Gå till innehåll

Public domain i Sverige, Gamla inspelningar av klassisk musik


ilike

Recommended Posts

Hej,

 

Jag vill använda klassisk musik till min film och funderade på om man kunde använda riktigt gamla inspelningar typ 40-tal kanske. Mycket av dessa har säkert gjorts av Sveriges Radio, är deras äldre arkiv public domain på något sätt?

 

Vet ni några andra källor som vore tillåtna att använda?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittar en del ställen att ladda ner på bl a

 

http://www.emp3world.com/ ..(sök på kompositör) t ex wagner, beethoven, debussy..

 

verken är fria att framföra och spela in men vem som äger rätten till den aktuella inspelningen vet jag inget om. Det kan vara en nyare inspelning och då har förlaget som givit ut inspelningen copyright på den.

Det gäller att hitta en inspelning som är äldre än vad upphovsrätten täcker. Vet inte riktigt, e de 50 år som gäller eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns flera olika "upprovsrätter".

En del är skaparen av verket och en annan är just den specifika inspelningen.

 

Har för mig att den första är 50 år efter upphovsmannens död och den senare är 70 år. Det skulle innebära att inspelningar av tex bach från 1933 är fria att använda men en inspelning av mozart från 1985 är inte fri.

Dock kan jag ha blandat ihop åren något...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

P2 kör såna här gamla verk ibland. Häromdagen hörde jag just en svensk pastoralsymfoni från 40-talet. Om man (som jag) har P2 i sin boxer till TV:n så är det ju ganska enkelt att koppla den till datorns Line In och spela in därifrån. Det svåra ligger ju då i att tajma inspelningen, men det är ett sätt iaf.

 

Ett annat är ju att köpa en CD ( *duh* =P ). Om det nu finns någon med så gamla inspelningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...