Gå till innehåll

"Den Enes Död..." synopsis till långfilm


imcereal

Recommended Posts

Hej

 

För ett tag sedan började jag leka med tanken om en begravningsentreprenör som tvingades mörda för att uppehålla sitt jobb. Men att alla människor nån gång dör är ju en självklarhet, så varför skulle man behöva mörda för att få lik att begrava?

 

Jag började då leta efter ett scenario där en epidemi eller liknande just skett, och dödsantalet varit extra högt, och jag kom att tänka på pesten. Pesten kom till Sverige i början utav 1700-talet och det har uppskattats att nära en tredjedel av Stockholms, Göteborgs och Malmös invånare dog. Frodiga dagar för en begravningsentreprenör med andra ord, men vad händer med en begravningsentreprenör som levt som en kung på det höga dödsantalet, när sedan epidemin dragit förbi? Vad tvingas han göra?

 

Detta mina vänner, är en morbid saga om Georg - begravningsentreprenör och seriemördare.

 

Temat i historien är uppgång och fall, och vad den enskilda individen tvingas göra efter att ha gått igenom en ekonomisk depression. Och vad titeln antyder bygger även hela idén på uttrycket "Den enes död, den andres levebröd"...

 

Anledningen till att ja postar synopsisen här, är för att jag vill ha era synpunkter och feedback. Jag har skrivit 6 sidor grovmanus också, men har upptäckt att det krävs ett stort kunnande av 1700-talet för att få detta realistiskt (trots att storyns premiss är något orealistisk, men det är självklart medvetet)

 

Jag kan ta kritik och alla kommentarer är välkomna! Tycker ni att hela idén är urbota löjlig och tycker att jag inte borde ödsla en enda sekund till på den, så säg det. Men motivera då gärna varför. Själv tycker jag den är fullkomligt brilliant.

 

Trevlig läsning!

 

Nja det är väl inte en dålig idé att cappa folk för att få ruljangs på affärerna, som tex "Just Buried" 2008, iden är ju inte helt oanvänd före det heller.

Hmm den verkar inte poppa upp när man söker på imdb... skumt...

här är länken iaf,

http://www.imdb.com/title/tt0906326

När jag tänker efter så är faktum att en av mina favoritspaghettiwesterns har en helt briljant vinkel att närma sig exakt detta, "Dead Aim" från 1975.

 

Medeltidsvinkeln är ju... tja dyr att praktiskt genomföra, men tog inte kyrkan alla pengarna på den tiden? (Iofs har väl få svepskäl dödat så många som religion gjorde tidsmässigt då.)

 

Jag ska kika på ditt manus innan jag säger mer, men jag har deadlines att hålla just nu.

 

/Cerberus

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag skulle nog säga att iden inte funkar eftersom när 30% av befolkningen dör så slutar de överlevande lägga stora summor på begravningen. Den blir en del av vardagen. En låda och inga blommor. Så för begravningskillen blir det väl mer grävande för samma slantar bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

hmm nu finns det ju ingen synopsis att läsa, men en idé jag fick är att den här begravningsentreprenören, när det börjar gå bra för honom (he he) anställer extra personal, tex en fattig tjej han är förälskad i. när det sedan börjar gå dåligt igen, vill han inte avskeda henne, eftersom hon inte skulle klara sig, och då måste han börja döda folk, "för hennes skull" ungefär..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...