Gå till innehåll

"Den ultimata redigeringsdatorn" Januari 2009


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Här kommer ännu en sån där tråd om "den bästa redigeringsdatorn", finns ju mycket i forumet redan men det är väldigt olika prislappar så jag antar att jag måste göra en egen. Dessutom kommer det nytt hela tiden, så den här tråden får gälla för januari 2009.

 

Jag tänkte alltså sätta ihop datorn själv och min prislapp är 15-20k beroende på vad jag får för pengarna. Vill ha det bästa, men inte om det kostar mer än det smakar.

 

Ska redigera allt ifrån DV till DVCPro HD och HDV och kommer antagligen inte kunna hålla mig från Far Cry 2 på fritiden.

 

Tänkte två interna hårddiskar som ska räcka till program och stockmaterial som jag använder ofta och så ett par firewire-hårdiskar för lagring och jobb. Hårddiskar är ju inte så farligt dyra, men frågan är om det är stabilare att välja 2 stycken på 500 gb var eller 1 på 1000 gb? Tänker att man kanske riskerar mindre ifall inte allt jobb ligger på en hårddisk.

 

Andra prioriteringar är att jag gärna vill ha flera firewire-ingångar och ett chassi som är bra ljudisolerat om det inte blir allt för dyrt.

 

Vet att många på forumet är duktiga och har koll på detta medan jag antagligen inte ens vet vad som behövs i en dator.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du kommer att redigera HD så är det nog inte fel med flera stora hårddiskar inne i maskinen. Själv har jag sex stycken och fyra externa. De interna fungerar bra men de externa går inte att använda för redigering i RT. Ett par diskar i lämplig RAID konfigurering är nog också tillrådligt om du vill ha flera parallella videoströmmar gående samtidigt i HD. Dubbla processorer är också ett stort plus och inte bara processorer med flera kärnor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt värt att satsa på Intels nya Core i7 arkitektur. Visst, du måste köra DD3 minnen och dyra moderkort vilket gör att priset lätt springer upp men prestandan matchar processorer som idag går på mellan 10 000 - 12 000 kr.

Ett ex. vad gäller CPU, moderkort och minnen är en i7 920, ett Asus P6T Deluxe och Corsairs 6GB DD3 kit, 3 st 2 GB moduler vilket gör att man kan köra Triple Channel (beror också ifall du ska köra 64-bitars OS, om inte så räcker det ju med 3GB).

Sen är självklart hårddiskar också viktigt, som ovan nämnt ska du helst köra i RAID. Western Digital är de hårddiskar JAG föredrar, det finns en serie som heter Western Digital BLACK vilket är väldigt snabba diskar enligt mig, dock lite dyrare.

Eftersom nya applikationer drar mer och mer nytta utav GPU:n är det också viktigt att satsa på en bra sådan, helst skulle jag gå på Nvidia. Ska du spela tunga spel emellanåt på ganska höga upplösningar så är det ju mer värt att lägga lite mer pengar på detta området också.

Ett av de bästa chassin på marknaden är fortfarande Antecs P182, håller datorn sval och håller oljuden borta.

Glöm inte att satsa på ett kvalitéts agg också, typ Corsair eller Seasonic.

 

Nu skriver jag ingen prissumma här men du bör få detta paket för runt 20K vilket är väl värt pengarna imho.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren båda två, ska absolut tänka på det ni har att säga. Ska strax börja sätta ihop en shoppinglista.

 

Har ni några tips på var jag handlar smidigast och billigast? Jag har komplett.se och webhallen.com i åtanke och båda verkar ha bra utbud. Hur är komplett med leveranstid och så? Jag bor nära sveavägen så jag har webhallen bara några hundra meter från hemmet så jag antar att det blir där om någon inte har några invändningar mot att köpa datordelar där. Några andra tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vet vad du vill ha när du beställer så tror jag inte att Komplett blr ett problem heller för dig, de har ju en hämtbutik mitt i Stockholm. Vore kul också om någon vill kommentera både pris och spec på deras konfiguration Komplett Gamer; att man vill ha mer än en intern hårddisk och kanske också en bluray-brännare fattar jag men vad har den för moderkort?

