Gå till innehåll

SFV-festivalen 09


orange

Recommended Posts

Hej alla filmskapare

 

Nu är det inte långt kvar att anmäla sin film till årets upplaga av SFV-festivalen, filmfesten för alla. I år nysatsar SFV och det förväntas bli riktigt grymt.

 

http://www.sfvfestivalen.se hittar du anmälan och all information.

 

Anmäl din film nu.

 

P.S. Vinnaren i Amatärklassen vinner en fin kamera från Panasonic...

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför tar ni ut sådana avgifter när andra filmfestivaler inte gör det?

 

Kanske för att de inte får några bidrag som större festivaler och ungdomsfestivaler? Jag vet iaf att motsvarande nationell filmförening i England också tar ut avgifter till sina tävlingar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Nej, det är faktiskt inte för pengarnas skull som en avgift finns. Det är för att (förut i alla fall) så skickade vissa in precis vad som helst som dom hade och anmälningsavgiften sattes in för att få lite mer kvalité på bidragen. Och bättre blev det.

 

Dock är den inte lika självklar idag (har diskuterats i förbundet), men finns ännu så länge kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra uppmärksammat. Vi har åtgärdat detta nu. Anledningen har varit att fokus legat på att få in filmer och alltså leda besökarna till anmälningsformuläret och meddela vilka sista anmälningsdatum som gäller.

 

Så bra :)

 

Är det ok att själv skriva ut affischen och sätta upp på lämplig plats eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu verkar listan på alla inskickade tävlingsfilmer som uppfyller kriterierna kommit upp på sajten. (förutom minutfilmerna som har deadline 2 mars). Kommer filmarna få besked om just deras film kommer att visas på festivalen eller tvingas man helt brutalt scanna sajten fram till 28 mars?

 

Med tanke på det stora antal filmskolefilmer så hade det nog behövts två dagar (eller båda biograferna på Filmhuset) för att få med en rimlig mängd av de tävlande. Det vore ju kul om det finns utrymme för lite schemalagda pauser och chans att träffas och prata med andra filmare och publik mellan visningarna. Förra året blev det inte så lite stressat, en kisspaus och så kunde man missa festivalens bästa film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Sten

 

Det kommer skickas ut bekräftelse till kontaktpersonerna för varje film så fort programmet är klart vilket det bör vara runt helgen den 7-8 mars.

 

Förstår helt din tanke med mängden film. I år finns det bara utrymme för en festivaldag, men vi hoppas kunna utöka det kommande år. Om vi också ser en stadig närvaro vid festivalen.

 

Bra med dina tankar, ska ta med mig dom när vi lägger programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan bra sak som SFV-festivalen hade förut (om som den brittiska motsvarigheten BIAFF fortfarande har) är att varje deltagare får skriftliga omdömen från juryn. Det vore en viktig uppmuntran för alla som gör film. Likaså vore det kul om man kunde ge pris för individuella insatser, om det finns något att belöna såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Sten

 

Vi har diskuterat precis det (omdöme för varje film), men har inte kapaciteten eller tiden till det i år. Men vi siktar på det i framtiden.

 

Att belöna individuella insatser gör vi redan. I varje klass ges diplom för foto, klippning, skådespel etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

När tas de minut-filmerna ut som ska visas? :)

 

Har hört att det ska dras ner till 16 bidrag.

 

jag kan nog svara: alla visas först, sedan är det paus och då väljer juryn ut de 16 som ingår i finalens utslagsturnering. Är det klart vilka som ingår i juryn? Jag tycker att det är viktigt att man inte slarvar till den juryns sammansättning. Publiken brukar ha utslagsröst vilket är ju bra om man har många kompisar med sig ;) Förra året så togs ju en film som var för lång ut till finalen vilket gjorde att en av de utslagna filmerna inte fick chansen på rätt sätt, bittert för någon av de andra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sten har rätt i hur SM i Minutfilm fungerar.

 

Juryn för SM i Minutfilm kommer publiceras i nästa vecka.

 

Förra året vann minutfilmen "Spegel" (om jag inte minns helt fel) som utspelade sig i ett badrum. Tyvärr finns ingen motivering eftersom det avgörs i cupformat på plats. Tror det var publiken också som avgjorde finalen med sin utslagsröst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har en minutfilm som från början var ett test med 35mm-adaptern och en film i amatörklassen, det var en 48-timmarsproduktion som blev bättre än väntat...

 

Ska se om jag hittar voodoofilmnålen jag gjorde förra året till Drömfabriken, den kan ju passa här nu med ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...