Gå till innehåll

Vilken utrustning behöver jag?


Johan1983

Recommended Posts

Jag och en kompis planerar att starta ett produktionsbolag.

Vi gör det mycket för att det är roligt och inte i huvudsak för att tjäna pengar, vårt mål är bara att matcha utgifterna med inkomster och tänker bara göra projekt som vi känner att vi brinner för

 

Till en början så har vi planer på ett par dokumentärer och även att spela in ett pilotavsnitt av en tv-serie.

Jag är egentligen stillbildsfotograf men jag har fått för mig att förutsättningarna är ungefär detsamma vad gäller stillbild som rörlig bild.

Däremot så har jag väldigt mycket att lära vad gäller själva tekniken.

 

Jag vill inte starta en massa trådar om olika ämnen och uppfattas som jobbig så jag ställer de frågor jag har om utrustning i den här tråden.

 

Till att börja med, vilken kamera behöver jag?

Våra önskemål är en kamera som varar, den ska klara av att spela in för att visa på TV och kanske även på filmfestivaler och ge ett professionellt resultat.

Dvs, jag vill ha en kamera där om resultatet är dåligt så är det mitt fel och inte kamerans :-)

 

Vilket inspelningsformat är bäst?

Jag kollar lite på kameror som sparar på Panasonic P2 eftersom där är det bara att ladda in på en dator så är det färdigt. Man slipper krångla med band och bitraten är 100mbps. Jag märkte att sony EX3 bara har 35mbps. gör det mycket i skillnad?

Sony EX3 verkar ha bättre bild än panasonic i jämförelsetester men lägre bitrate.

 

Angående ljudet.

Duger det att spela in i kamerans ljudingång eller bör jag köpa en extra ljudinspelare?

Vilken typ borde göra jobbet?

 

Ljus.

Hur starka lampor behöver jag? räcker tre stycken 800wattslampor för de flesta miljöer?

 

Jag har förövrigt aldrig sett så mycket utrustning som verkar både dyr och helt onödig. Exempelvis en kortläsare för P2 kort för 50.000. Det är väl bara att stoppa in kortet i en PCMCIA kortplats?

 

Jag är beredd att lägga upp till 100.000 för all utrustning (dock så är jag ändå rätt så prismedveten så kan jag få likvärdigt för 80.000 så tar jag hellre det)

Jag prioriterar den absolut nödvändigaste utrustningen, exempelvis en dolly kan jag bygga själv men en kamera är lite svårt att bygga.

 

En fråga som jag också har undrat länge. Vad är den konkreta skillnaden på en kamera för 10-20K, 30-40K, 50-60K och 70-100K? (K = Tusen kronor)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, välkommen till voodoo.

Om du är intresserad av att investera 100k så är jag beredd att hjälpa dig med att få ut det mesta av din investering. Mitt konsultarvode i sammanhanget är förmodligen självbärande. Hör gärna av dig. mail(a)beta75.se

 

mvh

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, välkommen till voodoo.

Om du är intresserad av att investera 100k så är jag beredd att hjälpa dig med att få ut det mesta av din investering. Mitt konsultarvode i sammanhanget är förmodligen självbärande. Hör gärna av dig. mail(a)beta75.se

 

mvh

/KN

 

Hej

 

Jag tackar för välkomnandet.

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, mitt tak är 100.000 kronor för all utrustning, dock föredrar jag ju om man kan hålla kostnaden nere till kanske 60-80 tusen.

Tänk sedan på att vi är flera att dela den här och kommer förmodligen att försöka lösa med leasing eller avbetalning.

 

Så jag är inte någon nyrik kille som bara har pengar att slänga runt på konsultarvoden, även om du säkert är jätteduktig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

en annan tanke, jag förstår att det är mycket bättre med 1080p men har någon kamera 1080p i min prisklass?

Jag kollade på Sony PMW-EX1 och EX3 samt panasonic HPX171 och HVX201AE men specifikationerna känns lite luddiga för en som är van vid stillbilder :-)

Det står att inspelningsformatet är 1080i men i en annan tråd så skrev någon att HVX200 (vilket borde vara en sämre modell än HVX201?) har 1080p

 

Vilken är förresten bäst av de Panasonics modeller som jag tar upp och varför?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag ska försöka sammanfatta mig. Enlig mig börjar du i fel ända.

 

Börja med att lista dina tänkbara kunder, vilken typ av filmer ni skall göra för dem och vilket slutproduktens presentations-medium är.

 

När den är klar är det mycket enklare att fatta beslut ang mikrofoner, kameror, ljus, redigering, lagrings och backup-lösning osv.

Rätt verktyg till rätt jobb. Det handlar till stor del om att skapa ett flöde som fungerar.

