Gå till innehåll

Green Screen (lyckat test)


AbbeLabbe92

Recommended Posts

Tjo.

Det var dags att testa den "nyinköpta" greenscreenen från IKEA och boompolen från BILTEMA igår. Resultatet måste jag säja blev över förväntningarna både för GS: en och Boompolen. Jag är mycket nöjd med bild och ljud.

 

Fakta:

GS: en består av 3st tygbitar från ikea. Bitarna har vi sytt ihop så vi fått en 5 meter lång och 4,2 meter bred GS. (gick under 400kr har jag för mig)

Boompole till röde videomic: byggd av ett teleskopskaft och en dubbelgängad skruv från biltema. (gick under 50kr)

Annat som sladdar och bygglampor (6st (i denna film användes bara 2)) kommer från lite olika ställen (typ Jula).

 

allt som allt har detta gått under 1000kr.

 

The Film

 

för er som är intreserade

Canon HV20+röde videomic

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser bra ut, ännu ett bevis på att man inte behöver betala dyra pengar för en dyr green screen. Vad använder ni för videokamera?

 

Sen också, ytterst lite "blur" hade gjort det lite snyggare tror jag.

Vi använder Canon HV20 (såklart :p )

jo det är sant att lite blur hade gjort det ännu bättre. Men då har man ju nått att förbättra till nästa gång.

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ochså köpt tyg från Ikea ;) det va jö ganska billigt där men har inte hunnit testa + vilket program använde du ???

After Effects för keyingen, (typ 5st colorkey+mathe chooker (elle va den heter) + 1st keylight)

sedan för redigering var det så klart SONY VEGAS :p :)

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också testat IKEAS gröna tyg, och det fungerar över all förväntan mycket bra. Samt att det är väldigt billigt. Tror det kostade 25:-/m. Det jag dock har för mig är att du inte kan beställa det online utan kan bara köpa det på IKEA. Jag kan rekommendera denna budgetvariant för ett bra resultat efter lite tweaking i AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
Blev nyfiken och sprang ner till IKEA i Jönköping och hittade också tyg. Fast blått. Blir nu en bluescreen på 4X5 meter. Priset var sänkt ytterligare till 19kr metern. Tack för tipset! Se om jag kanske laddar upp ett test sen.

Härligt! go for it :D

 

 

/ Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 år senare...

Wow, det här fick du till riktigt bra Abbe!

 

Låt mig fråga, tror du IKEA saluför nåt tyg som skulle kunna agera green screen, idag?

 

Kollar deras sektion med tyg på löpmeter ( https://www.ikea.com/se/sv/cat/tyg-i-metervara-14349/ ) nu.

 

Tycker mig emellertid mest hitta mönstrade tyger, och inget i "rätt" RGB-kulör av vare sig grönt eller blått.

 

Kan dessa "rena" starka färger ha blivit så opopulära över de gångna tolv åren att de inte längre är IKEA-vänliga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med dagens redigeringsprogram så är det inte så noga vad du har som greenscreen. men obs att du behöver jämn belysning.

 

Själv köpte jag dock greenscreen hos Kjell & Co.

 

I vissa sammanhang kan det fungera att sätta upp ett antal pappersark i rätt färg.

 

Har ditt redigeringsprogram möjlighet att göra "difference matte" så ska du i princip kunna chromakeya utan att någon chromakeybakgrund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...