Gå till innehåll

använda upphovsskyddad musik


Tomas film

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet moraliskt problem eller kanske rättsligt,

Jag brukar göra en liten årlig dokumentärfilm som visas och distribueras till

ett mycket begränsat antal personer, dvs. filmen genererar inga vinster

Jag har tidigare använt en hel del populär musik av kända och okända artister vilket

jag förstått kanske kan vara tveksamt,

 

tacksam för råd.

Kan jag fortsätta som förut eller skall jag försöka utverka tillstånd från rättighetsinnehavren?

Vill jag ha tillstånd hur gör jag då osv,?

SVT använder musik friskt i olika dokumentärer,hur gör dom ?

 

tack på förhand

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

distribueras till ett mycket begränsat antal personer, dvs. filmen genererar inga vinster

Vinst eller ej spelar ingen roll, men så länge filmen distribueras till enbart ett fåtal personer kan du strunta i upphovsrätten för musiken. Att få tillstånd från upphovsrättsinnehavaren kommer att kosta dig en massa pengar, och om du inte tänkt visa filmen för allmänheten på något sätt finns det ingen anledning att göra så.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Vinst eller ej spelar ingen roll, men så länge filmen distribueras till enbart ett fåtal personer kan du strunta i upphovsrätten för musiken. Att få tillstånd från upphovsrättsinnehavaren kommer att kosta dig en massa pengar, och om du inte tänkt visa filmen för allmänheten på något sätt finns det ingen anledning att göra så.

 

/Jakob

 

Hur är det med musik tagna från spel. Även om man inte hittar den person som gjort musiken. hur ska man veta att dmusiken är okej att ha med i sin film,

Om man nu skulle visa den för folk de vill säga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det med musik tagna från spel. Även om man inte hittar den person som gjort musiken. hur ska man veta att dmusiken är okej att ha med i sin film,

Om man nu skulle visa den för folk de vill säga?

 

All musik som du själv inte skrivit och spelat in behöver du tillstånd till att använda. Det spelar ingen roll ifall det är från en film, cd eller dataspel, inte heller om det är från din bästa kompis egentligen - du behöver tillstånd för att använda musiken hur som helst (kanske inte lika allvarligt om det är din bästa kompis kanske men vad vet jag om dina relationer). Så, summan av kardemumman är att du måste ha tillstånd - om du inte hittar personen som har gjort musiken, ja, leta vidare efter annan musik eller gör dig redo för de eventuella konsekvenserna ;)

 

Och när du säger folk får man, som nämnts tidigare, tänka på vad som menas med folk. Menar du vänner och familj hemma i vardagsrummet. Ingen bryr sig om du har rättigheter då. Visa upp i TV o i andra allmänna sammanhang, ja, då behöver du tillstånd.

 

G´natt alla

 

PS. Hoppas de är läsligt, Ich bin müde

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...