 

För att förstå skillnaden mellan kameror i olika prisklasser så måste man först vilka funktioner man behöver. Om du utgår från listan så kommer det klarna. Dvs man köper det man behöver som går att motivera.

 

Man använder inte alltid storformatskamera när man fotograferar stillbilder trots att den ger "det bästa" resultatet...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag ska försöka sammanfatta mig. Enlig mig börjar du i fel ända.

 

Börja med att lista dina tänkbara kunder, vilken typ av filmer ni skall göra för dem och vilket slutproduktens presentations-medium är.

 

När den är klar är det mycket enklare att fatta beslut ang mikrofoner, kameror, ljus, redigering, lagrings och backup-lösning osv.

Rätt verktyg till rätt jobb. Det handlar till stor del om att skapa ett flöde som fungerar.

 

För att förstå skillnaden mellan kameror i olika prisklasser så måste man först vilka funktioner man behöver. Om du utgår från listan så kommer det klarna. Dvs man köper det man behöver som går att motivera.

 

Man använder inte alltid storformatskamera när man fotograferar stillbilder trots att den ger "det bästa" resultatet...

 

/KN

 

Angående slutproduktens presentationsmedium så har jag varit i kontakt med göteborgs filmfestival och för visningar där exempelvis så är det ju hdcam, 35mm, digibeta och beta-sp

För tv-visning vet jag inte vad som brukar användas.

 

Dock så hade vi även planerat att göra ett par dokumentärer.

 

Så för oss så är inte 35mm ett alternativ ännu men inget som vi ser som ett främmande steg om några år

 

Borde inte heldigitala format såsom P2 och sonys motsvarande vara oberoende av visningssätt eftersom man kan lägga in dessa och spela in på det format man vill rätt så enkelt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du missförstår hela grejen.

 

Om du gör en reklamfilm för en lokal järnhandel i knäckebröhult och den ska visas på lokal-tv lågupplöst interlaced så finns det ingen som helst anledning i världen att filma på 1080p. Det skapar bara 943 nya problem med tungarbetade filer, backup problem, dyra kameror osv. INGET av detta kan du fakturera kunden eftersom han/hon inte beställt det. dvs det blir en kostnad som ert produktionsbolag måste bära.

Det finns inte en kamera som är bäst på allt. Rätt verktyg för rätt jobb.

Skitfint. Finns inget substitut än, kanske RED.

VIll du göra dokumentärer så kommer du filma kanske 100ggr så många minuter som slutprodukten. Blir en jävla massa minneskort med en EX1. Då kanske en DVCAM eller HDV kamera passar bäst. Gör du webbTV och har kort deadline så kanske ett snabbt arbetsflöde med minneskort och Pana 151 är rätt.

I slutändan är kameran bara ett verktyg för att nå ett mål.

Definierar man målet så faller sig valet av kamera, och övrig teknik, väldigt enkelt. Allt annat blir onödiga kostnader.

 

Nu kanske du förstår varför jag erbjöd mina konsult-tjänster.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Du missförstår hela grejen.

 

Om du gör en reklamfilm för en lokal järnhandel i knäckebröhult och den ska visas på lokal-tv lågupplöst interlaced så finns det ingen som helst anledning i världen att filma på 1080p. Det skapar bara 943 nya problem med tungarbetade filer, backup problem, dyra kameror osv. INGET av detta kan du fakturera kunden eftersom han/hon inte beställt det. dvs det blir en kostnad som ert produktionsbolag måste bära.

Det finns inte en kamera som är bäst på allt. Rätt verktyg för rätt jobb.

Skitfint. Finns inget substitut än, kanske RED.

VIll du göra dokumentärer så kommer du filma kanske 100ggr så många minuter som slutprodukten. Blir en jävla massa minneskort med en EX1. Då kanske en DVCAM eller HDV kamera passar bäst. Gör du webbTV och har kort deadline så kanske ett snabbt arbetsflöde med minneskort och Pana 151 är rätt.

I slutändan är kameran bara ett verktyg för att nå ett mål.

Definierar man målet så faller sig valet av kamera, och övrig teknik, väldigt enkelt. Allt annat blir onödiga kostnader.

 

Nu kanske du förstår varför jag erbjöd mina konsult-tjänster.

 

/KN

 

Jag förstår naturligtvis att den här branchen inte är den lättaste att ge sig in i, men kanske desto roligare när man lyckas få till ett bra resultat?

 

Angående dokumentärfilm, det är klart att man filmar så oerhört mycket mer än vad det blir i den färdiga produkten. Det är därför som dokumentärfilmare alltid får utstå problem med att dom "vinklar" det hela vilket är ett måste eftersom man ska välja ut det man själv vill berätta.

 

Det är klart att 1080p kanske är lite mycket om man ska göra ett inslag till lokaltv men säg så här.

Michael Moore gjorde filmen "roger and me".

