Gå till innehåll

Lågt ljud på extern mikrofon


aik_putte

Recommended Posts

Jag använder Sony HVR-A1E med den medföljande mikrofonen och när jag lyssnar på det inspelade ljudet i datorn så tycker jag att det låter väldigt lågt.

 

När jag öppnar ljudet i Goldwave så är linjen nästan spikrak och då testar jag att prata i normal samtalston i ett tyst rum samt ljudet från TVn.

 

När jag lyssnar med hörlurar vid uppspelning i kameran så låter det ganska bra tycker jag.

 

Jag har satt XLR-adaptern på:

CH1-CH2

MIC som Input Level på Input 1 och 2

Low Cut på On på båda

 

Jag har bara en mikrofon inkopplad men man ska väl ha på CH1-CH2 för att få ljud i stereo?

Allt står på Auto i kameran, jag har testat manuellt och ökat level på båda input men det blev inte bättre när det kom in i datorn.

 

Är det någonting jag har missat?

 

PS. Finns det något sätt att öka räckvidden för ljudupptagning eller är det en annan sorts mikrofon som gäller för det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag dragit upp CH1 och 2 på högsta manuellt och då blir det ganska bra men då hörs det såklart brus istället, är det meningen att man ska ha på högsta?

 

Ljud inspelat med den inbyggda mikrofonen blir mycket högre men den tar ju dock upp allt möjligt ljud istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag dragit upp CH1 och 2 på högsta manuellt och då blir det ganska bra men då hörs det såklart brus istället, är det meningen att man ska ha på högsta?

 

Ljud inspelat med den inbyggda mikrofonen blir mycket högre men den tar ju dock upp allt möjligt ljud istället.

 

Har du satt på +48V då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...