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som handlat på compless.com? Om jag utgick från deras Core i7-konfiguration med 6GB internminne, lade till en likadan 1TB disk till, en Samsung DVD-brännare, en LG Bluray-brännare, ett Creative X-Fi Xtreme audio ljudkort och en 24 tums Benq skärm så hamnade jag på 20069 kr ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips:

Jag och brorsan kollad lite härom dagen och fann till vår förvåning att dell XPS hade riktigt bra priser.

Intel core i7 (920)

6Gb ram tri channel

Radeon 4850 grafik 512mb

2x 640 GB sata diskar

Dvd brännare

 

landade på strax under 12000 med vista home premium.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Har byggt en dator nu utefter era tips eftersom jag än så länge har noll koll, priserna kan skilja sig rätt rejält mellan webhallen och komplett, eventuellt beställer jag från båda två.

 

Komplett

http://img385.imageshack.us/img385/8207/dator1komplettjlr0.jpg

Webhallen

http://img370.imageshack.us/img370/7512/dator1webhallenjhx0.jpg

 

  • Hur är det med kylning, ska jag köpa extra sånt?
  • Antar att det blir dyrare om jag ska köra 64-bitars, men vad är fördelarna? Det är väl lätt att det blir krångel om jag vill köra program som inte har stöd för det?
  • Hur mycket är det värt att lägga på ett grafikkort om jag bara prioriterar redigering, animering och compositing?
  • Är externt ljudkort viktigt?
  • Är valet av nätagg viktigt? Ska det vara mer än 550w och vad är det för skillnad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips:

Jag och brorsan kollad lite härom dagen och fann till vår förvåning att dell XPS hade riktigt bra priser.

/KN

 

Du är väl ganska begränsad när du ska konfigurera Dell Studio XPS? Ser att de inte har Nvidia-kort, inget ljudkort som tillval och ingen skärm på 1920x1200 :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Komplett.se tycker jag är en av de bästa butikerna. Snabba, har nästan alltid inne på lager och har bra sortiment.

 

Vad gäller hårddisk valet så tycker jag de ser bra ut, 2 st 640GB i RAID och den andra som lagring. Egentligen bör man ju ha en seperat disk för OS men men...

Och sedan vad gäller grafikkortet så hade jag inte satsat på Radeon. 4850 är grymt prisvärt och presterar mycket bra i spel med vad gäller att arbeta i Adobes applikationer så har Nvidia alltid varit stabilare med drivrutiner och dylikt, för att inte tala om hur uselt och buggigt jag tycker Catalyst Control Center är i de flesta fall.

4850 kanske kommer funka hur bra som helst men jag säger bara min åsikt som sagt.

 

Rampage II Extreme är ett moderkort för överklockare, som vill ha väldigt många möjligheter. Du hade klarat dig bra på ett P6T Deluxe, vilket är ett extremt bra moderkort.

Länk till kommentar
Share on other sites

K

Vad gäller hårddisk valet så tycker jag de ser bra ut, 2 st 640GB i RAID och den andra som lagring. Egentligen bör man ju ha en seperat disk för OS men men...

 

Håller med om en separat OS-disk (t o m två om man vill ha hög driftsäkerhet och spegla dem med RAID 1). Och sen två diskar som är stripade med RAID 0 för snabb lagring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om en separat OS-disk (t o m två om man vill ha hög driftsäkerhet och spegla dem med RAID 1). Och sen två diskar som är stripade med RAID 0 för snabb lagring.

 

Så sant så, men då hamnar han över 20K. Fast det är ju klart, det är upp till var och en att avgöra ifall man vill lägga några tusen extra för att få den säkerheten.

 

  • Hur är det med kylning, ska jag köpa extra sånt?
  • Antar att det blir dyrare om jag ska köra 64-bitars, men vad är fördelarna? Det är väl lätt att det blir krångel om jag vill köra program som inte har stöd för det?
  • Hur mycket är det värt att lägga på ett grafikkort om jag bara prioriterar redigering, animering och compositing?
  • Är externt ljudkort viktigt?
  • Är valet av nätagg viktigt? Ska det vara mer än 550w och vad är det för skillnad?

