Gå till innehåll

Kamera & keyframes i 3D Studio MAX


Anstalter

Recommended Posts

Hejsan

Problemet jag har är att jag får ingen konstant rörelse mellan keyframesen.

Så fort man närmar sig en keyframe stannar kameran upp för att sedan ta fart igen till nästa keyframe osv.

Jag hoppas ni 3D studio Max användare förstår.

Varför händer detta?

Jag har för mig att man kan fästa en kamera på en spline så man kan forma sin rörelse hur man vill men har inte en aning om hur, nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anstalter]Hejsan

Problemet jag har är att jag får ingen konstant rörelse mellan keyframesen.

Så fort man närmar sig en keyframe stannar kameran upp för att sedan ta fart igen till nästa keyframe osv.

Jag hoppas ni 3D studio Max användare förstår.

Varför händer detta?

Jag har för mig att man kan fästa en kamera på en spline så man kan forma sin rörelse hur man vill men har inte en aning om hur, nån som vet?[/citat]

 

Det första är att du måste ställa in keyframesen till att vara linjära, dvs markera objektet, sen i timelinen högerklickar du på rätt keyframe och väljer den nyckel det gäller i listan, sen väljer du in och out till den näst översta i listan (som är linjär, eller testar med andra). Så gör du på alla nycklar som strular.

 

Den andra är att du skapar en spline som kameran ska följa. Markerar kameran, går till Animation-menyn / Position Controllers / Path Constraint, markerar splinen när den vill det, osså slussas du till en del inställningar automatiskt. Där får du leka lite.

 

Bra kan vara att skapa en separat spline för både kameran och en för dess target-punkt om du väljer en sån kamera.

 

Hoppas det hjälper

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...