Gå till innehåll

CCD. Mer= bättre?


91Thpe

Recommended Posts

Det är stor skillnaden mellan 1 och 3 CCD. 3 CCD ger bättre färgmättnad och renare färger pga olika metoder för att skilja de tre grundfärgerna från varandra.

Om antalet pixlar räcker för en hel bild så räcker det men det brukar vara något fler pixlar för att klara "justering" i sid och höjdled.

 

Pixelstorleken (sensorstorleken) är väsentlig. Ju större sensor desto mer ljus hamnar på var pixel. Det innebär mer utsignal (utspänning) för större sensor och därmed större signal i förhållande till det termiska och elektroniska brus som är oundvikligt.

 

Det finns också principskillnad mellan CCD och CMOS sensorer men det är en annan fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är stor skillnaden mellan 1 och 3 CCD. 3 CCD ger bättre färgmättnad och renare färger pga olika metoder för att skilja de tre grundfärgerna från varandra.

Om antalet pixlar räcker för en hel bild så räcker det men det brukar vara något fler pixlar för att klara "justering" i sid och höjdled.

 

Pixelstorleken (sensorstorleken) är väsentlig. Ju större sensor desto mer ljus hamnar på var pixel. Det innebär mer utsignal (utspänning) för större sensor och därmed större signal i förhållande till det termiska och elektroniska brus som är oundvikligt.

 

Det finns också principskillnad mellan CCD och CMOS sensorer men det är en annan fråga.

 

Tusen tack. Jag har dock några frågor ännu.

Får jag bäst bild med Panasonic HDC-HS100 som använder sig utav tre MOS sensorer?

Vad är skillnaden mellan CCD och CMOS?

 

Edit: Jag googlade och såg att HDC-HS100 har en 24p inställning, men då aktiveras "Digital Cinema" som övermättar färgerna. Är det någonting att vara orolig över om man vill filma med 24p?

Länk till kommentar
Share on other sites

CCD / CMOS

Jag kommer inte exakt ihåg vad skillnaden består i. Men det handlar om en tidsskillnad mellan exponeringen av enstaka pixelrader inom en och samma "frame" = halvbild vid interlaced.

Det finns en diskussion om detta här på forumet för något år sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

CCD / CMOS

Jag kommer inte exakt ihåg vad skillnaden består i. Men det handlar om en tidsskillnad mellan exponeringen av enstaka pixelrader inom en och samma "frame" = halvbild vid interlaced.

Det finns en diskussion om detta här på forumet för något år sedan.

 

Jag läste lite om det på wikipedia.

Jag är lite orolig över "Digital Cinema". Kommer det att förstöra mitt filmande?

Jag är väldigt lockad av de tre CMOS sensorerna, men jag vill ha en flimmerfri film och med så lika bilder som möjligt när jag växlar mellan de olika "frame rates" som finns. Detta för att det ska se bra ut när jag sedan redigerar.

 

Jag vill kunna ha så mycket kontroll över kamerans inställningar som möjligt och där är Canon HG21 ett stort plus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...