Gå till innehåll

Mmusikfråga


kvällensdebatt

Recommended Posts

Jag får inget grepp i denna fråga om vad för musik man kan använda.

Måste ha ett korekt svar nu:P.

 

Jag vet ju att STIM musik kan man utesluta om man då inte köper rättigheterna till den.

Men om man inte tar betalt för att visa sin film bland folk, som innehåller STIM musik. Borde det inte vara okej då?

 

Om man tar musik från någon som inte kan bevisa att han gjort musiken.

Kan man då gå och säga att " jag har inte gjort musiken och ajg vet itne vem som gjort den. för det går inte ta reda på"

 

 

tack för hjälpen:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag är ganska ny här på forumet.

Det finns två sätt för mig som kompositör att få betalt för min musik.

 

1.

Som ansluten till STIM har jag som kompositör upplåtit till STIM att ta betalt när musik som jag skrivit spelas i radio/tv/på film mm. Det kan jag inte ändra på med mindre än att jag lämnar stim.

Betalningen är fastlagd beroende på var den spelas och hur länge. Arrangören (SVT TV4 SR SFbio eller vilka det nu kan vara som visar filmen) betalar. (INTE den som gjort filmen!!)

Pengarna som stim samlat in för min räkning betalas ut till mig fyra ggr /år.

Är jag inte ansluten ansvarar jag själv för att driva in pengarna från produktionsbolagen.

 

2.

En upphovsrätt kan inte överlåtas eller säljas, men jag kan sälja licensen att använda musiken. Om någon vill använda min musik ska de ha mitt tillstånd och betala det jag vill ha betalt för tillståndet (0:- för närvarande). Tillståndet blir krångligare att få om kompositören inte går att nå eller om musiken t ex ligger på ett förlag. Då har de också rätt att ta betalt och det kan bli dyrt att få tillstånd ifall det är en känd låt.

 

 

Jag kan alltså ge tillstånd för någon filmare att använda min musik gratis (0:- i licensieringskostnad), men Stim kommer ändå att ta betalt av arrangören när filmen visas. För de fall där jag inte vill ha betalt alls aldrig, måste arrangören be mig betala in den kostnad som STIM tar ut för att musiken spelas, eftersom STIM kommer att ta betalt för min räkning oavsett.

 

Alltså, om filmen visas officiellt MÅSTE ni ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd, annars blir det riktigt dyrt!!.

MEN, om filmen inte visas officiellt så blir det ju svårt för STim/kompositören att kontrollera, eller hur.. och inte heller lika viktigt eftersom upphovsrättsinnehavaren inte har så mkt inkomst och cred att förlora.

 

Jag är påläst men har inte arbetat i branschen så länge. rätta mig om jag har fel.

Jag skriver och producerar musik, och vill gärna att andra använder den. många är rädda för det där med Stim och rättigheter.

 

//

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...