Gå till innehåll

Glidecam/Steadycam


4nicke

Recommended Posts

Fick inget svar i den förra lite äldre tråden,så passar på att göra en ny. Det är så här att jag ett längre tag funderat på att införskaffa en Glidecam eller Steadycam. Nu det sista har jag kollat en del på merlin.

 

Den har ett acceptabelt pris,och har fått bra kritik. Däremot har jag hört att den ska vara en aningen svajig och svår att balansera från olika håll samt från en polare i london som har snackat med steadycam operators på sitt universitet.

 

Trots detta, undrar jag om det är någon utav er som personlig erfarnhet utav merlinen.

 

Oavsett ovanstående, skulle du köpt något annat i mina kläder? Hur gjorde du personligen när du införskaffade din Glidecam/Steadycam?

 

Antar att det är någon här på forumet som äger en, har ägt en.

 

Tack i förväg

 

//nicke

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för kamera du skall använda den till?

 

Bra där, kände att det var något jag missade. I nuläget är det en dv kamera som väger runt 0,5 kg. Har planer på att upgradera till en HV40 när den kommer med objektiv osv. Vet inte vad det landar på i vikt.

 

Men i den viktklassen handlar det om i nuläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig testat en Merlin, däremot har jag en Glidecam 2000 (som jag är nöjd med), men generellt är det ju så att ju lättare kameran är desto svårare är det att få ett bra resultat.

 

Du skulle säkerligen tjäna på att göra den tyngre med någon form av "toppvikt" - oavsett vad du ska köra.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig testat en Merlin, däremot har jag en Glidecam 2000 (som jag är nöjd med), men generellt är det ju så att ju lättare kameran är desto svårare är det att få ett bra resultat.

 

Du skulle säkerligen tjäna på att göra den tyngre med någon form av "toppvikt" - oavsett vad du ska köra.

 

/Max

 

Ok, hur är den att balansera. Tog det lång tid för dig att komma igång från det att du plockade den ur lådan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Glidecam 4000, använder den med Sony z1 och fx1 men har också känslan av att kamerorna är för lätta för att få ett bra resultat, har inte hittat något bra sätt fästa mer vikt på dem, hur gör du, tejp?

 

En beachtek under kameran ökar på vikten med låg tyngdpunkt...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett billigt sätt att öka på vikten kan vara att använda vanliga platta spikbleck. Det är en metallplatta med en massa hål i. Finns i olika storlekar och "vikter". Man kan lägga dem mellan kameran och fästplatta on man köper en lite längre skruv. Allt finns på järnhandel/byggvaruhandel.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett billigt sätt att öka på vikten kan vara att använda vanliga platta spikbleck. Det är en metallplatta med en massa hål i. Finns i olika storlekar och "vikter". Man kan lägga dem mellan kameran och fästplatta on man köper en lite längre skruv. Allt finns på järnhandel/byggvaruhandel.

 

/KN

 

Usch, som om den inte vore tung nog innan.....:OO Man kanske får investera i en arm trots allt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Usch, som om den inte vore tung nog innan.....:OO Man kanske får investera i en arm trots allt...

 

Det var till trådskaparen 4nicke med en HV30 som mitt tips vände sig. Har du problem att balansera en Z1 så beror det nog på något annat...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har ritningar på arm väst och glidecam!

 

Är det någon som vill finasiera bygget av en sådan komplett lösning sätter jag gärna igån arbetet med den... Jag har tiden, men ej ekonomi att bygga min första!

 

Jag bygger gärna om någon vill ha?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ritningar på arm väst och glidecam!

 

Är det någon som vill finasiera bygget av en sådan komplett lösning sätter jag gärna igån arbetet med den... Jag har tiden, men ej ekonomi att bygga min första!

 

Jag bygger gärna om någon vill ha?

 

Jag har en Glidecam 4000, men ingen arm och väst.......vad skulle det kosta att bygga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Subwar!

Jag vet inte vad det skulle kosta att bygga... det är materialet som är det svåra i min stad... jag vet it evart jag ska vända mig för att hitta delarna!

 

jag vill inte lämna in råmaterial på tillverkning, utan jag tillverkar själv. om jag har materialet förståss =)

 

jag håller på fixa med uppdatering på mina ritningar från tum till millimeter.... sen ska jag kolla med olika firmor vad dom tar för material osv!

men kom gärna med förslag om vart jag ska väna mig för att köpa tex aluminium rör 20mm 25mm 29.4mm samt aluminum platta 3 x 440 x 440 mm

 

Om jag har dessa delar så underlättar det direkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Subwar!

Jag vet inte vad det skulle kosta att bygga... det är materialet som är det svåra i min stad... jag vet it evart jag ska vända mig för att hitta delarna!

 

jag vill inte lämna in råmaterial på tillverkning, utan jag tillverkar själv. om jag har materialet förståss =)

 

jag håller på fixa med uppdatering på mina ritningar från tum till millimeter.... sen ska jag kolla med olika firmor vad dom tar för material osv!

men kom gärna med förslag om vart jag ska väna mig för att köpa tex aluminium rör 20mm 25mm 29.4mm samt aluminum platta 3 x 440 x 440 mm

 

Om jag har dessa delar så underlättar det direkt!

 

Var har du fått tag i ritningen? Ngt du skulle vilja dela med dig av, skulle vara skoj att studera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en Merlin med väst och arm. Den var svår att balansera från början men Tiffen reparerade den och nu är det inga problem. Suverän service! Väldigt nöjd. Använder en HV20 som jag viktat upp till 1.5 kg för att fungera bra med armen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var har du fått tag i ritningen? Ngt du skulle vilja dela med dig av, skulle vara skoj att studera.

 

Jag köpte ritningen någonstans på nätet från USA, en hel bok med ritningar på Glidecam, Arm & Väst

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har påbörjat bygget av min Glidecam... får se hur lång tid det tar att bygga den? imorgon ska jag ta med lillgrabben och leta kullager till Gimbalen!

 

När Glidecamen är klar blir det till att bygga Armen, och sedan Västen =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...