Gå till innehåll

"Den ultimata redigeringsdatorn" Januari 2009


lilla_farbrorn

Recommended Posts

QuadCore = CPU med 4 kärnor. Har en QX9650 men den är ju ett år och därmed "gammal". Nya i7 är snabbare.

 

Har i princip:

 

Cosmos 1000 låda

Asus P5K Deleuxe moderkort

Intel QX9650

8GB Ram

nVidia 8800Ultra (overkill för redigering men bra i Crysis...)

Sonnet Tempo eSATA kort

Sonnet extern låda för 4 diskar - kör RAID 0 (eSATA/FW800/USB - bra om man ska ansluta till andra burkar utan raidkort)

400GB 7200rpm systemdisk Vista 32 och Vista 64(med kassettsystem för byte)

Extern HD för backup

Decklink Xtreme kort för SDI

LG 24" skärm (ska snart UT/BORT/VÄCK/etc)

 

Priset för ett år sen var ca 35" plus moms. Nu går det att bygga mycket billligare. Dels är lådan billigare och sen kan man köra raid på den inbyggda (på moderkortet) raid-kontrollern och så kan man sätta diskarna internt. Klart billigare.

 

Denna burk är tyvärr inte idealisk då man inte kan köra långa okomprimerade HD filer då bandbredden i systemet inte "pallar" både Sonnet-eSATA kortet och Decklink kortet samtidigt. Då blir det "trafikstockning" i systemet. Men det är egentligen bara problem om man vill köra okomprimerad 1080.

 

 

Edit: Helt riktigt om diskarna. Pajar en så finns allt kvar på den andra kedjan.

 

/Max

 

Om man ska ha 6 diskar i raid 1+0 så tvingas man väl ändå köra nåt externt-tjofräs? Eller räcker det med 4 diskar? vad är läs/skrivhastighet på det? Om du fick sätta ihop en dator idag, vad skulle du köra på?

 

Jag satte ihop en liten inköpslista, nu vet jag ingeting om grejerna funakr ihop med varandra eller om dom e dom bästa men såhär ser den ut i alla fall. Vore schysst om nån som e lite grym på sånt här kunde rätta till så det blir rätt och komplettera med sånt som fattas. Tänkte köra en SCSI-disk för OS och program och 6 diskar i raid 1+0 om det går.

dator.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad behövs för att sätta upp en RAID med vanliga hårddiskar? (De som jag tidigare pratat om) Måste man köpa raidkort eller finns det i moderkortet (P6T Deluxe)?

 

Är det svårt att koppla? (Svårt i 64-bits-OS?) Jag har tidigare bara köpt hårddiskar när det börjar bli fullt, fixat jumperinställningarna till slave och pluggat in skiten, antar att det är svårare med en RAID-setup?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad behövs för att sätta upp en RAID med vanliga hårddiskar? (De som jag tidigare pratat om) Måste man köpa raidkort eller finns det i moderkortet (P6T Deluxe)?

 

Är det svårt att koppla? (Svårt i 64-bits-OS?) Jag har tidigare bara köpt hårddiskar när det börjar bli fullt, fixat jumperinställningarna till slave och pluggat in skiten, antar att det är svårare med en RAID-setup?

 

P6T Deluxe kan köra RAID 0, RAID 1, RAID 10 eller RAID 5

 

Att koppla raid kan vara krångligt om man inte alls begriper hur det fungerar. Idag med SATA/SAS diskar är det dock mycket enklare än vad det var förr med PATA/SCSI

Slave/CableSelect/Master jumpers kan man glömma nu, allt sköts via BIOS.

 

Oftast (alltid) ställer man in allt i BIOS eller motsv. alltså innan datorn startar operativsystemet. Så vad man kör för OS Windows/Linux/BSD/OSX/32bit/64bit spelar ingen roll alls så länge det är hyfsat modernt. Jag vet inte hur Dos 6.20 funkar i Raid :)

 

Raid har också ofta ett eget BIOS där man formaterar och kopplar ihop diskar till vilken level man vill köra.

Det finns även möjligheter att köra vissa Raid-lägen (typ spegling) via mjukvaran t.ex. Windows, men det är oftast inget som rekommenderas till kritiska eller snabba system.

Länk till kommentar
Share on other sites

    Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366

    DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, [noparse]3xPCI-Ex(2.0)x16 [/noparse]

    Artikelnr: 388713

    3199.00

     

    [*] Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB,

    Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

    Artikelnr: 404486

    2099.00

     

    [*] Cooler Master Cosmos Silver inkl. 850w PSU,

    2x12cm Fans, Aluminum

    Artikelnr: 341529

    3345.00

     

    [*] LG Blu-Ray-brännare GGW-H20L

    HD-DVD läsare

    1790.00 på webhallen.

     

    [*] Western Digital Caviar® Black™ 640GB

    , eSata 3 Gb/s, 32MB Cache, 7200RPM

    Artikelnr: 391646

    3x 850.00 = 2550.00

     

    [*] WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA,

    32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

    Artikelnr: 355395

    1325.00

     

    [*] Creative SB X-Fi XtremeGamer

    ,PCI, Retail (billigare och bättre än XtremeAudio)

    Artikelnr: 326406

    599.00

     

    [*] Intel Core™ i7 920 Quad Processor

    8MB, Boxed

    Artikelnr: 391447

    3295.00

    Totalt: 18.807,00

     

    Kritik på denna? Värt att köpa Cooler Master Cosmos PSU istället för en extern för några hundringar mindre?

     

    Setupen för hårdiskarna är en 640 gb för OS och program, 2 stripade 640 gb att arbeta ifrån och en 1TB för övrig lagring. Är det värt att stripa OS/program-disken också för snabbare workflow eller är det onödigt. Är ju ingen jättesumma isåfall.

