Gå till innehåll

Black and white (hollywoodfilm)


Recommended Posts

Och vad må det vara angående min svenska som ej tillfredsställer herrn? Jag är 19 år. Jag jobbar på företaget där producenterna jobbar - så fick jag kontakt med dem.

 

 

Nej det vill jag inte säga. Inte för att jag är rädd för att någon kommer ta idén ifrån mig, utan föratt jag gillar bara inte att prata om det här innan det kommit en bit längre. Vill inte "jinxa" det. Och ja, det blir lite svengelska när man varit här så länge. Håller inte reda på alla ord hit och dit längre; i detta fallet "polisha". Vad säger man? "Pollera"?

 

Haha, inget allvarligt min gode herre. Endast ett litet finurligt skoj. Vad heter företaget? Eller det kanske är hemligt?

 

Alltså, i jämförelse med det man får genomlida när man ljuger om att man sålt ett manus för en mille, tror jag inte att konsekvenserna av att smått berätta lite om sitt senaste manus som det kanske inte blir någonting av är något att oroa sig för. Men du väljer själv. Hur länge har du bott där?

 

Jomen visst heter det polera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, inget allvarligt min gode herre. Endast ett litet finurligt skoj. Vad heter företaget? Eller det kanske är hemligt?

 

Alltså, i jämförelse med det man får genomlida när man ljuger om att man sålt ett manus för en mille, tror jag inte att konsekvenserna av att smått berätta lite om sitt senaste manus som det kanske inte blir någonting av är något att oroa sig för. Men du väljer själv. Hur länge har du bott där?

 

Jomen visst heter det polera.

 

 

Aa väljer faktiskt tystnad i detta fallet. Blir aldrig bra när man berättar det för folk känner jag. Vill inte få ut det i universum just yet. Och nej, så många som kan läsa det här så vill jag inte säga företaget. Vem vet om folk typ skriver till dem att jag håller på att snacka om dem här på en svensk sida bla bla bla. Man vet aldrig. Det är inte ett jättestort företag. Mellanstort är det.

 

Har hört att min idé är "insanely commercial" iallafall, av en screenwriter som är reppad av WME. Så får väl se.

 

 

 

haha.. of course..

 

Haha.. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Snacka om förolämpning.

 

 

Det tycker jag inte. Och det menade han inte det som heller. Bara för att den inte handlar om en deprimerad 30 årig svensk som har problem med sin pappa och super och är kär i en tjej som inte gillar honom så är det fortfarande en film, och här räknas kommersiellt som bra. Pengar styr hollywood - if you can't beat them, join them.

 

(tog exemplet från ungefär 80% av manusen jag läser här på voodoofilm)

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är. Att jag tror att många skulle tro på Ryan. Om du Ryan bara för en gångs skull visade oss bevis? XD Ett namn på filmen som man kanske nån gång i framtiden kan läsa i en tidning och liksom , Jäklar anama , Han talade sanning? Eller ditt namn så man kanske ser filmen och märker ditt namn i eftertexterna och liksom, Owh fan, han talade sanning? XD

 

Upp med bevisen! Och du kan inte använda JAG VILL VARA ANONYM som argument . Det är hollywood got dammit och du talar om filmer med miljon budget. Det är i princip omöjligt att manusförfattaren lyckas hålla sig gömd då!? XD

 

( alltså det går. Men då skulle du typ behöva go Anne Frank style och gömma dig på en vind ett par år . ^^)

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är. Att jag tror att många skulle tro på Ryan. Om du Ryan bara för en gångs skull visade oss bevis? XD Ett namn på filmen som man kanske nån gång i framtiden kan läsa i en tidning och liksom , Jäklar anama , Han talade sanning? Eller ditt namn så man kanske ser filmen och märker ditt namn i eftertexterna och liksom, Owh fan, han talade sanning? XD

 

Upp med bevisen! Och du kan inte använda JAG VILL VARA ANONYM som argument . Det är hollywood got dammit och du talar om filmer med miljon budget. Det är i princip omöjligt att manusförfattaren lyckas hålla sig gömd då!? XD

 

( alltså det går. Men då skulle du typ behöva go Anne Frank style och gömma dig på en vind ett par år . ^^)

 

 

Jag säger gärna mitt namn om jag nu skulle sälja mitt manus och om det skulle bli producerat. Tills dess så vill jag mycket riktigt vara ANONYM :)

 

Vadå talar om filmer med miljon budget? När har jag sagt något om någon speciell budget på filmer? Men ja, det görs ju inga filmer under miljon budgetar här i hollywood så ja? Vad menar du? Och jo, det är ganska lätt att inte behöva bli uppmärksammad om man säljer ett manus, då det görs varje dag

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart, tills ni upptäcker att han inte är svensk och 40 år inte 20.

