Gå till innehåll

Rättigheter


tomasz1985

Recommended Posts

Spelar ingen roll om du bara spelar accorden. Spelar du accorden i annan ordning, tex slumpvis ordning eller på annat sätt hittar på egen ordning så är det naturligtvis grönt. Men då är det inte knockin on heavens door. Men spelar du knockin on heavens door så måste du ha avtal. Om du spelar knockin on heavens door offentligt behöver du inte bara avtal utan skall betala stim också.

 

Man får inte heller spela ett visst antal sekunder, man får inte spela fem takter, man får inte sampla så mycket som ett pip av någon annas verk utan att skaffa erfordliga rättigheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har jag ännu en fråga.. om man filmar en person som sjunger andras låtar, en gatumusikant t.ex. Krävs det då rättigheter? Och om det råkar vara någon låt på radio i bakgrunden av någon super viktig scen i ens dokumentärfilm, får man inte använda den scenen utan rättigheter då heller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom rätten till musiken, måste du även ha rätten till framförandet dvs gatumusikantens tillstånd. Om radion spelar högt... japp samma här. Det finns inga sätt att kringgå upphovstätten. Däremot erinrar jag mig att om det går en tv i bakgrunden som inte spelar roll för filmens handling så behöver man inget lov (om teven är tyst). Men om man tex använder ett inslag från teven till filmen så får man inte det.

 

Den här sidan verkar träffat rätt om allt man behöver veta om musik i film. Med lite trix och tips hur man grejar gratis musik med. Första meningen på sidan säger:

 

"Musik i film - en liten guide

 

Ett försök att klara ut hur det fungerar med rättigheter till filmmusik och vilka tillstånd du behöver"

 

 

http://www.filmivarmland.se/index.asp?fu_id=27

 

Bra att veta är att om du själv spelar och sjunger folkmusik eller annan musik som saknar upphovsrätt, så har du upphovsrätten till framförandet. Ingen kan ta din inspelning och använda det om du inte samtycker. Dock får du inte upphovsrätten till själva musiken utan enbart framförandet. Detta innebär att du får inte använda cd-skivor med mozart även om mozart är free musik, eftersom de som spelat in cd-skivan har rätten till framförandet.

 

Om man spelar upphovsrättskyddad musik offentligt skall inte bara ha rättigheter, man skall förutom betala till stim. Att betala till stim ger dock inte automatiskt rätt att använda musiken i film. Bara att spela upp den offentligt.

 

Mycket att hålla reda på.

 

Ps: Redan på titelsidan har de lagt till (citat):

"Kom ihåg att du måste ha tillstånd från rättighetsinnehavarna för all musik som hörs i filmen – även om den spelas live på en konsert, strömmar ut från en radioapparat, sjungs av någon i duschen eller på gatan etc. Detta oavsett om musiken läggs på i efterhand eller om den fanns i bakgrunden när filmen spelades in.

 

Om du spelar in en dokumentär gäller det därför att redan på inspelningsplatsen ta reda på vilken bakgrundsmusik som förekommer. (Fast det enklaste kan helt enkelt vara att se till att det inte förekommer någon bakgrundsmusik.)"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Men t.ex. det här med gatumusikanter, hur kontrollerar STIM om de har rättigheter då?[/citat]

 

Dom går till tunnelbanan och tittar efter. Problemet är bara att få gatumusikanterna att stå kvar när STIM kommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, men jag tror inte gatumusikanter är STIMs första måltavla vid aktiv spaning. Jag skojade lite, och menade att om stim inte går till tunnelbanan lär de inte få reda på om det står gatumiskanter där. Men gatusmusikanter är synnerligen offentligt framträdande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror att jag ska fråga någon på STIM, har tänkt att göra en dokumentär om en viss gatumusikant som spelar och sjunger covers men jag vet inte om han betalar pengar till STIM. Men hur blir det om det är så att gatumusikanten faktiskt behöver rättigheter fast den inte har det och om jag fixar rättigheter till min film? Gatumusikanten måste väl inte ha rättigheter om jag har det för att vara med i min film? Blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår =)

Ska nog kontakta STIM, tack för era svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.stim.se är en bra start. Jag tror inte du behöver bekymra dig över gatumusikantens rättigheter. Det är ju din film och det är det som hörs i din film du behöver bekymra dig över. Däremot behöver du antagligen någon sorts avtal med musikanten för att få använda hans framträdande, om man skall vara petigmeter. Sen tror jag man skall ha i åminne att stim är en intresseorganisation och ingen myndighet. Konsekvensen är att om man fråga dem så är svaret givet att du skall betala både på längden och tvären. Frågan är om det finns lagrum för stims betalningskrav i alla lägen.

 

Vad sa de i filmivärmlands hemsida?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=gorse]Spelar ingen roll om du bara spelar accorden. Spelar du accorden i annan ordning, tex slumpvis ordning eller på annat sätt hittar på egen ordning så är det naturligtvis grönt. Men då är det inte knockin on heavens door. Men spelar du knockin on heavens door så måste du ha avtal. Om du spelar knockin on heavens door offentligt behöver du inte bara avtal utan skall betala stim också.

 

Man får inte heller spela ett visst antal sekunder, man får inte spela fem takter, man får inte sampla så mycket som ett pip av någon annas verk utan att skaffa erfordliga rättigheter.[/citat]

 

 

Man får inte heller spela ett visst antal sekunder, man får inte spela fem takter, man får inte sampla så mycket som ett pip av någon annas verk utan att skaffa erfordliga rättigheter.

 

skulle bara säga att man får ha 2 takter av andra låtar.. om man t.ex skriver en egen kan du ta t.ex 2 takter i refrengen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Oliver Sundström]skulle bara säga att man får ha 2 takter av andra låtar.. om man t.ex skriver en egen kan du ta t.ex 2 takter i refrengen[/citat]

Två takter? Varför inte säga en takt när vi ändå håller på. Det är ju helt omöjligt att komponera ny musik utan att det kommer finnas kombinationer av toner som låter som en annan låt. När man uppfinner helt ny musik kan upp till fem takter accepteras om de är lika helt enkelt för att alla tonkobinationer är redan upptagna. Jag kanske säger fel men jag tror prejuducerade dom var när någon skrev en låt med de fem första takterna från Öppna Landskap och vann bataljen. Denna dom misstänker jag ligga till grund till missförståndet att man får skulle få använda/sampla fem takter från godtycklig inspelning av upphovsrättskyddat matrial vilket är fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gorse skriver är helt rätt.

Det finns inget som säger något som helst hur många takter/noter/sekunder man får använda. Vad som gäller är att om upphovsmannen känner igen sitt eget verk i det man gör så riskerar man hamna inför rätta.

Håller domare & jury med så för man skit för det.

Det gäller helt enkelt att använda sunt förnuft, & gärna rådfråga folk man känner så att ingen av er tycker det låter som plagiat av nåt, så är det ingen fara.

Sen är frågan hur långt man kan dra likheter innan någon reagerar, men även om man inte blir stämd så riskerar man framstå som oseriös av andra.

En låt av Modern Talking skulle jag påstå är ett skräckexempel, kom bara inte ihåg vad den hette.

Där har dom snott riffet till Final Countdown rakt av med minimala förändringar.

Sånt inger INTE respekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...