Gå till innehåll

Laggar i slowmotion.


Synvillan

Recommended Posts

Du använder fel metod för deinterlacing där halvbilderna bara slås ihop (blending). Du bör deinterlaca med interpolering så resultatet blir 50p av ditt (antar jag) 50i original. Vet inte om Pinnacle klarar sånt iofs.

 

Alltså, du har spelat in med 50 fps men varannan ruta innehåller bara udda horisontala linjer och varannan bara dom jämna. Utifrån det kan man räkna ut ungefär vad dom utelämnade linjerna borde ha innehållit och på så sätt få kompletta rutor med alla linjer. Kör man sen detta med halva hastigheten så får du en bra slowmotion.

 

Vill du halvera ytterligare (till 25%) så kan man interpolera fram hur bildrutorna borde ha sett ut mitt emellan dom uträknade ovan. Går rätt bra att få till eftersom man kollar hur allt rör sig mellan två bildrutor och så skapar man en ny där allt rört sig hälften så mycket. Kan bli förvånadsvärt bra med lite tur.

 

Kolla in

så har du en variant av detta helt med gratisprogram. Räkna dock med att det kan vara lite pilligt att få till innan man förstår sig på hur det funkar...
Länk till kommentar
Share on other sites

Förmodar att det är du Kenneth som lagt upp filmen du länkar till på Vimeo. Nice.

Men att det ska vara en sån vetenskap för att spela upp lite film i slowmotion är ju inte klokt. Jag ska göra mitt bästa. Jag är ganska enveten hobby fotograf.

 

Jag såg tidigare att det stod "GPU-accelerationen avstängd" i pinnacle. Jag googlade lite. Men blev inte mer klokare ändå. Vad betyder det? Är det allvarligt?

 

Jocke

Länk till kommentar
Share on other sites

Men att det ska vara en sån vetenskap för att spela upp lite film i slowmotion är ju inte klokt. Jag ska göra mitt bästa. Jag är ganska enveten hobby fotograf.

 

Men betänk att du filmade med en kamera som bara pallar 25 kompletta bilder/sek. Utifrån detta vill du åstadkomma 100 kompletta bilder/sek. Ska det funka så MÅSTE man trolla en hel del med interpoleringar av olika slag.

 

Jag använde alltså Avisynth med pluginen "LeakKernelDeint" för att deinterlaca till 50p. Därefter "MVTools" för att dubbla antalet bilder en gång till. Scriptet ligger på Vimeo-sidan.

 

Om man vill prova det här så ta det steg för steg. Börja med att lägga in Avisynth och ffdshow tryouts. När det funkar så bygger man vidare med plugins. MVTools är svårast att förstå sig på, skulle jag vilja påstå. Dokumentationen är väl inte ägnad till nybörjare heller, men det går att läsa sig till hur det hela hänger ihop om man är lite envis...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har NOLL erfarenhet av Pinnacle Studio sen version 4 eller så... men det där ser så illa ut att det måste vara ngn felinställning någonstans (eller så är Pinnacle extremt "begränsat" i sin Slowmotion-kvalitet).

 

/Max

 

Max!

 

- Vad menar du med felinställning. Kan du ge mig ett exempel som kan tänkas?

- Menar du om jag gör det i Premiere eller något annat program så skull det vara mindre sannolikhet att det uppstår?

- Som jag jag sa tidigare att jag upptäckte "GPU-accelerationen avstängd". Kan det ha något sammanhängande?

- Finns det någon inställning i kameran som jag borde ställa in för att det ska underlätta?

 

Jocke

Länk till kommentar
Share on other sites

"Kennethm" har iofs helt rätt - att "slowa" så mycket som 10-33 så krävs det en del pyssel innan det blir bra (hans exempel är kvalitetsmässigt väldigt bra).

 

Det är helt klart ngt i interpoleringen som är helt fel och blir det lika konstigt i 50% så är det helskumt. Jag har dock för liten erfarenhet av Studio för att säga vad som kan kan vara fel, men det ser nästan ut som om du renderar med fel sk fieldordning (om du ex kör HDV material i ett DV projekt (om det nu går i Studio)).

 

Vilket leder till frågan om du filmar progressive eller interlaced (1080p eller 1080i)?

 

Tvivlar på att GPU-accelerationen skulle påverka just detta. Det finns ju fler här som kör just Pinnacle, kanske dom kan hoppa in...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är mellan 10% - 30% i filmen. Jag har nu provat på 50% och det är precis samma slags lagg.

Skulle det kunna bero på prestandan i datorn eller är jag helt ute och cyklar då?

 

Huum.. ja jag kan nog svara på detta.. har pysslat med "fusk" slowmotion i princip hela min filmkarriär ;)

 

Det finns flertalet begränsningar om du ex filmar i HDV så kan du nästan aldrig gå under 80-90% med ett vettigt resultat oavsett vilket av nedan du väljer. DV är att föredra på grund av strukturen i codecet.

 

Du har helt olika möjligheter i olika program, Pinacle, Vegas är inte det verktyg jag skulle arbeta med tyvärr om du vill göra slowmotion i post.

 

Premier är något bättre och Final Cut är klart bäst (nu är vi fortfarande i NLE program) Slow motion är i sluändan bara matte och vissa program är bättre än andra.

 

Nästa steg är After Effects, Motion eller Shake.. där kan du få grymma resultat MEN det är helt beroende på hur din bild är uppbyggd, färger, partiklar i bilden osv.. om du vill komma ner till 10-30% är allt annat än sista steget att glömma om du vill ha ett acceptabelt resultat. Sen är det sjukt tidskrävande att göra slowmotion i dessa verktyg, räkna med kanske 4-5 minuters rendering på ett 10 sek klipp på en vanlig nyare maskin.

 

 

Är ett exempel på ett gammal klipp jag valde illustrera med, är filmat med en riktig skitkamera, handhållet för typ 4-5000:- bara för att visa på möjligheterna. Förlåt för 4:3 men av någon anledning har youtube gjort om vissa av mina filmer till detta format nyligen från 16:9.. men vad kan man förvänta sig av en gratis tjänst ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag äntligen lyckats få till en bättre slowmotion i Pinnacle 12. Inte den bästa. Men bättre än det senaste exemplet.

 

 

Ändrade i kameran (Rec/In Setup) från HDV (PF25) till HDV. Projektformatet ändrade jag till PAL bredbild, 720 x 576, 25 bilder/sek 16:9, sammanflätande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...