Gå till innehåll

Tips på ny kamera


Pear

Recommended Posts

Hej!

Jag filmar snuttar som köps in mest av SVT samt att jag lägger ut en del på Vimeo eller Blip TV.

Jag filmar idag med en Panasonic NV-GS330 cam.Tycker väl att det är en någorlunda bra bild på materialet.

Men vill få bilderna något skarpare och klarare.Så nu letar jag efter en ny kamera.

 

Har ni tips på någon bra kamera i prisklassen runt 15000Kr som håller måttet för broadcast.

Vill ha med DV-Band.

MINIDV/DVCAM/HDV Ja det är frågan, vad skall jag satsa på för framtiden.

 

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Du hittar nog bara ev begagnade "broadcast"-kameror i den prisklassen. Om du vill ha en kamera som *ser* professionell och seriös ut för de pengarna men som har sina brister så titta på HVR-HD1000. Ett snäpp upp ligger Sony A1, ett snäpp under (pris- och hanteringsmässigt men inte bildmässigt) ligger Canon HV30.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg!

Har tittat lite på Canon HV30.

Ger denna bättre bildkvalitet än Panasonic NV-GS330 i Minidv format om jag inte vill köra HD.

 

Den har ju en stor CMOS-sensor, bättre ljuskänslighet men mer känslig för skakningar. Har inte kört min HV20 i DV-mode så har inga praktiska erfarenheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej tack för inlägget!

Bilden är viktig då det skall både streamas samt skickas till SVT.

Hittade en Panasonic DVX 100E till salu för: 16000Kr ??

Tittat lite på begagnade PD170 också.

Är inte 100 på om jag skall satsa på HD!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej tack för inlägget!

Bilden är viktig då det skall både streamas samt skickas till SVT.

Hittade en Panasonic DVX 100E till salu för: 16000Kr ??

Tittat lite på begagnade PD170 också.

Är inte 100 på om jag skall satsa på HD!

 

Du kommer i alla fall inte nå upp till den bildkvalitet som SVT kräver för HD men du får ju säkert bättre och skarpare bild för pengarna även om du nedkonverterar HDV till SD.

 

Ja, en begagnad DVX100, PD170, XM2 eller XL2 är alla bra kameror om de är välskötta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok..Jo jag förstår att SVT kvalitet kostar skjortan, men det är inte målet, jag frilansar och skickar material till dom. Dom har inte klagat på bilderna från min Panasonic NV-GS330. Det är väl mest jag själv som vill höja bildkvaliteten.

Inbillar mig att det blir då bättre på nätet som streamat också! Rätta mig om jag har fel.

 

Jo jag letar begagnade PD170 eller liknande, svårt hur mycket man skall betala för dessa, dom har ju några år på nacken.

 

Sedan är jag lite skeptisk mot Sonys nya: Sony HVR-HD1000!

Den ser oerhört plastig ut, i recentioner på t.ex Youtube, verkar den oerhört lätt (Mest platsskal) sedan fundersam på DV formatet på den.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Så vad är nytt? Custom key mode. De skryter om sin Full HD sensor men det är fortfarande HDV (om den inte kan spela in HD till minneskort med men osannolikt). Ingen fokusring vilket Panasonic har :( Man ska kanske vara tacksam att de fortfarande gör en bandbaserad kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vad är nytt? Custom key mode. De skryter om sin Full HD sensor men det är fortfarande HDV (om den inte kan spela in HD till minneskort med men osannolikt). Ingen fokusring vilket Panasonic har :( Man ska kanske vara tacksam att de fortfarande gör en bandbaserad kamera.

JO visst, men min tanke är varför ska man köpa en äldre modell när det finns en nyare? Om priset och funktionerna är snarlika dvs.

Länk till kommentar
Share on other sites

JO visst, men min tanke är varför ska man köpa en äldre modell när det finns en nyare? Om priset och funktionerna är snarlika dvs.

 

Bra tanke, fast HV30 var lite dyrare än HV20 när den kom. Och HV40 finns ju faktiskt inte att köpa ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 10 månader senare...

jag lånar denna tråden med och vill kolla allmänt om folk har fått mer respons ang. sony HVR-HD1000...för/nackdelar? vad jag vet som är minus än så länge är att den ser oerhörd plastig ut sedan 1080i ( vill gärna kunna filma progressivt samt i widescreen) plus på den är möjlighetet att kunna filma i slowmotion...mer som ni vana filmare som har använt denna ka nge för tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...