 

Kylningen är inte så viktigt då du redan har ett chassi med bra luftflöde (jag förmodar att du ska välja P182). Jag kan väl istället säga så här att kylning behöver man antingen ifall man överklockar (trimmar sin dator) eller vill få ett så tyst system som möjligt. Du kan med hjälp av kylning få en väldigt högpresterande dator att inte låta ett smack, men de kostar också därefter. När du satt ihop denna datorn så kan du avgöra ifall du tycker den är för högljudd, och därefter kan du köpa en ny, bättre CPU eller GPU fläkt.

Corsairs nätagg brukar oftast vara väldigt tysta. Har ej hört deras VX serie, kör med HX serien och de är GRYMT tysta.

 

Att köra ett 64bitars OS gynnar dig på de sättet att ditt operativ system kan hantera mer än 3GB minne, i Vista Home Premium tror jag man kan hantera max 128GB arbetsminne vilket är väldigt mycket. I ditt fall så gynnar det dig att du kan ha fler program öppna samtidigt eller ifall ett program som har stöd för 64 bitar äntligen kan använda mer än 3GB och därmed kan programmet arbeta en hel del snabbare än vad de hade kunnat göra på ett 32 bitars OS.

Vista är också en minnesslukare, jag skulle säga att man minimum behöver 4GB för att uppleva Vista, och 6-8GB för att arbeta med de fullt ut.

Vad som är kul för folk som sitter på 64bitars OS är att programmtillverkare börjar släppa mer och mer program för 64bitars, t.ex. Adobe som äntligen valde att släppa en 64-bitars version av Photoshop CS4.

Visst, nackdelen kommer ju att inte alla program har stöd, och de kan bli problem med vissa drivrutiner men de är faktiskt inte så många fall. Folk skrämmer oftast upp en utan att ha testat de själv.

 

Arbetar man mycket med 3D, compositing program så behöver man ett bra grafikkort. Ditt val på 4850 är bra men det är som sagt ett SPELkort, inte arbetskort (eller vad man nu vill kalla det). Vad gäller Nvidias serie så är Geforce spelkorten medans Quadro är arbetskorten. När de gäller AMD/ATI så är Radeon spelkorten och FireGL arbetskorten.

Arbetskorten är generellt sätt mycket dyrare. Det beror på en del faktorer, att de t.ex. har dyra utgångar och i vissa fall innehåller andra komponenter.

Sanningen är dock att Geforce/Radeon korten är väldigt lika Quadro/FireGL korten på många sätt då man kan faktiskt kan "flasha" sitt kort till att bli ett arbetskort. Det handlar mycket BIOSet som styr kortet (spelkorten kan ibland vara nästan exakt samma kort som arbetskorten förutom dess BIOS).

Jag kan inte svara på exakt hur mycket ett arbetskort skulle hjälpa dig då det också varierar från program till program men jag tror att ett midrange eller high-end geforce eller radeon (helst geforce) hade räckt till dig än så länge iallafall. Väljer du att gå på FireGL eller Quadro så springer du lätt upp i stora summor.

 

Är inte säker, men tror jag svarade på de mesta där iallafall. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är väl ganska begränsad när du ska konfigurera Dell Studio XPS? Ser att de inte har Nvidia-kort, inget ljudkort som tillval och ingen skärm på 1920x1200 :(

 

Fast att köpa utan skärm och trycka i ett lämpligt ljudkort i efterhand är ju inte raketforskning direkt...

Framförallt är det sa 6-8000 billigare är de varianter från komplett o webhallen här ovan. I de valen ingår ju också samma radeon grafik.

Dock följer operativsystem med i dell alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast att köpa utan skärm och trycka i ett lämpligt ljudkort i efterhand är ju inte raketforskning direkt...

Framförallt är det sa 6-8000 billigare är de varianter från komplett o webhallen här ovan. I de valen ingår ju också samma radeon grafik.

Dock följer operativsystem med i dell alternativet.

 

Jovisst, tittade på fel system. Med det billigaste XPS-systemet utan skärm, med det enklare ATI-kortet och bara en standard 640GB systemdisk, 6GB minne och bluray-brännare går också på knappt 12000, då ingår Vista som sagt. Sen får man köpa till ett par interna SATA-diskar. Skärm tillkommer. Spel tänker inte jag prioritera om jag handlar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst, tittade på fel system. Med det billigaste XPS-systemet utan skärm, med det enklare ATI-kortet och bara en standard 640GB systemdisk, 6GB minne och bluray-brännare går också på knappt 12000, då ingår Vista som sagt. Sen får man köpa till ett par interna SATA-diskar. Skärm tillkommer. Spel tänker inte jag prioritera om jag handlar...

