Gå till innehåll

120 sid på ett manus?


Mr_Movie_Boy87

Recommended Posts

Hej!

 

Är inte direkt ny här men har kollat lite på artiklar om hur man skriver ett manus och har utvecklat min historia till något som kan bli en framtida hollywood film. Skriver det på svenska nu och ska skicka in det till ett företag som kan översätta till engelska sen. Alla jag frågat gillar verkligen iden. Men jag har en fråga, det står att man kan bryta mot reglerna, gäller detta även hur många sidor ett manus ska innehålla? Jag tänkte att jag ska skriva ner allt så som jag har tänkt historien utan att direkt tänka på att andra akten ska ha 90 sidor etc. Men hittils har jag faktiskt fått ner första akten på 30 sid, andra på ca 40 sid. Håller på med tredje akten nu. Det känns inte som jag kan komma upp till 30 sid på tredje akten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har mer hört att manusförfattare brukar ha problem med att få ner manuset till 120 sidor. Om det är kortare ökar ju bara dina chanser att folk orkar läsa det, så var inte orolig! Om det kommer ner under 90 sidor blir det dags att tänka om bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriver du bra så har du säkert en till därinne i huvudet, då är väl inte att blåsa dig rätt väg att gå?

 

Här läggs det ju ut för alla dessutom, och det lämnar digitala spår. Vilket ger en bra bevisbörda. Sen kommer den sista frågan, hur kan det någonsin bli en film om det ligger i din låda hela tiden och du är livrädd och vågar inte visa den för någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får självklart skriva ditt manus hur långt eller kort du vill. Hollywoodfilmen Phone Booth är ju bara 81 minuter lång, medan Fassbinders Berlin Alexanderplatz är 894 minuter...

 

Däremot bör du inte fibbla med akterna. Den andra akten ska va dubbelt så lång som den första, och den tredje akten ska helst vara lika lång som den första. Alltså en film på 100 minuter ska vara uppdelad:

 

Akt 1 = 25 min

Akt 2 = 50 min

Akt 3 = 25 min

 

Detta är regler som härstammar lång tillbaka, och det finns inget som tyder på att ditt manus blir bättre eller coolare om du bryter mot det. Dessutom är regelbrytningar bara till för folk som verkligen behärskar konsten att skriva manus, sällan för de som skriver sitt första.. Så satsa på det så slipper du att skriva om, då de flesta producenter säkerligen kommer påpeka detta

Länk till kommentar
Share on other sites

Den akten jag har mest problem med är sista, den får jag bara upp till ca 15 sid medans den första är på circa 25 och andra på ca 45. Men jag tycker endå jag har ganska bra flyt nu med ider. Jag funderar på att satsa på att få det översatt till engelska sen i stället för att satsa på körkort. För jag ser att detta verkligen kan vara värt att pitcha fram. Min engelska är bra, men inte så bra att jag kan sätta mig ner och skriva på engelska. Har någon här översatt sitt manus och vet hur mkt det kan kosta? Mejlade ett bolag som kan översätta och de sa att det inte var billigt direkt men de sa inget pris.

 

Väntar bara på att få min data skärm, skriver på papper nu så det är ganska jobbig om man skriver fel några sidor bak. Men jag får väl ta och visa upp det här sen. Kanske kan förklara iden i alla fall. Skriver en tråd om den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle förresten kanske kunna översätta ditt manus åt dig. Jag är väldigt bra på engelska och är ute efter att tjäna några extraslantar medan jag studerar. Jag vet inte om du vill att någon proffisionell översättare ska göra det, men annars skulle du ju kunna skicka bara en eller två sidor åt mig så kan jag göra ett försök så får du se resultatet sedan?

 

PM:a mig om du tycker det verkar intressant

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...