Gå till innehåll

e-sata / FW400


peterfilm.se

Recommended Posts

http://www.dustin.se/pd_5010189451.aspx

 

om man köper en sådan här disk, då kan man väl koppla den via antingen FW800 eller E-sata (med express kort) till min macbook, och captura HDV genom disken, då man kopplar kameran till diskens FW400?

 

Dvs kamera -> hårddisk -> laptop.

 

I både XP / Leopard miljö. Kommer enbart arbeta i XP när det gäller fiml i och för isig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte att det fungerar att ansluta disken via eSATA och sen kameran i diskens FW-port.

 

Dessutom har jag hittat en väldigt irriterande bugg i Bootcamp - Apple har gjort ngt dumt med firewire drivarna i Bootcamp i nuvarande versionen. I princip är hårddiskar det enda som fungerar... Kameror och ljudkort verkar inte fungera alls, både PPro och Windows Movie-maker tokkraschar hela datorn när man försöker göra capture från en vanlig DV kamera...

 

Läs här ex: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6197539

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta nu.. en hårddisk kan väl inte byta mellan två olika gränssnitt?

FW funkar delvis då fw800 är bakåtkompatibel mot fw400och har stöd för seriekoppling.

 

Men e-sata och USB går vad jag har för mig inte att använda samtidigt som något annat gränssnitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte att det fungerar att ansluta disken via eSATA och sen kameran i diskens FW-port.

 

Dessutom har jag hittat en väldigt irriterande bugg i Bootcamp - Apple har gjort ngt dumt med firewire drivarna i Bootcamp i nuvarande versionen. I princip är hårddiskar det enda som fungerar... Kameror och ljudkort verkar inte fungera alls, både PPro och Windows Movie-maker tokkraschar hela datorn när man försöker göra capture från en vanlig DV kamera...

 

Läs här ex: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6197539

 

/Max

 

va i helsike max,

 

du menar att jag inte kan gör capture på min macbook via bootcamp/XP/Ppro???

 

Helsike. Detta var ju hela poängen med macbook i denna övergångsfas, att kunna capture:a på resande fot, och sedan fortsätta hela projektet, väl hemma, genom att fortsätta på min stationära PC.

 

Saken är ju också att jag tänkt läsa in allt material på macbooken (i XP) och sedan köra ett script (lagarith / bob-deinterlace som jag gör i windows dos) på allt. Allt genom/på den externa hårddisken (E-sata). Är dett omöjligt?

 

om jag ser till att partionera ganska mycket av min interna hårddisk då, så att jag kan captura till den på macbooken, och sedan (pö om pö) flytta över det till den externa?

 

Shit, finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa... det funkar i alla fall tyvärr inte i min burk (kör Vista 64). Funkade klockrent i den gamla macbooken, det verkar vara nått i senaste Bootcamp. Det är ju också ett annat FW-interface i dom nya, så det kan vara det också. Har dock inte testat HDV-split.

 

Tror säker Apple fixar det, men dom har ju kanske inte 100 prio på det.

 

Edit: En del på kontoret får capture att funka men inte DV-ut, så det KAN ju finnas hopp.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Max,

 

Tack för dina svar.

 

skall testa installera XP och min CS3 (PC) licens snarast och testa.

 

Spelar det någon roll om man kör capture via den externa disken, eller är det bättre att testa capture genom macbookens egna FW800 (med adapter) direkt.

 

Shit, måste kolla detta direkt. Detta är problemans.. återkommer med full rapport.

 

Bara för att kolla, i och med alla problem med PC/Mac.

Så fort jag i alla fall fått in clippen på min hårddisk (oavsett hur jag gör det, dock i PC miljö då jag vill ha HDv), då skall jag väl kunna köra dos-script i bootcamp(XP) på min macbook, installera Lagarith codec, och tuta och köra med redigering i XP på macbooken? Dvs, när alla klipp (oavsett sätt) finns på min externa hårddisk och jag jobbar i Boot (XP) på macbooken, så skall det väl funka "precis" som på en vanlig pc.

 

vad är ett fw-interface. fysiskt eller kod??

 

varför var inte adobe på fotomässan. hade gärna hälsat och snackat lite adobe.

 

test test test snart

Länk till kommentar
Share on other sites

Klippen som tankas in i PPRO ska vara helt identiska mellan Mac/PC. Spelar ingen roll om du kör via adapter direkt eller via disken.

 

FW är, utan att vara hårdvarunisse, både fysiskt och kod. Det som emellanåt ställer till det är att det finns olika tillverkare av hårdvaran. Min erfarenhet är att Texas Instruments alltid haft de bästa och Apple har för det mesta haft dem. Dock inte längre och jag vet att detta har irriterat bla musiker som kör externa ljudkort på Macbook.

 

Tyvärr ingen fotomässa i GBG - Adobe är däremot på LLB i Maj.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ups, antar att jag läste fel ovan för övrigt.