Jag vet inte vad han spelade in på för format men även om han kanske inte hade planerat det från början så fick den dokumentären en stor genomslagskraft i och med michael moores stigande karriär.

 

Av samma anledning så vill jag veta att det material jag gör ska kunna hålla för allt.

Det kanske låter naivt men säg att jag gör någonting och får efter en lång inspelning en förfrågan om jag vill producera materialet för en fulllängds biofilm.

Då kommer jag svära om jag hade spelat in den i låt oss säga 720p

 

Vi tänker inte inrikta oss på reklamfilm, sysslar du med det så behöver du inte vara orolig. du kommer inte att få en konkurent i oss :-)

 

Angående backup och lagring, om man filmar med en HXV200 (eller om det var 201) så har jag märkt att det går 1gb per minut i bästa upplösningen. en extern hårddisk kostar 1000 kronor för 1000 gigabyte. Det innebär att med en backup så blir det 2 kronor per inspelad minut och 1000 minuter (över 16 timmar) för 2000 kronor låter rätt så rimligt så varför kompromissa med kvalitén?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår naturligtvis att den här branchen inte är den lättaste att ge sig in i, men kanske desto roligare när man lyckas få till ett bra resultat?

 

Angående dokumentärfilm, det är klart att man filmar så oerhört mycket mer än vad det blir i den färdiga produkten. Det är därför som dokumentärfilmare alltid får utstå problem med att dom "vinklar" det hela vilket är ett måste eftersom man ska välja ut det man själv vill berätta.

 

Helt fel, vinkeln är inte ett problem utan ett arbetsredskap för att skapa intressant film. Dokumentärt innefattar allt från återskapade händelser till dold kamera. Däremot innebär video att man inte behöver planera utan kan vänta med det till redigeringfasen. Dvs bara rulla band så mycket man kan. Gör man det med 35mm film så blir det fort ganska dyrt.

 

Det är klart att 1080p kanske är lite mycket om man ska göra ett inslag till lokaltv men säg så här.

Michael Moore gjorde filmen "roger and me".

Jag vet inte vad han spelade in på för format men även om han kanske inte hade planerat det från början så fick den dokumentären en stor genomslagskraft i och med michael moores stigande karriär.

 

Av samma anledning så vill jag veta att det material jag gör ska kunna hålla för allt.

Det kanske låter naivt men säg att jag gör någonting och får efter en lång inspelning en förfrågan om jag vill producera materialet för en fulllängds biofilm.

Då kommer jag svära om jag hade spelat in den i låt oss säga 720p

Gemensamt för personer som Michael Moore och Robet Lillhonga(hata göteborg) är att de INTE bryr sig om tekniken så mycket som innehållet. Dom tar det dom har och sen gör de bra film. Sen handlar det ju inte om du behöver en SD eller HD kamera. Den senare han du få för under 10k.

 

Vi tänker inte inrikta oss på reklamfilm, sysslar du med det så behöver du inte vara orolig. du kommer inte att få en konkurent i oss :-)

 

Nä, jag sysslar mest med journalistik.

 

Angående backup och lagring, om man filmar med en HXV200 (eller om det var 201) så har jag märkt att det går 1gb per minut i bästa upplösningen. en extern hårddisk kostar 1000 kronor för 1000 gigabyte. Det innebär att med en backup så blir det 2 kronor per inspelad minut och 1000 minuter (över 16 timmar) för 2000 kronor låter rätt så rimligt så varför kompromissa med kvalitén?

 

Visst. Det är inte stora pengar. Så när du på location fyllt ditt 16GB minneskort á 10K styck med 15 minuter film så måste du tömma det på två diskar, radera och börja om, eller köpa fler kort = dyrt. Tid är pengar. Inspelningstid är svinmycket pengar.

Skillnaden mot att stoppa i ett nytt HDV-band är enorm.

Du kommer märka att det är väldigt mycket mer än kameran som kostar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Jag och en kompis planerar att starta ett produktionsbolag.

Vi gör det mycket för att det är roligt och inte i huvudsak för att tjäna pengar, vårt mål är bara att matcha utgifterna med inkomster och tänker bara göra projekt som vi känner att vi brinner för

 

Till en början så har vi planer på ett par dokumentärer och även att spela in ett pilotavsnitt av en tv-serie.

Jag är egentligen stillbildsfotograf men jag har fått för mig att förutsättningarna är ungefär detsamma vad gäller stillbild som rörlig bild.

Däremot så har jag väldigt mycket att lära vad gäller själva tekniken.

 

Jag vill inte starta en massa trådar om olika ämnen och uppfattas som jobbig så jag ställer de frågor jag har om utrustning i den här tråden.

 

Till att börja med, vilken kamera behöver jag?

Våra önskemål är en kamera som varar, den ska klara av att spela in för att visa på TV och kanske även på filmfestivaler och ge ett professionellt resultat.