 

Äsch, det är ju bara att säga att (manusförfattarens namn) är din pseudonym. Dessutom står det dig ju helt fritt att välja vilken film/manusförfattare du sammankopplar dig med. ;)

 

Well well, lycka till med ditt skrivande! Hoppas det blir en film av det. Seriöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag var 18 2008 jo? vadådå?

 

du skrev i ett äldre inlägg i tråden att du är 19...

inlägget postades 2010, 2010-2008=2, 19-2=17.

det skulle funka om du fyller 20 i år, och inte har fyllt än.

Och vad må det vara angående min svenska som ej tillfredsställer herrn? Jag är 19 år. Jag jobbar på företaget där producenterna jobbar - så fick jag kontakt med dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

du skrev i ett äldre inlägg i tråden att du är 19...

inlägget postades 2010, 2010-2008=2, 19-2=17.

det skulle funka om du fyller 20 i år, och inte har fyllt än.

 

 

Och det är en omöjlighet att man fyller år senare än juni? Ganska självklart att jag fyller år senare i året, ja?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
"kunde inte låta bli"... ja för det var så exeptionellt roligt så att du bara var TVUNGEN att få det ur dig. Förstår alltså. Ibland kan man bara inte sitta inne på allt genialiskt man har i huvudet. Vissar har bättre saker i huvudet än andra dock..

 

BTW, har fått jobb på ett fett bolag i Hollywood nu, rätt gött. Läsa manus osv. Producenten där ville läsa mitt nya manus, får se vad det leder till... :)

 

Ok, jag vill försöka hitta info som kan understryka att du faktiskt lyckats.

Jag har själv spenderat en tid I LA och kring Hollywood. Fast då i musik/modellbranchen. Men kan staden rätt väl nu.

 

Finns det lite namn på olika agenter och dylikt du kan ha stött på?

Vilket bolag jobbar du för? På vilken gata ligger kontoret?

Och en sista. Vad står det nu på den stora reklamen som finns längs med West Sunset Blvd, uppe vid Whiskey A Go Go och Bank of America?

Alla vägar till där producenter, agenturer etc etc leder oftast genom där. Inte minst handlar man ju nästan allt på Beverly Center - så dina vägar måste ju gå förbi där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, nu har jag läst en del av det som är sagt.

Ryan: Jag vill bara säga att jag tycker du ska fortsätta pusha på om du vill bli en manusförfattare. Vare sig commercial eller inte. Jag tycker du handskas men skiten som blir kastad på dig rätt fint.

 

Å andra sidan, så tycker jag du snackar en massa skit. Ta inte illa upp, det är inte menad som en diss. Verkligen inte. Jag menar bara att det finns säkert 1000 "Freaky Friday"-aktiga manus därute och jag tror de flesta av dom har någorlunda struktur. Jag köper inte hollywood-historian tyvärr. Hollywood, kommersiell eller inte, har ändå en struktur de följer. Jag vill säga mall, men så är inte alltid fallet.

 

Jag råder dig att läsa mer om denna strukturen, eller ta några workshops i manusskrivning. Jag ska rekommendera en del böcker till dig längre ner, vilket jag tror att andra kan få stor nytta av med för den delen.

 

Jag tycker du har en fin glöd, men att säga att du är manusförfattare gör dig inte till manusförfattare. En idé, vare sig om du bara prövade den på folket i forumet, har gått lite ur styr och jag tror att du bara har fortsatt på den lögnen. Det är inte bra för dig.

 

Jag tycker däremot att du ska sätta dig ner och skriva.

 

Om jag ska vara helt ärlig trodde jag att detta var en manusförfattare som researchade en karaktär, för du min vän Ryan, är en karaktär =)

Ta dig tid att förstå varför jag säger det och skriv in denna karaktären i ett manus. DEN karaktären hade jag tyckt om. DEN karaktären har djup, psykologiska förklaringar till varför han gör som han gör. Inte du nu då, men karaktären. Tänk på vad skulle driva en person till att skriva en liten grej i ett forum som blåser ur proportion tills det att den lögnen börjar färga honom som person. DET är mer intressant än generaliserade stereotyper som gör det vi alla förväntar av dom. Du spelar upp dom precis så som du ser dom i ditt huvud, som du har sett dom i så många andra filmer. Det vill ingen se, för vi har sett det, ge oss något nytt. Ge oss, om du insisterar, de människorna, men med Ryan's twist på dom. Ryans förklaring till varför de är som de är.

 

Men jag tycker om din iver och du kanske överraskar oss alla en dag.

 

Lycka till med dina historier Ryan! Och lycka till i La-la-land!

 

 

Rekommenderad bok som Hollywood följer strukturen av: "A writers journey" av Christopher Vogler. Han baserar sin bok på Joseph Campbells arbete om mytologi och historier genom människans evolution.

 

that's all for me

Random out!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...