 

De där Dell alternativet var väldigt lockande faktiskt. Har faktiskt bra erfarenhet av dem också.

Blir väl till att köpa in några sådana till studion.

 

För övrigt så handlar man heller inte skärmar från Dell, så det är bara tur att de inte ingår.

Det ska vara från NEC, Lacie eller helst Eizo. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om en separat OS-disk (t o m två om man vill ha hög driftsäkerhet och spegla dem med RAID 1). Och sen två diskar som är stripade med RAID 0 för snabb lagring.

Tänker ni att jag bör köra RAID 1 på 640 gb-hårddiskarna och därmed halvera lagringsutrymmet? Eller är det RAID 0 ni menar?

 

Hur nödvändigt är det egentligen med spegling på OS och lagring, borde ju bli billigare att göra backup till en extern hårddisk med jämna mellanrum istället. OS-hårddisk är väl bara att byta ut och installera om. Har jag fel på den punkten borde jag ju kunna köpa 2 stycken billiga 100 gb-hårddiskar som jag kör OS ifrån med spegling.

 

Var installerar jag programmen jag arbetar i? Samma som på operativsystemet? Samma som från de interna hårddiskarna jag har mitt material?

 

Jag vill gärna kunna göra en ghost som jag kan återställa till när datorn börjar sega, vad krävs för det? Vad finns det för programvara att välja på? Måste jag ha en spegling med två hårddiskar eller räcker det med en återställningspartition på OS-hårddisken?

 

Arclight, vilket nvidia-kort skulle du välja?

 

Mer kritik på valen av komponenterna? Vad skulle ni byta ut?

 

Nu har jag 3x2048mb i RAM, är det värt att satsa på mer? Hur bygger jag på detta "kit"?

 

Mycket frågor, uppskattar att ni tar er tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt värt att satsa på Intels nya Core i7 arkitektur. Visst, du måste köra DD3 minnen och dyra moderkort vilket gör att priset lätt springer upp men prestandan matchar processorer som idag går på mellan 10 000 - 12 000 kr.

Ett ex. vad gäller CPU, moderkort och minnen är en i7 920, ett Asus P6T Deluxe och Corsairs 6GB DD3 kit, 3 st 2 GB moduler vilket gör att man kan köra Triple Channel (beror också ifall du ska köra 64-bitars OS, om inte så räcker det ju med 3GB).

Sen är självklart hårddiskar också viktigt, som ovan nämnt ska du helst köra i RAID. Western Digital är de hårddiskar JAG föredrar, det finns en serie som heter Western Digital BLACK vilket är väldigt snabba diskar enligt mig, dock lite dyrare.

Eftersom nya applikationer drar mer och mer nytta utav GPU:n är det också viktigt att satsa på en bra sådan, helst skulle jag gå på Nvidia. Ska du spela tunga spel emellanåt på ganska höga upplösningar så är det ju mer värt att lägga lite mer pengar på detta området också.

Ett av de bästa chassin på marknaden är fortfarande Antecs P182, håller datorn sval och håller oljuden borta.

Glöm inte att satsa på ett kvalitéts agg också, typ Corsair eller Seasonic.

 

Nu skriver jag ingen prissumma här men du bör få detta paket för runt 20K vilket är väl värt pengarna imho.

 

Funkar din setup med en sånhär http://protel.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=556 ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar din setup med en sånhär http://protel.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=556 ?

 

P6T Deluxe har eSATA om det är det du menar, ja.

Sen skulle jag inte rekommendera att köra eSATA på Vista, både jag själv och flera av polarna har problem med att diskar via eSATA tappar kontakten väldigt ofta. Kanske också är ren osis men skulle nog kört på interna diskar.

 

Arclight, vilket nvidia-kort skulle du välja?

 

Skulle nog kört på ett 9800GTX+ eller liknande. Komplett har Asus version inne för 1699 kronor vilket är ett väldigt bra pris. Ett kraftfullt kort som även duger till att spela Far Cry 2 och andra tunga spel vid sidan om.