Dvs, jag vill ha en kamera där om resultatet är dåligt så är det mitt fel och inte kamerans :-)

 

Vilket inspelningsformat är bäst?

Jag kollar lite på kameror som sparar på Panasonic P2 eftersom där är det bara att ladda in på en dator så är det färdigt. Man slipper krångla med band och bitraten är 100mbps. Jag märkte att sony EX3 bara har 35mbps. gör det mycket i skillnad?

Sony EX3 verkar ha bättre bild än panasonic i jämförelsetester men lägre bitrate.

 

Angående ljudet.

Duger det att spela in i kamerans ljudingång eller bör jag köpa en extra ljudinspelare?

Vilken typ borde göra jobbet?

 

Ljus.

Hur starka lampor behöver jag? räcker tre stycken 800wattslampor för de flesta miljöer?

 

Jag har förövrigt aldrig sett så mycket utrustning som verkar både dyr och helt onödig. Exempelvis en kortläsare för P2 kort för 50.000. Det är väl bara att stoppa in kortet i en PCMCIA kortplats?

 

Jag är beredd att lägga upp till 100.000 för all utrustning (dock så är jag ändå rätt så prismedveten så kan jag få likvärdigt för 80.000 så tar jag hellre det)

Jag prioriterar den absolut nödvändigaste utrustningen, exempelvis en dolly kan jag bygga själv men en kamera är lite svårt att bygga.

 

En fråga som jag också har undrat länge. Vad är den konkreta skillnaden på en kamera för 10-20K, 30-40K, 50-60K och 70-100K? (K = Tusen kronor)

 

-------------------------------------------------------------------

 

 

 

Hej jag går i samma tankar men jag har också jobbat en del inom området.

 

 

Så här skulle jag göra.

 

Om ni ska filma det mesta i kontrollerad miljö

 

P2 kamera typen hvx201 ex

 

1/3 chip 720p native / 100

alternativt finns 1080p även

på den kameran om jag inte cyklar, men då är det inte äkta prog bilder utan nån

sorts i - p lösning. Men fin fin kamera. Personligen gillar jag dvcpro hd bättre

än xdcam, men smaken går ju olika. Typen 500000 p2 kameror tycker jag inte

riktigt motiverar priset relativt med kvalitet så 50k kameran funkar fint, har använt båda en del.

 

Köp ett uv filter för att skydda linsen

 

32 nya p2 korten är billigare, 6-6.5k = halvtimmen material

finns även 64 beroende på behov. 2 kortplattser på små

p2 kamerorna. 4 en del större. Finns även disk. Men hört

att de funkar lite si o så, vet inte säkert.

 

Ett litet 3x lyskitt borde fixa det mesta, om ni tänkt köra

b/g screen köp till en lampa så ni får två för skuggor mot

bakgrunden o 2 till belysningen.

 

Skulle satsa på en imac 24, helt ok skärm

Fcp föredrar jag men som sagt beror på vad

man gillar bäst. Premiere alt Avid funkar även fint.

 

Ska ni lina direkt in så krävs väll nog då ett typen aja k kort

men det tycker jag ni ska undvika pga budget. Måste ha lite

värre burk också.

 

Ska ni filma oplanerade dokumentärer så ska väll hdv duga fint

även, om nu kanske kvallan på bilden inte är det primära. Köp

oavsett en kamera med xlr. Ljudet duger, kom ihåg att en kanon

mic inte lämpar sig för typen 30 meter monterad på kameran

3-5 meter bör funka fint, en bom löser resten. P2 kamerorna

har bättre ljud än hdv.

 

Ska tillägga att xdcam även är fint men dyrare i inköp o

enligt mig lite sämre. P2 korten är dock dyrare.

 

Sen vet jag inte hur ni tänkt om grafik, om de nu ska till

finns motion med i fcp studio som kostar 11k nu tror jag.

Duger för mer basic grejer, sen blir det shake eller liknande.

Kan inte nått om de programmen så ska egentligen inte uttala

mig så mycket mer om det.

 

Jag tänkte köpa

hvx201

32 p2 kort

uv

Imac24

FCP studio

Kanon mic

xlr sladd 50cm

-till en början

Tror jag fick det till ca 84tusen då, men nu såg jag att de oväntat

höjt priset på hvx2001 med 3k så säg strax under 90.

 

Ska ni satsa på hdv så blir ju priset med en bättre begagnad halva mot

p2. även slipper ni priset på p2 kort. Så räkna av en 30 papp i sånt fall.

 

 

Hoppas det hjälpte lite.

Erik

 

Ni kan maila på eriklofgren.film@gmail.com om ni har

nån liten fråga, orkar inte med a4an, har inte riktigt tiden

men nått smått kan nog hjälpas med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...