Gå till innehåll

3D Foto


JRvideo

Recommended Posts

Någon som vet hur man fryser en bild och sedan gör en kameråkning runt i bilden.

 

Jag menar ex som i matrix 1:an. Finns det någon teknik med stillbilder eller videokamera/or som man kan labba lite med själv.

 

Finns en reklamfilm som jag inte kommer på villken det var när man fryser bilden och "promenerar" omkring i rutan. Ska komma på vad den heter bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

I matrix använde man 60 st systemkameror (med 35mm film) i en cirkel med fjärutlösare. Sedan sattes rutorna ihop på rad och bildade illusionen (all film är ju faktiskt stillbilder på rad)

 

Okej, ja film är ju bilder på rad, hmmm. Ja jag får fundera vidare och kanske mer konkret bestämma mig för en scen och sedan göra den :-)

 

Fast matrix metoden blir ju svår, 60 kameror har man ju inte :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Faktum är att jag har sett ett djurprogram där man frös bilden medan ett djur (kommer inte ihåg vad djuret heter just nu) hoppade från ett träd till ett annat. Men frös bilden och åkte nästan hela runt djuret.

Jag kan inte tänka mig att man har använd sig av kameror runt detta djur utan man har nog åstadkommit det på annat sätt. Säkert väldigt avancerad det med.

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Faktum är att jag har sett ett djurprogram där man frös bilden medan ett djur (kommer inte ihåg vad djuret heter just nu) hoppade från ett träd till ett annat. Men frös bilden och åkte nästan hela runt djuret.

Jag kan inte tänka mig att man har använd sig av kameror runt detta djur utan man har nog åstadkommit det på annat sätt. Säkert väldigt avancerad det med.

 

 

Neo

 

 

3D-animerat djur kanske? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet hur man fryser en bild och sedan gör en kameråkning runt i bilden.

 

Jag menar ex som i matrix 1:an. Finns det någon teknik med stillbilder eller videokamera/or som man kan labba lite med själv.

 

Finns en reklamfilm som jag inte kommer på villken det var när man fryser bilden och "promenerar" omkring i rutan. Ska komma på vad den heter bara.

 

Surfa runt på vimeo.. finns gott om exempel på det du jagar efter. Gissar det är samma effekt som i Teenages love grafitti (snowboardrulle som kom iår) Den är uppbyggd relativt enkelt i Aftereffects baserad på endas kort från en stillbildskamera i komibnation med en vettig videokamera..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde det en gång, i samband med en actionscen.

Med de tillgångar vi hade så använde vi oss av en kamera, som rundar det "frysta" objektet.

 

Men det gäller isåfall att ha en stadig kameraman samt skådespelare som isåfall kan stå stilla simultant i sina rörelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Surfa runt på vimeo.. finns gott om exempel på det du jagar efter. Gissar det är samma effekt som i Teenages love grafitti (snowboardrulle som kom iår) Den är uppbyggd relativt enkelt i Aftereffects baserad på endas kort från en stillbildskamera i komibnation med en vettig videokamera..

 

Menar du denna

 

Riktigt snygg helt i min smak, men jag såg ingen 3d filmning på det sättet jag menar, har jag missat det tro?

 

Vet du villka minuter och sekunder exakt där scenen är?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde det en gång, i samband med en actionscen.

Med de tillgångar vi hade så använde vi oss av en kamera, som rundar det "frysta" objektet.

 

Men det gäller isåfall att ha en stadig kameraman samt skådespelare som isåfall kan stå stilla simultant i sina rörelser.

 

Jag förstår vad du menar och det hande kunnat gå....Eller rättare sagt, det får lov att gå om jag inte hittar en annan lösning.

 

Ska undersöka den där sowboardfilmen lite mer, kanske kan man kombinera rörligt bild med stillbildsfoto.

 

 

Jag tänker mig ett scneario såhär.

 

 

Skådelspelaren skall springa från A till B abståndet är 12 meter.

 

Starten är den del som skall "matrixas/3D fotoas" när den startande skådespelaren tar i som hårdast.

 

Från vänster filmar vi med kamera1 ca: 45 graders vinkel, hel sidobild

 

Kamera 2 I spegel från höger samma vinkel

 

Med stillbildskamera filmas rakt framifrån

 

Detta borde ge en 180 graders teckning av kroppen, bilderna kan man frysa och sedan förstora och "åka" lite i dem i sidled. och röra sig i 180 graders vinkel runt löparen.

 

Vill man kan man ju även starta med att frysa Kamera1 hålla bilden i en sekund medans man säger typ. - Möt bulten, 36 år gammal...

 

Sedan rullar man igång framesen igen och medans man fadar över till mittenkameran sedan över till sidokameran.

 

Vill man höja foto det ännu mer kan man flytta kameran från Vänster till höger och exakt där bilden från kamera1 möter mitten kamerans bild vy eller bredd kan man slå över och frysa mittenskamerns bild. Sedan gå till kamera2 och även där glida ut med kameran i motsatts till kamera1.

 

Vad tror ni om detta? Kan det bli snyggt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...