För övrigt så finns de 6 st minnesplatser på P6T Deluxe vilket gör att du kan sätta dit ytterligare 6GB minne i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller, ur "Adobe-synvinkel" helt med Arclight - P6T Deluxe är grymt. Plus att Adobe absolut "föredrar" nVidia även om ATI fungerar (kör själv ett 8800 Ultra).

 

Personligen skulle jag LÄTT slanta ut de extra stålars som krävs för en Cosmos 1000 låda som jag tycker är 100ggr bättre att bygga i än 182:an (som förvisso är tyst). Där får du lätt plats med en 6-diskars raid om du vill.

 

6-8 Gb ram är klart trevligt med ett 64-bitars OS och CS4 (om det nu är verktyget i fråga) kan utnyttja minst 32Gb ram eller mer via lite olika programmeringstricks (men är i grunden fortfarande 32bit apps (utom Photoshop)). Däremot funkar inte alla pluggar man kan vilja köra i 64-bit så ett dualboot-system kan vara grymt (kör själv med utdragbara diskar och Vista 32 på en och Vista 64 på en annan).

 

Du kan med dagens diskar enkelt köra HDV/DVC Pro/P2 med en disk men systemet vinner i längden på att ha en raid 0 - framförallt när den börjar bli fragmenterad eller bara 60-70% full. Du får väga det mot risken att bli av med allt om en disk dör. Alltså: 1 disk med OS och program, 1 eller fler diskar med video.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot funkar inte alla pluggar man kan vilja köra i 64-bit så ett dualboot-system kan vara grymt

 

Det är sant, men är inte många tillverkare på G att släppa pluggar för 64 bitars versionen ?

Vet själv att många av Alienskins, Knoll Light Factorys och Imagenomics plug-ins finns till 64-bitars versionen.

Läste även på John Nacks blogg att On-One håller på att utveckla sina 64-bit versioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

P6T Deluxe har eSATA om det är det du menar, ja.

Sen skulle jag inte rekommendera att köra eSATA på Vista, både jag själv och flera av polarna har problem med att diskar via eSATA tappar kontakten väldigt ofta. Kanske också är ren osis men skulle nog kört på interna diskar.

 

Jag är mer sugen på att köra XP innan windows 7 är här, vet itne om det är så stor skillnad med eSATA i Xp?

 

MaX_H

Personligen skulle jag LÄTT slanta ut de extra stålars som krävs för en Cosmos 1000 låda som jag tycker är 100ggr bättre att bygga i än 182:an (som förvisso är tyst). Där får du lätt plats med en 6-diskars raid om du vill.

 

Kan mar raida dom i annat än 0? typ 5 eller va det är så man e lite mer safe?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör man Raid5 (minst 3 diskar) så har du redundans också. Dvs. går en disk sönder så tappar du ingen information. Det gör du om du kör Raid0. Raid5 kan vara Hotswap-kompatibelt också, dvs du kan byta ut en trasig disk under drift utan att systemet påverkas nämnvärt. Dock är detta en funktion man normalt bara använder till servrar som alltid måste vara online.

Raid5 är inte rekommenderat till redigeringsdatorer pga. sämre prestanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mer sugen på att köra XP innan windows 7 är här, vet itne om det är så stor skillnad med eSATA i Xp?

 

Kan tyvärr ej svara på det hundraprocentigt. Dock var det ett bra tag sen jag satt på XP nu, har suttit med Vista i drygt 2 år nu (ugnefär sedan starten).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är precis vad jag behöver, jag tar hellre lite sämre prestanda än att riskera att losa information:)

 

Kör man Raid5 (minst 3 diskar) så har du redundans också. Dvs. går en disk sönder så tappar du ingen information. Det gör du om du kör Raid0. Raid5 kan vara Hotswap-kompatibelt också, dvs du kan byta ut en trasig disk under drift utan att systemet påverkas nämnvärt. Dock är detta en funktion man normalt bara använder till servrar som alltid måste vara online.

Raid5 är inte rekommenderat till redigeringsdatorer pga. sämre prestanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vilken datahastighet man ska köra. Det är skrivningen som är problemet. Ska man "bara" köra DV/HDV/P2 är det oftast lugnt. Ska man köra okomprimerat eller så är det värre om man ex har 5 diskar Raid 5, då brukar det ligga på gränsen för vad systemet hinner med.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...