     

    Allt köps på komplett förutom Blueray-brännaren som är 600 kr billigare på Webhallen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 3199.00 Moderkort

     

  • Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, 2099.00 Minne

     

  • Cooler Master Cosmos Silver inkl. 850w PSU,3345.00 Chassie

     

  • LG Blu-Ray-brännare GGW-H20L 1790.00 Brännare

     

  • Western Digital Caviar® Black™ 640GB 2550.00 Disk 1

     

  • WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 1325.00 Disk 2

     

  • Creative SB X-Fi XtremeGamer 599.00 Ljudkort

     

  • Intel Core™ i7 920 Quad Processor 3295.00 Processor

     

    Totalt: 18.807,00

Inget grafikkort?

Ska du nu köpa ett grafikkort för 1.100 då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är jävligt nöjd med den här setupen(bifogad bild) frågan är om den funkar rent praktiskt? Vad tror experterna? 1st SAS-disk 15k rpm för OS 6 SATA-diskar i raid 1+0.

 

Tycker den ser grym ut. Vet inte om jag själv lagt så mycket på systemdisken, men har aldrig A/B jämfört.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker den ser grym ut. Vet inte om jag själv lagt så mycket på systemdisken, men har aldrig A/B jämfört.

 

/Max

 

Fått lite tips från Sweclockers att SAS funkar bäst i servrar eller nåt sånt, ska satsa på en Velociraptor istället, den verkar va bra. Tror det börjar lösa sej med all kompatiblitet nu med:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att Rabies håller på att brumma om mig i låda, hur lyx är det egentligen med en velociraptor för OS istället för en vanlig hd? Det skiljer ju rätt rejält i pris/gb.

 

Hehe ingen ide att spara in på krutet tycker jag, allt som kan spara tid är värt pengar. Tid*tid=pengar ;)

 

 

 

Appropå dom här WD Black diskarna så har jag kommit fram till det här:

Western Digital Time-Limited Error Recovery (TLER) with RAID and SE, SE16, GP Models

Det går väl visserligen att lösa låter det som men vaffan, finns det inga bättre diskar från början?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill kapa tråden lite då jag själv är inne på en billig kompakt redigeringsdator som ska klara att redigera AVCHD från Panasonic AG-HMC151, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7806853 .

 

Jag har dock aldrig byggt en PC då jag alltid kört Mac. Har dock inte de ekonomiska förutsättningar som krävs för att jobba på en Mac Pro..:(

 

Har tänkt mig något i stil med denna.

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&b=589561

 

Är det tokigt med AMD processor?

Är det tokigt med m-atx?

Vad behöver jag i grafikväg?

 

Är inte så insatt i hur man bygger prisvärda datorer, så all hjälp uppskattas..

 

//jens...

data.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Seagate Barracuda ES.2 diskar är det hetaste tipset hittills, dom är anpassade för att raida och att köras 24/7, dom flesta kör på dessa.

 

edit: ännu hetare tips:

Hitachi Ultrastar A7K1000, Seagate Barracuda ES.2, Western Digital Caviar RE3, Samsung Spinpoint F1 RAID (inte den utan det tillägget)

alla är byggda för att jobba 24/7

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en liten tanke, du kan ju bygga en dator med OS:et på 80GB diskar (en speglad).

Sen kör du all lagring externt i ett RAID5 system, borde ju räcka med fiberkanal med vanlig CAT5-kabel (japp vanlig ethernet) för den pallar ju 1Gbit/s.

 

Kanske inte den billigaste lösningen men den är säker lagringsmässigt. Om din renderingsdator börjar brinna har du iaf kvar ditt material!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Lite synpunkter på min dator jag redan beställt?

Kanske skulle frågat innan men jaja, jag kan ju alltid skicka tillbaka grejerna.

 

Corsair hx620 nätagg

Asus p6t Deluxe V2 moderkort

i7 920 processor

6x2gb 1333 corsair twin minnen

2 st WD velociraptor 150gb

Lian Li A70B chassie

Noctua NH-U12P Cpukylare

LG GGW-H20L Blueraybrännare

 

Saker jag hade sen innan som ska vara kvar ett tag:

Asus Xonar D2 ljudkort

geforce 8800gt 512mb

3st WD 6400AAKS hårddiskar

 

Tror ni det blir bra?

 

Jag har tänkt köra de två raptordiskarna i RAID 0

WD6400 blir vanliga singeldiskar som jag gör manuella backuper på.

 

Dock så finns tanken att köpa en till WD6400 och köra RAID10 på dem men jag har inte riktigt fått kläm på läget än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite irriterad på raptordiskarna jag köpte, de låter rätt mycket jämfört med vanliga diskar.

Svårt att veta vad det var som gjorde mest skillnad i datorn men uppstarten på tex premiere pro är betydligt kortare, och även vista.

 

Kör jag bänk-program så är det idel bra resultat men jag undrar hur representativa dessa program är och om det märks under normal användning.

 

Chassit är heller inte något under av kvalitet tycker, annars brukar Lian Li vara bra på detta.

On/off knappen är under all kritik och fastnar om man trycker snett så att datorn bara stänger av sig efter de 4 sekunderna gått.

Hela chassit gnekar väldigt mycket och är skramligt, dock är kylningen kanon och det är ju ingen oviktig detalj direkt. Men ser man det så ska jag ju inte vara och rycka i datorn heller så att den gnekar är kanske oviktigt.

Annars är chassit underbart rymligt, dock så blir ju givetvis lådan gigantisk.

 

/ Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...