Gå till innehåll

16:9 mask och 16:9 export


Gino

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar en sak.

Jag har filmat i en grej i 4:3 och har i redigeringen lagt på ett 16:9 filter. Det blir ju snyggt. Men det är fortfarande 4:3 format. Jag menar, om man spelar upp det på en widescreen platt-tv. Visst blir det svart i sidorna? Jag menar klippet fyller inte ut tv:ns bredd?

 

Då testade jag att även exportera klippet i 16:9. Den blev bredare men ska man ha kvar 16:9 masken? Eller är det ovanligt att man har en mask i widescreen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... du menar att man måste zooma in i bilden för att kunna ha 16:9?

När jag exporterar i 16:9 i Avid så stretchas bilden ut i bredden och blir 16:9. Jag tror inte jag behöver zooma in i bilden. Men människorna i klippet blir lite tjockare. :)

 

Det jag undrade egentligen var att om jag bara lägger på denna 16:9 mask så att det blir svart i toppen och i botten av bilden. Är det då standart att man exporterar bliden i 4:3 (720x576) eller kan man köra widescreen (1024x576)?

Då har bilden både stretchats o blivit bredare och man har även 16:9 masen i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du exporterar i 16:9 finns det en flagga på signalen som talar om att din bild har 720*576 pixlar och att pixlarnas bredd/höjd är 1,33 i stället för 1.067 för 4*3. TV-bilden använder kvadratiska pixlar och då är 4:3 förhållandet 576*768 pixlar. TV bilden för !6:9 innehåller 576 * 1024 kvadratiska pixlar. Förhålladet 1024 / 768 blir just 1,333.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...