Gå till innehåll

Rättigheter ang. karaktärer och händelser


carl76

Recommended Posts

Hej.

Jag har just skrivit klart ett treatment på engelska och historien är inspirerad av verkliga händelser. Jag har använt verkliga namn på de inblandade och händelser som de bevittnades.Historien är inte så känd vilket är underligt då resultatet av vad de gjorde räddade livet på hundratusentals, ingenstans i historien har så få, räddat så många under sådana dramatiska förhållanden.Får jag använda riktiga namn och platser i mitt manus? De båda huvudkaraktärerna är idag avlidna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på. Den första fråga som inställer sig är dock vilket lands lagar du frågar om, med tanke på att du har skrivit på engelska. Självfallet är det även intressant när händelsen inträffade.

 

Rent allmänt kan jag väl säga att du bör kontakta de efterlevande och kolla om de har någon advokat som bevakar eventuella bok- och filmrättigheter.

 

Men jag är ingen jurist, så ta allt jag säger med en nypa salt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag inte låta filmbolaget om de nu visar intresse göra upp om det juridiska? Om nu nånting är skrivskyddat.

Det utspelar sig under Förintelsen och platsen är Auschwitz / Birkenau.

Den röda tråden är dessa två människor och vad de lyckades med men hädelser runt omkring i manuset är baserade på vittnesmål från överlevande samt rättegångsprotokoll från Nurnberg. Bara vissa delar och vissa namn är hämtade från deras böcker.

Ska man kontakat bokförlaget för att höra om man får skriva ett manus inspirerat av deras böcker?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...