 

Jag menade på att det fungerar om man har, som jag, en hårddisk med två st FW400.

PC -> FW400 -> Hårddisk -> den andra FW400 på disken -> kamera

 

Men om du har disken ipluggad via eSata och vill föra vidare genom nånting annat tror jag det är kört, som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klippen som tankas in i PPRO ska vara helt identiska mellan Mac/PC.

/Max

 

Hmm, vänta lite. Kan jag i leopard (CS3) premiere (mac-version) tanka in samma typ av HDv klipp som i PC miljö? M2t/mpeg2 ? Fick för mig att ni sa att detta inte går? Ni sa att mac skapar någon slags QT-container, eller var det bara i FCP, men att det i PPro (MAC) blir mpeg2??

 

Oavsett hur det går till, vill jag kunna capture m2t/mpeg2 från min XHA1:a till min Macbook (leopard eller bootcamp)

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP kör "native" inbakade i en QT-kontainer som är beroende av att FCP är installerad.

 

PPro kör MPEG-filer som är identiska på mac/pc och kan spelas upp av (i stort sett) alla program som kan spela MPEG2-filer.

 

/Max

 

alltså, jag kan capture MPEG2 i Leopard med en Premiere (Mac) licenes. Lagra dessa på en hårddisk, sedan boota om och starta min PC version med premiere och dra in filerna där och de är exakt samma mpeg2 filer som capture med Premiere (PC) skulle varit?

Länk till kommentar
Share on other sites

så jag misstolkade denna tråden: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22649

 

ni menar att FCP inlästa klipp inte funkar i PC/CS3, men om jag i leopard kör en Mac-version av premiere och capture, så blir capture-filerna mpeg2. haha. shit, vilket missförstånd av mig. trodda att alla mac-applikationer (som kan captura) skapar QT filer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Nu är livet lätt. (för en oteknisk video redigerare brukar det inte vara så).

 

Fick hem min Lacia Big disc externa hårddisk idag+ ett E-sata expresskort till Macbooken.

 

Installerade XP SP3 i bootcamp. updaterade allt, och installerade min CS3 licens i bootcamp.

 

pluggade in den externa hårddisken via e-sata, och min HV20 i Macbookens FW800 (med en 9pin -> 4pins adapter).

 

Tankade in felfritt mpeg till den externa disken. körde mitt bobdeint script i dos till lagarith. importerade detta i ppro, testade med 10 effekter och renderare. Inte ett enda problem på hela vägen (XP - E-sata - CS3 - capture - lagarith batch codec etc).

 

Fan va njut.

 

Har inte testat att tanka in något i leopard, då jag inte har något lämligt capture program. Funderar på att testa adobes CS4. bara för att.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle du INTE testa CS4...? ;)

 

/Max

 

 

Jag har inte råd att uppgradera till dubbel licens (xp / mac) just nu, och har ändå tänkt att klippa i bootcamp för tillfället.

 

en extra fråga. Jag kommer få klipp från en Panasonic P2 kamera. Ni sa ju att om man uppgraderar CS3 premiere 3.1.1 (?) så funkar det att importera dessa klipp.

 

Men jag har gjort alla uppdateringar i CS3 premiere, och det finns ännu ingen preset för P2?

 

(har inte fått hårddisken ännu, så jag kan inte testa).

 

 

CS4 efter denna film! På mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

en extra fråga. Jag kommer få klipp från en Panasonic P2 kamera. Ni sa ju att om man uppgraderar CS3 premiere 3.1.1 (?) så funkar det att importera dessa klipp.

 

Men jag har gjort alla uppdateringar i CS3 premiere, och det finns ännu ingen preset för P2?

 

Skumt. Senaste versionen av CS3 är 3.2 - testa den patchen och kolla om det fungerar då.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, shit jag hade bara tankat in 3.1.1. tar ner 3.2 nu.

 

Grejen är ju att jag tänkta jobba i ett desktop custom projekt (DV PAL progressiv 720x576 48k (25P))

 

Om man har CS3 (3.2) installerat, kan man då importera in P2 material i min custom, eller måste man dra igång ett p2 projekt??

 

Lite dumt det här.

 

Saken är ju att jag skall blanda AVI Lagarith (960P540 (P50)) och p2 (720p50) i mitt DV PAL projekt. Hur gör man då?

 

Max, kräv högre adobe lön. du får väldigt många här inne att köra på adobe då man får så mycket hjälp här inne!!

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska bara vara att dra in P2-materialet rakt upp och ned - skit samma vilken projektinställning du kör (det slipper du i CS4 i alla fall). Adobe Bridge fattar dock inte vad P2 är (gå genast hit och fyll i så bridgeteamet fattar att video är bra...: http://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform )

 

I dagsläget är man väl glad om man har jobb :)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...