar dom igenom filmer och såfall undrar jag hur man gå till väga med att skicka film till SF inte för att jag har nån idé på det i dagslägget efter som jag nyss har börjat att spela in själv med kompisar nån som kan svaret på denna fråga jag viljat få svar på rätt så länge

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmer brukar visas på festivaler och där köp och säljs rättigheter för vidare spridning. Så det gäller att få den visad, och att den är bra. Dvs att det går att tjäna pengar på den. Men i dagens värld med internet och diverse kanaler så tror jag att man har lättare med viral marknadsföring, gör man något som är bra så sprids det. Och företagen lyfter det som de ser potential med.

 

Men innan så ska det ju produceras, och om SF producerar så ingår ju distribution kan man väl anta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få biodistribution på sin film är inget man gör i en handvändning. De flesta filmer som har biodistribution i sverige har redan när filmen finansieras kontakt med en distributör som ibland även är med och finansierar. det händer (dock ganska sällan) att indipendentfilmer får distribution men då brukar det gå genom en etablerad producent på ett produktionsbolag (Tex. hata göteborg och farväl falkenberg)

 

Distribution är dessutom en ganska komplex historia i sig. många tror att SF är en distributör som distribuerar så gott som alla biofilmer i sverige vilket är väldigt fel.

 

SF är sveriges största och så gott som enda biografägare (undantag för folkets bio som har en del folketshusbiografer, och vissa fristående biografer. SF har också ett distributionsbolag som sköter spridning, marknadsföring och premiärer för filmer. men distributörer finns det många andra, tex. scanbox, sandrew metronome mfl.

 

SF har även ett produktionsbolag som producerar film (bla. Arn). SF Produktion är fristående från SF Distribution och SF Bio och har endast samma ägare (bonnier koncernen). Naturligtvis samarbetar de oftast.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
En annan fråga. Om man tycker att en film är bra, är det lönt att skicka in till TV-kanaler? Eller samarbetar de inte med vem som helst? Hur mycket ska man i så fall sälja filmen för? Vad kan en 30 minuters-film vara värd, till exempel?

 

Jag antar att du menar "Om man tycker en"s" film är bra" eftersom publicera annans material är olagligt.

Skickar du in en film till en TV-kanal kan du nog räkna med att inget händer. TV-kanaler tar emot sånt nästan varje dag och det mesta hamnar i papperskorgen. Och det vore också ett enormt risktagande för kanalen eftersom de inte har en aning om vad tittarna kommer tycka.

Om du verkligen tycker din film är bra så föreslår jag som skrivet ovan att du skickar in det till en filmfestival eller lägger upp det på Youtube. Om du har tur (en väldans massa tur) så ser kanske någon i filmvärlden ditt klipp. Det gick ju tydligen bra för någon kille som gjorde en filmsnutt om nån sorts magisk kub.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kanske var lite väl hård! Jag menar snarare att det är en väldigt liten chans att det väljer just din film bland så många andra. Men om du känner för att skicka in den så är det väl bara att göra det! Dock så tror jag det är väldigt bra om du känner någon som jobbar på TV-kanalen så han/hon kan hjälpa "in dig" om du förstår vad jag menar;).

Om du lyckas sälja filmen: Kolla först att du inte har något som helst upphovsrättsskyddat material i den.

Jadu! Ta betalt för en film har jag inget riktigt facit på när man ska sälja den till TV. Om ingen annan här har erfarenhet av det kan jag också tänka mig att man får betalt beroende på hur många tittare de får.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, skulle inte säga att det är omöjligt, i alla fall inte i Sverige. SVT köper kortfilmer under 10 eller om det var 15 minuter. Om de ens betalar så är det nog under 10 000, då det är en statligt instutition och kortfilmer oftast är gjorda med skattepengar... Men det är hård konkurans. Det är inga amatörfilmer som får vara med, då får man skicka till bullen, eller något likvärt program... utan det ska vara semi- eller hel-proffesionellt. Och en novellfilm? Ja, jag vet inte. Du kan ringa och höra.

 

Då jag var 18 ringde jag till SVT programchef och fråga om han vill ha en film. Han sa: "skicka", och det gjorde jag... En 1timmes fjanterifilm om en galen pumpman som sprang omkring och mördade. Han ringde tillbaks och sa att "den inte riktigt nådde fram" så jag menar... du kan alltid fråga, så får du hjälp.

 

Jag vet att jag stavar fel! så inga "smartass" inlägg. Jag har inte dyslexi, jag är bara lite dummare än de flesta!

Länk till kommentar
Share on other sites

svt köper kortfilm regelbundet, men de köper mest film som redan gått bra på stora internationella filmfestivaler, men om din film är bra så borde den också gått bra på de stora internationella filmfestivalerna. Det är absolut inte omöjligt att sälja film tills svt.

De gillar dock vissa bestämda längder, 3, 8, 13, 18, 23, 28 minuter osv upp till 58 min

De betalar 1500 kr/min om jag inte minns fel. Så det är bara att skicka, ansvarig för kortfilm är Henrik von Sydow, henrik.von.sydow@svt.se

 

kör så det ryker!

Länk till kommentar
Share on other sites

Min systers pojkvän och hans företag gjorde en film som heter "Om natten". (Om ni har sett den så vill jag tillägga att jag inte tar emot någon som helst sorts kritik för den) Den visades på SVT för ett tag sen :)

 

Jag kan också rekommendera för dig och ni andra som inte känner till det att det finns en sida som heter behance där flera filmbolag, TV-kanaler och företag tittar efter talanger :D

 

http://www.behance.net

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...