Gå till innehåll

Från Adobe Premiere Elements till DVD och tillbaka igen?


andbar

Recommended Posts

Jag har skapat ett projekt i Adobe Premiere Elements och bränt det som DVD. Är helt nöjd med resultatet, inklusive fungerande DVD-menyer och DVD-scener.

Men nu testar jag att gå andra vägen, dvs att på något sätt föra tillbaka den nedbrända filmen från DVD:n till Premiere Elements tidslinje. Jag gör så här:

1. I Premiere Elements väljer jag ”Hämta media från” och söker mig fram till DVD-enheten.

2. Resultatet blir i det här fallet

• Ett antal stillbilder Menu_000.BMP osv samt motsvarande Menu_000_SubPict.BMP osv.

• Motsvarande videofiler kopplade till filmens meny, t ex Video_Apgc_Asf.mpg.

• Slutligen tre stora filmfiler VTS_01_1.VOB osv istället för de ursprungliga kanske 50-talet AVI-snuttarna.

3. Tidslinjen måste jag sedan återskapa själv. När det är gjort finns hela filmen där inklusive ljud. Men hela finessen med filmmenyerna och DVD-scener är borta.

 

Det är alltså mycket tidsödande att göra ens en liten förändring av projektet för att kunna bränna en ny version.

 

Gör jag något fel eller är det så, att ”bränt är bränt och kommer aldrig igen”?

Tacksam för svar på min första fråga i detta forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör inte något fel.

Jag gör mina DVD projekt för det mesta i Encore och laddar då in färdigkonverterade filer i rätt format som antingen program- eller elementary stream. Om jag vill ändra något så gör jag det i redigeringsprogrammet där allt ursprungligt finns kvar och sedan exporterar jag en ny rättad version till DVD programmet där jag då byter ut hela eller delar av tidslinor.

 

Jag sparar alltid mina filmer i DV eller HDV format när hela filmen är klar. För att kunna återskapa DVD versionen så sparar jag alla menyer från Encore i Photoshop. Med litet vana går det sedan snabbt att återskapa DVD projektet vid ett senare tillfälle.

 

Att återskapa ursprungsmaterialet från en DVD är inte bara jobbigt utan också tveksamt pga ett antal konverteringar med åtföljande kvalitetsförlust. Det är ju alltid bäst att utgå från källmaterialet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är alltså mycket tidsödande att göra ens en liten förändring av projektet för att kunna bränna en ny version.

Använd det Premiere Elements project som skapade DVD:n så slipper du strulet och framförallt så behåller du kvaliteten.

 

Men ja, jag förstår att du inte har det kvar, men att spara gamla projects och/eller göra som Pehrbau är det bästa sättet. Det kan vara bra att tänka på tills nästa gång. :)

 

Jag har tyvärr ingen lösning för hur du skall lösa det problem du har nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar, Pehrbau och Rogge!

 

Säg nu att jag – från min enkla utgångspunkt – nöjer mig med Premiere för både redigering, menyhantering och DVD-bränning.

 

Om jag förstått er rätt bör jag i så fall göra så här:

1. Jag skapar mitt projekt i Premiere och tillför DVD-scener och DVD-menyer. Därefter bränner jag på DVD och får en väl fungerande uppspelningsbar DVD-film.

2. För att spara projektet mer i originalkvalitet så exporterar jag projektet till ett nytt DV-band i min kamera. Från kameran kan jag vid behov åter ladda in filmen i Premiere, men får då inte med några scener eller menyer. (Vilket jag nog kan leva med, det är ju som du påpekar inga svårigheter att återskapa scener/menyer.) DV-bandet tjänstgör nu som en back-up.

3. Det bästa alternativet för back-up är väl annars att göra Projektarkivering från Premiere direkt ner på en vanlig datahårddisk. Men oj vad utrymme det tar!

 

Är jag rätt ute nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet är från Encore och där är det tveksamt att spara ett project med tillhörande datafil (den med samma namn som projektet har) någon längre tid. Anledningen är att det finns systemfiler som är kopplade till Encore och som för mig är helt okända till typ, plats och innehåll. Om man skall kunna använda dem förutsätter det att det inte har skett några förändringar i datorn. Det går inte att flytta det sparade materialet till en annan dator och få det att fungera. Detta försökte jag för flera år sedan få klarhet om på Adobes site men utan att lyckas.

Trots allt är det ju ganska enkelt att börja från scratch när man har alla nödvändiga assets (inkl menyer) sparade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet är från Encore och där är det tveksamt att spara ett project med tillhörande datafil (den med samma namn som projektet har) någon längre tid. .......... Det går inte att flytta det sparade materialet till en annan dator och få det att fungera.

 

Här kommer erfarenheter/synpunkter, som till viss del motsäger detta. Men med den reservationen, att vad jag skriver om är Premiere Elements. Där finns en metod, som kallas Projektarkivering. Se här vad Adobe Help säger om den:

 

 

”Med Projektarkivering kopierar du projekt och media till en mapp för ytterligare redigering eller lagring. Du kan använda det för att förbereda ett ofärdigt projekt för redigering på en annan dator, för att samla kopior av mediefiler som finns i olika mappar eller på olika enheter i en och samma mapp eller för att trimma media i ett färdigt projekt innan du arkiverar det så att bara de delar du använde är kvar.”

 

Jag har testat, och det gick alldeles utmärkt. Från ett färdigt projekt använde jag mig av Projektarkivering med trimning, dvs bara de sekvenser av mediafilerna jag använt sparades i det nya projektet. När jag sedan öppnade det i en annan dator fungerade allt perfekt. Men visst tar det plats, ett projekt på en halvtimme blev dryga 6 GB trots trimning.

 

Men det här borde väl ändå vara det normala! Precis som du kan spara en Excel-fil på en dator och öppna den på en annan så borde man kunna spara ett Premiere-projekt på en hårddisk för att när som helst öppna den igen för bearbetning i din egen dator eller en annan med samma programversion!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går säkert bra i Premiere liksom det fungerar bra i det program jag använder Edius och de är båda redigeringsprogram.

 

Adobe Encore är ett DVD authoring program och är dåligt på just när det gäller att spara hela projekt men i övrigt ett utmärkt program - möjligen med reservation för att det är ganska ostabilt ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...